A je to tady! ČTK zveřejnila hromadné foto ze své říjnové oslavy z pražského Žofína, kde slavila svých 100 let. Najít na snímku šéfredaktora Médiáře není těžké. Najdete se taky?

AKA odhaduje objem trhu reklamy na 150 miliard

Celkové výdaje se dělí zhruba na třetiny – na mediální výdaje, nemediální a na další služby. Ceny účtované agenturami za komunikaci loni vzrostly o pětinu, stejně tak náklady na lidi.

Realistické tržby celého trhu reklamy se v loňském roce 2017 pohybovaly kolem 150 miliard Kč. Odhad dnes zveřejnila Asociace komunikačních agentur (AKA), hlavní oborové sdružení firem, které se v Česku komunikací zabývají. Výzkumná agentura Nielsen Admosphere čerstvě určila ceníkovou hodnotu využitého reklamního prostoru v médiích zhruba na 100 miliard Kč. Počítá v to televizi, tisk, rádio, venkovní reklamu a displejovou část internetové reklamy. Nárůst investic souhrnně za televizi, tisk, rozhlas a venkovní reklamu tak podle Nielsen Admosphere činil loni 80,3 miliardy, což je o 10 % víc než rok předtím, kdy to bylo 73,4 miliardy. Čísla za celý online zveřejní Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR) teprve v únoru, ze zprávy Nielsen Admosphere vychází displejová část zhruba na 20 miliard.

Agenturní asociace přitom odhaduje, že reálné útraty v mediatypech mimo online loni celkově činily zhruba třetinu celkového trhu, tedy 50 miliard. AKA se loni poprvé dotazovala i na nemediální výdaje. Ty z celkového jejího odhadu 150 miliard zabírají další zhruba třetinu, 50 miliard. “Největší ovlivnění nemediálních výdajů bylo v roce 2017 ze strany spotřebitelských soutěží, které byly loni vyňaty z regulace komerčního hazardu. Ve spotřebitelských soutěžích a také ve věrnostních programech, instore marketingu, online a mobilní podpoře či shopper marketingu čekáme letos největší nárůst,” uvedl David Čermák z agentury Momentum, předseda sekce aktivačních agentur AKA. Zbyla třetina pak zahrnuje jednak celý online (jak řečeno, zde se čeká na přesnější čísla od SPIR), a to včetně útrat na sociálních sítích či třeba ve výkonnostní reklamě, jednak další služby jako PR, polygrafie či produkce (ty mohou podle zástupců AKA z této zbylé třetiny i 10 až 15 miliard).

“Rok 2017 byl po významných majetkových změnách a přesunech spíše rokem stabilizace. Za zmínku stojí ukončení majetkové účasti čínské CEFC ve skupině Médea a vznik ambiciózní digitální agentury Taste fúzí Sun Marketingu, Digistory a Medio Interactive,” zdůrazňuje AKA. Připomíná také novou legislativu, podle níž měly ke konci srpna reklamní nosiče zmizet od dálnic a silnic 1. třídy. “Billboardy jsou hlavními nosiči politické reklamy, pro trh s mediální reklamou to nicméně neznamenalo významný problém. Digitál válcuje trh a pokud vypadnou nějaké nosiče u dálnice, vesměs to nic neovlivní. Humbuk kolem tohoto tématu byl hlavně kvůli tomu, aby se příslušné firmy připravily na arbitráž se státem,” míní Petr Chajda z agenturní sítě Dentsu Aegis, předseda výboru asociace mediálních agentur (ASMEA). “Zájem o televizi je velký, konkrétně Prima měla reklamní přestávky obrovské, politika Novy, která – jak se ví – se prodává, je na českém trhu agresivní, u řady zadavatelů se snaží získat primární podíl na úkor konkurence,” podotkl k inzertně nejsilnějšímu mediatypu.

Ceny služeb komunikačních agentur vzrostly v průměru o 20 %, také personální náklady agentur se zvýšily v průměru o 20 %, uvádí AKA. “Některé, zejména specializované profese na seniorní úrovni jsou silně nedostatkové. I reklama tak hledá pracovníky i v zahraničí,” konstatuje oborová asociace.