Jak koronavirus dopadá na média, marketing a maloobchod v Česku? Čtěte ve speciální příloze.

Akce Anonymous byla slabota. Dá se udělat líp

Jak udělat akci, která by měla opravdu výkon. A ne něco, co jednou prolétne médii a nazdar.

Praha 28. dubna (ČTK) - Weby parlamentních stran přestaly být dnes před polednem dostupné, blokovat je na podporu iniciativy „Společně za změnu! Chceme skutečnou demokracii!“ slíbili aktivisté Anonymous.

Zlí hekři ze sdružení Anonymous nám předvedli, že umí sestřelit weby parlamentních stran. Tak na to se dá říci jediné, slovy Dity Pecháčkové „nápad dobrý, lépe kresli“.

Nápad dobrý, protože z poškádlení politických stran můžete získat cenné body pozornosti. Ale sestřelení webu bylo považováno za zábavu a husarský kousek v pozdních devadesátých letech. Vzpomínám si živě na návštěvu u kamaráda programátora, který všechny servery, které jsem si řekl, dokázal shodit. Snad s výjimkou Seznamu. Měli tehdy nějak silnější stroj, nebo prostě měli už záplatu. Našli jsme tam, co jsme neznali.

No a teď si skupina hekrů Anonymous vymyslela plán, jak zatopit parlamentním stranám. Plán je špatně vymyšlený a neúčinný. Ale myšlenka je to zábavná a od sobotního dopoledne ve sprše nad ní laboruju.

Rozeberme si, co se tady stalo, jak jsem to vnímal já:

  • Anonymous oznamuje, že vypne weby politických stran
  • Je sobota dopoledne a weby jsou vypnuté
  • Na iDnesu a v ČTK, lidovky.cz a jistě i jinde vychází jedna jediná zpráva, byť s večerní aktualizací
  • Je sobota večer a weby běží
  • Dobrý, a co teď?

To, že se rozhodnete vymyslet podobnou provokaci či demonstraci a přitom výsledkem je jedna jediná zpráva v médiích, byť šířená napříč médii, je slabý výsledek. Pokud chci udělat mediální událost, měla by média plnit nejméně jeden celý den, lépe dva nebo tři. Mediální kauzy mě baví a tak jsem se rozhodl, že rozeberu, kde udělali kolegové z Anonymous chybu:

  • Sobota je špatný den na šíření čehokoliv. Dobré dny jsou pondělí, čtvrtek nebo neděle večer.
  • Spouštět akci v sobotu, navíc v krásném dni (o rekordních teplotách jsme věděli už někdy od úterý) může jen někdo, kdo rok nevyšel ven.
  • Akce nemůže pokračovat, leda by se weby vypnuly znovu (opakovaný vtip = nižší účinnost). Nemůže gradovat. Leda že by obsah na webech byl nahrazen jiným. Což je na jeden telefonát do hostingové společnosti „nahoďte nám náš zálohovaný web na zálohu z dnešního rána“.
  • Další chyba je, že pro pár lidí, kteří mají pocit, že rozumějí životnímu stylu a trendům, je shození webu prostě out a patří do late nineties.
  • Sdělení „chceme skutečnou demokracii“ je nekonkrétní a nikým nehne, kór (omlouvám se za argot) českou společností dubna 2012.

Představme si teď, že jsme Anonymous a chceme zatopit českým politickým stranám. Nebo, zábavnější varianta, že jsme politická strana a chceme zatopit konkurenci. (Na téhle variantě je blbé, že jsem zatím od rána nedomyslel, jak napadnout všechny strany kromě naší - bude totiž jasné, odkud vítr vane. Proto musí plán obsahovat i naši politickou stranu, samozřejmě, v míře menší než malé, ale mediálně se to musí jevit jako srovnatelné.)

Připomínám, že nám jde o akci, která by trvala déle než jeden den. Chceme také vtáhnout do hry hlavní představitele politických stran, jejich volební týmy a všechny asistenty a tak dále - ať všichni kmitají jak když bičem mrská. Tím získáváme ten potřebný čas.

Pokud chceme, aby něco dělali, musíme je přimět k reakci. Vybrat třaskavé téma, ke kterému se budou muset vyjádřit, ale veřejnost na něj nemá jasný názor. Inspiraci pro tenhle nápad mi poskytla politoložka Anna Matušková, PhD., za což jí srdečně děkuju. Vy, kteří byste si nápad i realizaci chtěli koupit, tak ve sprše jsem odhadnul exekuci na necelý milion korun.

  1. Máme explozivní téma, kterým je česká společnost těhotná.
  2. Vytváříme fakeovou provokativní zprávu s přesnou tonalitou textu resp. obrazového materiálu, a prostřednictvím sítě spřízněných webařů, kopíka a SEO experta ji distribuujeme na weby, nebo zakládáme nové fake weby.
  3. Materiál v podobě seznamu odkazů zasíláme prostřednictvím novinářů mluvčím strany a žádáme je o vyjádření.
  4. Když se strany vyjadřují, přičemž rozdílná vyjádření kumulují další traffic, mažeme všechny informační zdroje.
  5. Z chaotických vyjádření vychází jako vítěz naše jasné stanovisko a vzorná komunikace.

Tak a máte to. Je to jednoduchý plán, protože jeho síla je právě v detailech provedení. Nicméně získáváte pár dní naprostého mediálního chaosu, na kterém se můžete udělat, než se ostatní zorientují v situaci. Třeba vaše politická strana nebo občanské sdružení může zazářit a urvat pár cenných bodíků, počet citací a tak.

No nic, užijte si zbytek víkendu.