Přinášíme pravidelné týdenní hodnocení českých kampaní, a to hodnocení od nejpovolanějších - samotných kreativců, stratégů a klientů tuzemského reklamního průmyslu.
Reklamní katovna: pořadí za 17. až 18. týden 2020
- McCann Prague: Jsme úplně online (56 %)
značka, klient: Air Bank - C3 Prague: Aby byl svět zase v pořádku (45 %)
značka: Globus, klient: Globus ČR - Momentum: Nikam nemusíte (44 %)
značka, klient: Bohemia Energy - Newcast: S hudbou jsme spolu (37 %)
značka, klient: Coca-Cola - AdHackers: Zachraň bábu, zachraň dědka (36 %)
klient: Pomoc sousedům
S nabídkou hodnotit obesíláme přes 70 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 5 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po pěti bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným přidá slovní hodnocení.
1. Air Bank dál jede přes mobily (56 %)
Jako reakci na současnou situaci, která nenahrává tomu, aby klienti chodili své požadavky řešit osobně do pobočky banky, připravila Air Bank dva nové televizní spoty. Prostřednictvím kampaně Jsme úplně online chce připomenout, že její klienti mohou naprostou většinu věcí vyřešit bez nutnosti návštěvy pobočky – přes své internetové bankovnictví nebo mobilní aplikaci My Air. Příprava kampaně, která obvykle zabere až několik měsíců, nyní trvala od první myšlenky do nasazení televizního spotu jen dva a půl týdne. Na přípravě televizní kampaně se tradičně kromě interního komunikačního týmu Air Bank podílela reklamní agentura McCann, produkci zajišťoval Filmservice a režie se opět ujal Martin Přikryl.
Air Bank si drží úroveň i za časů korony. Ten „hodný“ bankéř je tu příjemně civilní.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Pořád cestou bílou kolem černých skal, ale proč by ne. Je tam sdělení, to sedí na teď i potom, kreativa dobrá... jen nevím, kolik lidí to už po těch letech vnímá. Ale odpověď by určitě byla, že dost.
Pavel Jechort
Jediná skutečná kampaň v dnešní várce. Ne že by říkali něco objevného, ale jako reminder odlišující myšlenky Air Bank je to hravé - a s dobovými proprietami typu home office, roušky a videohovory to zachází ústrojně a vtipně. To se zatím neomrzelo.
Vilém Rubeš
Móda „FaceTime reklam“ je teď v plném proudu a Air Bank je můj favorit, jako už mnohokrát. Já ty dva prostě žeru.
Michal Šoller (Cognito)
V zásadě platí to, co píšu i v případě Bohemia Energy. Ani spot Air Bank není sám o sobě špatný, ale… dobře to také není. Co nový produkt, který by mnohým zjednodušil a zlevnil život? Třeba by to byl reálný důvod, proč mít Air Bank rád.
Ivan Peterka (Peppermint)
2. Řetězec Globus děkuje (45 %)
Původně plánovanou jarní kampaň letos Globus nahrazuje velkým poděkováním. V situaci, kdy je nutné kvůli bezpečnosti dělit pokladní od zákazníků plexisklem, na veřejnosti povinně nosit roušky a vynakládat finanční i materiální prostředky na pomoc zdravotníkům, hasičům, dobrovolníkům či lidem v nouzi, chce obchodní řetězec ocenit ty, kteří dělají všechno, co můžou, „aby byl svět zase v pořádku“. Poděkování provází také hmotná i finanční pomoc. Spot podle agentury C3 Prague nese myšlenka, která nepotřebuje velká slova ani složitou produkci. Celá výroba také trvala jen devět dní. Spot režíroval Luboš Vacke a o produkci se postarala Creative Embassy. K vidění byla od 13. do 30. dubna na všech kanálech skupiny Nova. Aby byl spot maximálně autentický, neobjevily se v něm herečky, ale skutečné ženy – sestřička z oddělení JIP Všeobecné fakultní nemocnice v Praze a prodavačka hypermarketu Globus na Zličíně.
Tvůrci to nepřehnali s patosem, což je dobře. Jen si myslím, že to líp rezonovalo před pár týdny, lidé jsou už trochu vůči těm všem děkovačkám mírně otupělí.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Smutná pravda je, že řetězcům prostě jakékoliv jiné téma než nakupování pro komunikaci vyhovuje mnohem líp. Celkem k zamyšlení.
