Náš panel odborníků z retailu stejně jako v Reklamní katovně Médiáře hodnotí redakční výběr hlavních aktualit z českého maloobchodu uplynulých týdnů. Retailoví experti nabízejí svůj pohled na dění na českém trhu vždy v pátek.
Nově naši experti na maloobchod hodnotí na škále 1 až 5 vybrané novinky podle subjektivně hodnocené důležitosti, stejně jako ve škole je hodnocení číslo 5 považováno za nejméně důležité. Kritériem důležitosti je přínos pro český maloobchodní trh a pro českého zákazníka. Zprávy jsou podle hodnocené důležitosti seřazené.
1. Albert na Chodově představil nový koncept
Maloobchodní řetězec Albert otevřel v pražském Centru Chodov přestavěný hypermarket. Plocha, která se rekonstruovala 16 dní, má modernější koncept a širší sortiment. Kromě jinak zvolených materiálů, vizuálního doprovodu a barev, jako je dřevo nebo matná černá, se na jeho ploše objeví nově pojaté pekařství, fresh bar, oddělení zdravých potravin nebo vinotéka. Albert tak chce vyjít vstříc měnícím se nákupním zvyklostem spotřebitelů, kteří třeba víc dají na zdravý životní styl, zároveň chce reflektovat rychlost, velký výběr a pohodlí nákupu.
No vypadá to hezky. Otázka je: kdy to bude tak vypadat v mém lokálním Albertu. A to asi bude za dlouho...
Jan Penkala (Acomware)
Albert je pro mě synonymum pro největší superhypermarketové zlo. Nekvalitní zboží, minimální mzdy personálu... Asi se bude muset hodně změnit, aby tohle vnímání zlepšil. Takovému Lidlu se to povedlo, ale v případě Albertu tomu nevěřím.
Václav Loubek
Parádní! Takto si představuji nákupní prostředí a i když to zatím vidím jen na profesionálních fotografiích, které občas nemálo zkreslují, již se těším, až se tam podívám živě. V novém konceptu Lidlu jsem byl několikrát, ale toto je opravdu o něčem jiném. Takovýto food market znám jen ze zahraničí.
Jan Polák (Ipsos)
Určitě je dobře, že se Ahold pro rekonstrukci rozhodl, v tom všem v centrum Chodov co je nové, to jen volalo po změnách. Chodov je dobré místo s vysokou návštěvností, otázkou je, jak to bude vypadat na méně frekventovaných místech. Asi tento formát nebude všude a lze předpokládat, že na Chodově je maximalistická verze. Prodejnu jsem viděla a zatím se mi to jako zákazníkovi líbí.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
2. Slevomat přechází do rukou britské Secret Escapes
Český slevový portál Slevomat.cz mění majitele. Od současných vlastníků, kterými jsou investiční skupiny Miton, Enern a In-Bridge, portál koupila britská skupina Secret Escapes. Kromě Slevomatu kupují Britové také slovenskou obdobu portálu Zlavomat.sk a český agregátor slev Skrz.cz. Ve všech zmíněných firmách získává britská skupina 100% podíl. Cena transakce nebyla zveřejněna, podle Forbesu přesáhla 1,5 miliardy Kč. Skupina Secret Escapes je jedním z největších světových prodejců luxusních dovolených na internetu.
Jde o mimořádný úspěch českého subjektu, který dokázal vytvořit a ovládnout trh v tomto segmentu. Pro minulé vlastníky je to logicky krok, Slevomat už zkrátka přerostl jejich primární pole působnosti a nový vlastník má dostatek zkušenosti v byznysu, který bude čím dál více orientovat na cestování a zážitky. Svoji zkušeností, pozicí a zázemím bude schopen čelit globálním hráčům typu Booking.com nebo Airbnb.com, kteří do tohoto segmentu z různých stran vstupují, alespoň na lokálním trhu. Hodně zajímavý by mohl být posun obecně ke službám. Moc dalších, podobně nebo více ziskových firem, před potenciálním prodejem na českém internetu už není.
Jan Penkala (Acomware)
Je mi jasné, že jde jen o kapitál, ale spojení prodejce luxusních dovolených a Slevomatu mi furt přijde hrozně divné... I když mám pocit, že Slevomat podobné zaměření už avizoval, a už jsme se mu v této Katovně jednou smáli. Pokud ne, tak se omlouvám.
Václav Loubek
Asi se toho moc pro spotřebitele nezmění, maximálně si koupíme na Slevomatu luxusní dovolenou ‚za hubičku‘, i když to asi není úplně ten pravý prodejní kanál.
