Už příští pondělí proběhne soutěžní přehlídka mobilních aplikací AppParade. Vyhrajte Apple Watch.

Air Bank. Spoty. Tak tohle jsem psal tři dny, přátelé. Tři dny!

Co předvedla Air Bank, je malinko scifíčko.

S výjimkou Karla tu nikdy nebyla ani jedna skutečně dobrá kampaň banky. Nezdrojuju, tahám z hlavy. Asi mi připomenete, že toho bylo víc, ale píšu (či promýšlím) to ve vaně po zubním ošetření, takže si nevzpomínám a stejně je to jedno, protože hodnotím, co jsem schopen právě teď vytáhnout z hlavy. Všechny byly nudné, kožené, trapné a hlavně korporátní. Není se čemu divit, když něco schvaluje či připomínkuje deset až sto lidí o rozdílném stupni kompetence a vhledu, dílo se průměruje.

Průměrují ho různé názory těch, kdo si myslí, že rozumí českému klientovi. Kdo se domnívají, že má na to, vyjádřit se k reklamnímu tvaru. Kdo viděl x reklamních spotů a komunikací a je schopen posoudit, co bude fungovat. Kdo sleduje trendy a ví, že lidé ocení aktuální trendy, i když je ještě neznají, ale vycítí, a jakmile je exekuce jen trochu levnější, taktéž to neomylně poznají, i když nikdy v životě neslyšeli slovo budget.

Taky systém, jakým lidé používají banky, se dost proměnil a to se muselo odrazit v jejich vztahu k produktu a kampani, tedy pokud si nějaký vytvoří – spíše ne. Banka stojí stovku nebo dvě měsíčně a když vám dá výhodně úvěr a jsou vždy příjemní po telefonu nebo v pobočce, tak si asi nějaký vztah vytvoříte. Nic, co by otevíralo lidská srdce, to ale nebude.

Na českém trhu nebyl, co se týče komunikace bank, nikdy nikdo inovátorem. Expandia – eBanka – Raiffka? Poslední kampaň Raiffky je opět totálně obecná, bez kreativy. Všechno se to podobá. Raiffka – fotky z fotobanky. Totéž Fííííjo. Equa lepší, vytuněnější, ale co chtějí říct nahatým borcem špičkové klientele, na kterou také cílí? A tak dále.

Neupírám bankám snahu něco říci, ale je to jako v minule diskutovaném příměru o holce na diskošce – co uděláte proto, aby vás sbalil nejlepší chlap? Respektive jak bude ve srovnání s vámi vypadat vítězná kandidátka? Asi bude trochu zajímavější, bude ho umět lépe oblbnout, umělecký dojem, tedy souhrn všeho, bude asi trochu někde jinde, než jsou vaše maximální představy o tom, co je možné v rámci pár hodin domácí přípravy, než vyrazíte na akci.

Spoty Air Bank jsem viděl, je to tak dva tři měsíce, samozřejmě asi ne ve finální podobě, a přísahal jsem, že budu zticha. Tak si představte, co se ve mně asi dělo. Co vidíme? Kampaň I am Mac, I am PC. Dramatizovanou – jsou tam scénky. Českou. Správně rozděluje trh na tradiční banky a Air Bank.

Chytrej kluk a debil (blbeček) z Ční banky. Plus patnáctitunové závaží z Monty Python. Celkem to sedí. Je to dost slušný. Když vezmeme v potaz, že to je od banky, tak je to sci-fi. Totální.

Co mi nesedí, je jedna jediná věc. Kravata. Chytrý bankovní asistent Air Bank má outfit: hranaté brýle, kravata, košile s vytaženými rukávy a nějaký korporátní džíny. Kdybyste nevěděli, že jsou to části stejnokroje bankovních asistentů, mohli byste si myslet, že to je nějakej floutek. Vy to nevíte, v Air Bank jste nebyli a tedy vidíte floutka. Trochu vystajlovaného, korporátní uniforma je taková o hodně lepší McDonald’s, dobře padnoucí, má navíc vestičku, kterou ve spotu nevidíte.

Vypadá to fajn, ne že ne. Je škoda, že banku neodlišili i jiným stylem oblečení, než je jen lepší byznysový outfit. Chápu, že bez té kravaty by to vyznělo jako pankářský projekt bandy hipíků, kterým byste peníze nesvěřili. Ale když už jsem zmínil reklamy Applu, tak se zkuste podívat, jak jsou oblečení lidi z Applu na promo videích, například tady. Jednoduché oblečení, triko nebo košile a nikdy kravata. Je jasné, že pozice značky Apple jsou „trochu šílenci“, zatímco Air Bank nikdy.

Ale to je asi tak všechno. Možná si moc vymýšlím. Už ta stylová uniforma je vlastně dost dobrá věc. Než nechat na zaměstnancích, jak se oblečou – ale chci říci, že mám v Reiffce moc hezkou paní, Jekatěrinu, která má rozkošnou ruskou češtinu, a to i v mailech, a ve svých temných single obdobích jsem uvažoval, že ji pozvu na limonádu. Jen mi jaksi vždy kouká na účet, což mám pocit, že může oslabit kouzlo. Onehdá byl kolega u klienta a prohlíželi si jeho bankovnictví – klient měl na účtu přes sto milionů, což je, zdá se mi, malinko lepší. Tahle úvaha mě tedy vždy donutila hodit zpátečku a bejt hodnej kluk.

Přemýšlím o pointě na závěr a je 8.30 ráno a právě jsem volal zubaři, tak prý se to může hojit týdny až měsíce.

P.S. Zatím všechny spoty najdete v materiálu Air Bank: I banku můžete mít rádi.