Pozor: jitřní newsletter, o který si tolik píšete, budeme v červenci a v srpnu posílat pouze v pondělí.

AKA odhaduje objem trhu reklamy na 150 miliard

Celkové výdaje se dělí zhruba na třetiny – na mediální výdaje, nemediální a na další služby. Ceny účtované agenturami za komunikaci loni vzrostly o pětinu, stejně tak náklady na lidi.

Realistické tržby celého trhu reklamy se v loňském roce 2017 pohybovaly kolem 150 miliard Kč. Odhad dnes zveřejnila Asociace komunikačních agentur (AKA), hlavní oborové sdružení firem, které se v Česku komunikací zabývají. Výzkumná agentura Nielsen Admosphere čerstvě určila ceníkovou hodnotu využitého reklamního prostoru v médiích zhruba na 100 miliard Kč. Počítá v to televizi, tisk, rádio, venkovní reklamu a displejovou část internetové reklamy. Nárůst investic souhrnně za televizi, tisk, rozhlas a venkovní reklamu tak podle Nielsen Admosphere činil loni 80,3 miliardy, což je o 10 % víc než rok předtím, kdy to bylo 73,4 miliardy. Čísla za celý online zveřejní Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR) teprve v únoru, ze zprávy Nielsen Admosphere vychází displejová část zhruba na 20 miliard.

Agenturní asociace přitom odhaduje, že reálné útraty v mediatypech mimo online loni celkově činily zhruba třetinu celkového trhu, tedy 50 miliard. AKA se loni poprvé dotazovala i na nemediální výdaje. Ty z celkového jejího odhadu 150 miliard zabírají další zhruba třetinu, 50 miliard. “Největší ovlivnění nemediálních výdajů bylo v roce 2017 ze strany spotřebitelských soutěží, které byly loni vyňaty z regulace komerčního hazardu. Ve spotřebitelských soutěžích a také ve věrnostních programech, instore marketingu, online a mobilní podpoře či shopper marketingu čekáme letos největší nárůst,” uvedl David Čermák z agentury Momentum, předseda sekce aktivačních agentur AKA. Zbyla třetina pak zahrnuje jednak celý online (jak řečeno, zde se čeká na přesnější čísla od SPIR), a to včetně útrat na sociálních sítích či třeba ve výkonnostní reklamě, jednak další služby jako PR, polygrafie či produkce (ty mohou podle zástupců AKA z této zbylé třetiny i 10 až 15 miliard).

“Rok 2017 byl po významných majetkových změnách a přesunech spíše rokem stabilizace. Za zmínku stojí ukončení majetkové účasti čínské CEFC ve skupině Médea a vznik ambiciózní digitální agentury Taste fúzí Sun Marketingu, Digistory a Medio Interactive,” zdůrazňuje AKA. Připomíná také novou legislativu, podle níž měly ke konci srpna reklamní nosiče zmizet od dálnic a silnic 1. třídy. “Billboardy jsou hlavními nosiči politické reklamy, pro trh s mediální reklamou to nicméně neznamenalo významný problém. Digitál válcuje trh a pokud vypadnou nějaké nosiče u dálnice, vesměs to nic neovlivní. Humbuk kolem tohoto tématu byl hlavně kvůli tomu, aby se příslušné firmy připravily na arbitráž se státem,” míní Petr Chajda z agenturní sítě Dentsu Aegis, předseda výboru asociace mediálních agentur (ASMEA). “Zájem o televizi je velký, konkrétně Prima měla reklamní přestávky obrovské, politika Novy, která – jak se ví – se prodává, je na českém trhu agresivní, u řady zadavatelů se snaží získat primární podíl na úkor konkurence,” podotkl k inzertně nejsilnějšímu mediatypu.

Ceny služeb komunikačních agentur vzrostly v průměru o 20 %, také personální náklady agentur se zvýšily v průměru o 20 %, uvádí AKA. “Některé, zejména specializované profese na seniorní úrovni jsou silně nedostatkové. I reklama tak hledá pracovníky i v zahraničí,” konstatuje oborová asociace.