Pavel Jechort
Díky za poděkování, nedík za klišé na klišé. Ve světě už vznikly parodické návody, jak připravit vzorné koronavirové poděkování. Z doporučených elementů zde chybí jen pohled na liduprázdné ulice.
Vilém Rubeš
Zbytečně dramatické, myslím, že v dnešní době máme dramat dost a spíš bych sázel na humornější notu.
Michal Šoller (Cognito)
... aby byl svět zase v pořádku, je chytré využití claimu. A poděkování není teď nikdy dost. Ale víc než videa oceňuji návody na to, jak bezpečněji nakupovat a co vše udělat, aby člověk nepropadal beznaději, které měl Globus na webu.
Ivan Peterka (Peppermint)
3. Liška v roušce zavolal „rejžovi“ (44 %)
Příprava nové reklamy distributora energií Bohemia Energy trvala od prvního nápadu do odvysílání v televizi míň než týden. Podle tvůrců tak jde o jednu z nejrychleji připravených českých reklamních kampaní. Hlavními postavami kampaně Bohemia Energy, která je aktuální reakcí na koronavirovou pandemii, jsou opět Marek Daniel v roli režiséra a Pavel Liška jako herec. Cílem kampaně je upozornit na nově zavedenou službu firmy, kterou je elektronický podpis, umožňující zákazníkům uzavírat smlouvy kompletně ze svých domovů. „Šlo o rychlou akci, reklama se zrodila v rekordním čase. V pondělí přišel nápad a zrodil se scénář, v úterý se natáčelo u Marka Daniela na chatě, ve středu se dotočil zvuk pro voiceover a udělala rychlá postprodukce a ve čtvrtek ráno se už odevzdávalo do televize. A od pátku už to diváci viděli na obrazovkách,“ popsal Robert Chmelař, marketingový ředitel Bohemia Energy.
Asi nebudu úplně objektivní, ale mám slabost pro pana Lišku, a vlastně i pro pana Marka Daniela. Za mě dobrý.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
To je dobrý. Krátký, pěkně zahraný, má to myšlenku, sedí do situace. Proč ne.
Pavel Jechort
Upocenosti, ty naše reklamní veličino! No tak jste si střihli rychlokampaň. Český jazyk má takový mile skladebný výkon, jak si kdysi zapsal básník Miroslav Holub. Zní: „No a co?“
Vilém Rubeš
Jedna z těch lepších přechodů na „FaceTime reklamu“.
Michal Šoller (Cognito)
Tak nevím, není to hyenismus? Opravdu si klient myslí, že jediné, na co měli lidé v době rouškové myšlenky, byla změna dodavatele energie? Online život byl vynucen okolnostmi, pro mnohé to byl čas zoufání si. Proč za vším vidět příležitost vydělat?
Ivan Peterka (Peppermint)
4. Coca-Cola přenesla hudbu online (37 %)
🔴 Coca-Cola online koncerty: #1 Pokáč
🔴 Coca-Cola online koncerty: #1 Pokáč
Zveřejnil(a) Coca-Cola dne Pátek 13. března 2020
🔴 Coca-Cola online koncerty: #2 Ewa Farna
V sobotu v rámci online koncertů vystoupí Ewa Farna. Na její show se těš od 17:00. ♥️ #shudboujsmespolu
Zveřejnil(a) Coca-Cola dne Sobota 14. března 2020
🔴 Coca-Cola online koncerty: #3 Mirai
Když nemůžeme za hudbou, může hudba za námi. A tak ti přinášíme koncert kapely Mirai až do tvýho Hometown. ❤️ #shudboujsmespolu
Zveřejnil(a) Coca-Cola dne Neděle 15. března 2020
S heslem Když nemůžou lidé za hudbou, musí hudba za lidmi reagovala nápojová značka Coca-Cola na současná omezení společenského života kvůli koronaviru a přišla s nápadem série online koncertů, které se streamovaly prostřednictvím sociálních sítí Facebook, Instagram a YouTube. „Společnost v době krize očekává, že značka zareaguje zodpovědně, rychle, empaticky a s jasnou přidanou hodnotou. A právě to se podařilo,“ říká social media manager Coca-Coly Zuzana Kadlečková. Na kampani se podílely agentury Newcast a Starcom ze skupiny Publicis. Ewa Farna, skupina Mirai a písničkář Pokáč přinesli od pátku 13. do neděle 15. března exkluzivní koncerty přímo do bezpečí domovů. Vysílalo se z prostředí zkušeben Bandzone z pražských Vysočan, v nejvyšší kvalitě zvuku i obrazu. Hvězdou pondělního večera měl být Pavel Callta, jeho vystoupení nakonec proběhlo přes Instagram Livestream přímo jeho domova.