Jan Polák (Ipsos)
Pro zákazníka snad žádná změna a management se holt dobře činil.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
3. Rotkäppchen-Mumm chce mít v Česku podíl 10 %
Podle informací serveru E15.cz se německý výrobce šumivých vín Rotkäppchen-Mumm chystá více zaměřit na český trh a získat na něm 10% podíl. Aktuálním lídrem našeho trhu jsou šumivá vína Bohemia Sekt. Cíle značky Červená Karkulka, jak zní překlad Rotkäppchen, na získání podílu v rámci českého retailu podle Christofa Queissera, generálního ředitele firmy, jsou spíše dlouhodobé. Do 15 let by chtěla firma být druhým nejprodávanějším výrobcem šumivého vína v Česku.
V zemi, kde synonymum sektu je Bohemka a kde synonymum superkvalitního sektu je průměrné prosecco, asi Červená Karkulka urve tak maximálně kus babičky.
Václav Loubek
Dobrého sektu není nikdy dost. Neznám samozřejmě cenové nastavení těchto produktů, ale pokud vyplní mezeru mezi Bohemia Prestige a Moëtem, tak proč ne.
Jan Polák (Ipsos)
Smělý cíl, věřím tomu, že řetězce rychle zareagují a využijí sekt Rotkäppchen jako cenového bijce, pak možná i ten podíl vzroste, otázkou je na jak dlouho.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
4. Tesco otevřelo na Slovensku třetí největší sklad
Britský maloobchodní řetězec Tesco ve spolupráci s logistickým parkem Prologis a přepravcem DHL otevřel po 11 měsících příprav nové distribuční centrum na Slovensku, v Gáni poblíž Galanty. Objekt o rozloze 146.500 metrů čtverečních má být největším a nejmodernějším distribučním centrem Teska ve střední Evropě, zároveň je i třetím největším skladem sítě na světě. Samotná hala měří 55.000 metrů čtverečních. Od nového centra si britský retailer slibuje rozšíření sortimentu ve větších i menších prodejnách a dodávky v přesnějším množství. To má finálně zjednodušit doplňování výrobků a snížení zásob.
A je připraveno na e-commerce objednávky? Nebo zůstane online Tesco distribuováno z prodejen? Krok Makra s novým skladem mi v tomto přišel trochu prozřetelnější, chápu ale že Tesco má s tímto skladem v plánu větší přesah než jen lokální trh.
Jan Penkala (Acomware)
To jsme rádi, že je víc místa na chilská jablka, polské maso a americké ořechy. Mimochodem, ořechy. Tuhle jsem u nás na vsi sháněl vlašské ořechy do waldorf salátu. Zrovna tady Tesco... Měli snad všechny myslitelné exotické ořechy, od pistácií přes paraořechy až po pekanové, země původu USA. Ale myslíte, že měli české vlašáky? A to samé bylo v ostatních obchodech. Kromě Penny. Tam neměli lautr nic, kromě solených buráků. Dochází vám ta absurdita, kdy americké pekany jsou dostupné kdy si vzpomenete, a české vlašáky vůbec? Možná by Tesco nepotřebovalo sklady zvící menší slovenské osady.
Václav Loubek
Je vidět, že Tesco svůj boj na trhu ve střední Evropě nevzdává a hledá další cesty jak uspět. Doufejme, že to skutečně přinese zákazníkovi minimální výpadky sortimentu.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
5. Alpine Pro otevřelo 45. pobočku, chystá expanzi
Český prodejce sportovní módy Alpine Pro otevřel svou 45. pobočku v Česku v pražském obchodním centrum Palladium. Pobočka se nachází v -1 patře a je stylizovaná do nového konceptu, který klade větší důraz na přírodní materiály. Během září otevře Alpine Pro nově zrekonstruovanou prodejnu v obchodním centru Letňany. „Do konce roku chystáme otevření poboček v Polsku a v Litvě, kde jsme zatím působili jen jako velkoobchod,“ uvedl pro Retailek Vladislav Fedoš, spoluzakladatel značky Alpine Pro. Letos také chystá kolekci pro Zimní olympijské hry 2018, kterou veřejnosti představí v listopadu.
Každý takový úspěch potěší. I když outdoorové oblečení nakupuji jinde, mám je zařazené jako kvalitní českou značku a přeju jim úspěšnou expanzi do zahraničí. Jak už tady několikrát zaznělo, je super, když se česká firma rozšiřuje do zahraničí místo toho, aby se nechala koupit britským prodejcem lux... no nic.
Václav Loubek
Česká značka, která se snaží a ještě podporuje i menší sporty, které nejsou pro velké značky atraktivní. Je také cenově dostupná, na vybraných trzích by mohla uspět.
Patricia Jakešová (U & Sluno)