Tuším, že Coca-Cola nebyla jediná, kdo streamoval živou hudbu, ale v tomto případě je asi dobré ocenit, že se to stalo velmi rychle po vyhlášení nouzového stavu.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Není na tom nic moc inovativního, ale dobrý timing, dobrá produkce, to se cení.
Pavel Jechort
Co na tom hodnotit? Online koncertujou i hasiči z Horní Dolní. A se zdroji, které značka má, mohli dělat holt víc muziky. Amen.
Vilém Rubeš
Za snahu palec, ale jinak jsou online koncerty podobné jako online sex, možná vám vykouzlí potěchu, ale naživo to má jiný volty.
Michal Šoller (Cognito)
Live stream není úplně original taste, spíš light chuť bez kalorií, ale jako osvěžení v karanténě asi dobrý.
Ivan Peterka (Peppermint)
5. Mádl zase mluví o bábě a dědkovi (36 %)
Herec a režisér Jiří Mádl ve spolupráci s agenturou AdHackers a studiem MadeByDeus.com spustil web Pomocsousedům.cz a spolu s ním kampaň Zachraň bábu, zachraň dědka. Na webu si lze stáhnout leták a s jeho pomocí pak nabídnout seniorům pomoc, především zajištění nákupů či vyzvednutí léků. „Cílem kampaně je vyzvat všechny k vzájemné pomoci,“ vysvětluje záměr Jiří Mádl. „Chceme, aby lidé aktivně pomáhali těm, kteří jsou v současné situaci tou nejohroženější skupinou, tedy seniorům,“ doplňuje Jan Dufek, který je i režisérem doprovodných spotů ke kampani. Kampaň ideově navazuje na známou, 10 let starou kontroverzní kampaň Přemluv bábu s Mádlem a s Marthou Issovou, ale v aktuálním provedení nemá žádný politický podtext a snaží se co největší měrou šířit osvětu a pomoc pro seniory. Kampaň týchž tvůrců má i slovenskou verzi Pomôž susedovi. V dubnu se pak k prvotní kampani přidala další výzva, kterou se snaží aktivovat širší veřejnost, aby na seniory nezapomínala nejen s pomocí, ale také s mezilidským kontaktem. „Pokud žádného seniora ve svém okolí nemáte, nevadí. Spolupracujeme s neziskovou organizací Seniorem s radostí, díky které mohou seniorům zavolat i ti, kteří žádné seniory ve svém okolí neznají,“ uvedl Mádl. Variantou je přispět na sbírku Život seniorům.
Takové normální instruktážní video se sympatickým instruktorem.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
A když mně to přijde jako vaření z vody. Už to tady bylo a vlastně kromě slova „bába“ a „dědek“ je to celkem nuda a dost ukecané. Na to by přece měl sloužit web. Video je o důležitých věcech a call-to-action.
Pavel Jechort
Jako vždycky. Bez soucitu, taktu i respektu. Poučíme, navážeme na kontroverzní, leč nezaslouženě populární kampaň - a maličko urazíme objekty dobrého úmyslu. Fakt bychom nemohli někdy v public service dojmout, zamrazit či pobavit?
Vilém Rubeš
Těžko hodnotitelné, ale na odříkaný návod dobrý.
Michal Šoller (Cognito)
Jsem celkem rád, že se kruh po deseti letech uzavřel a kampaň, která udělala ze seniorů nesvéprávné idioty, zkusil někdo napravit tím, že jim reálně pomůže. Je bohulibější zachraňovat bábu, než přemlouvat dědka. A podle toho bych to hodnotil.
Ivan Peterka (Peppermint)
Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, napište na ondrej@aust.cz a připojte odkaz na svou práci.

Internetová Mall.tv změní název na Fame Play

Tištěný časopis Moje psychologie se po půl roce vrací

Búřil, Hynčica, Novák: Potřebují mediální měření v Česku evoluci, nebo revoluci?
