Newsletter, o který si tolik píšete, se vrátil do pravidelného rytmu, zase chodí denně ráno v šest.

Alza.cz chce dál růst: přidává pet food, ekodrogerii, parfumerii, boty

Léto přineslo do největšího českého e-shopu několik nových kategorií a prodejních sekcí.

Největší tuzemský internetový obchod Alza.cz během léta spustil prodej sportovní obuvi, zavedl svou vlastní značku ekologické drogerie, přidal kategorii zboží pro domácí zvířata a ve své hlavní holešovické prodejně a výdejně v jednom zřídil sekce s chytrou elektronikou a následně s parfémy. „Rozšiřování našich produktů a služeb je nutné k zajištění růstu jak v blízké, tak vzdálenější budoucnosti,“ přibližuje pro Médiář hlavní důvod rozšiřování nabídky e-shopu Petr Bena, jeho obchodní ředitel.

Že se během necelých dvou měsíců sešlo hned několik zásadních inovací, je podle něj souhra okolností. „Pro každý projekt máme menší či větší tým. Takových na sobě vzájemně nezávislých týmů máme tedy celou řadu. Někdy realizace zabere pár dnů nebo týdnů, jindy to jsou měsíce. Výsledem v tomto případě bylo to, že se realizace několika projektů sešla najednou v relativně krátkém období,“ řekl obchodní šéf Alzy. Několik dalších novinek e-shop podle Beny plánuje uvést ještě před vypuknutím vánoční sezóny.

Stovky položek pro běh

Ještě před začátkem letošních letních prázdnin spustila Alza.cz prodej sportovní obuvi. V nabídce běžeckých bot se specializuje na silné originální značky pro silniční i trailové běžce, jakými jsou tradiční americká Saucony založená v roce 1898, progresivní švédský Salming nebo japonský sportovní brand Mizuno. Nabídka zahrnuje také outdoorovou obuv Keen či Columbia nebo obuv pro cyklisty. Celkově se jedná o stovky položek.

Sortiment sportovní obuvi Alzy zahrnuje třeba značku Saucony

Sortiment sportovní obuvi Alzy zahrnuje třeba značku Saucony

Nabídka sportovních bot se potkává se zájmem Čechů o pohyb. Podle aktuálního výzkumu společnosti MultiSport Benefit realizovaného agenturou NMS Research se sportu aspoň jednou týdně věnuje víc než polovina (53 %) Čechů, více než čtvrtina (22 %) ale dokonce aspoň třikrát týdně. Na čele nejoblíbenějších sportů je turistika (48 %), pak cyklistika (40 %) a plavání (36 %). Běh skončil na čtvrtém místě (24 %).

Pořadí oblíbenosti nejrozšířenějších sportů - bez zohlednění turistiky - potvrdil i loňský výzkum agentury Kantar realizovaný pro Českou spořitelnu. I přes oblibu běhu u tuzemské populace se Alza.cz musí utkat s návyky místních spotřebitelů. Průzkum Kantaru totiž zároveň zjistil, že lidé při nákupu sportovního zboží jednoznačně preferují kamenné prodejny. V případě běžeckých potřeb i cyklistiky to uvedlo osm z deseti dotázaných (78 %, respektive 82 %). Ročně do každého z těchto sportů investují lidé v průměru okolo 1.000 Kč.

Alza Eco: šetrné prášky, gely, aviváže

Se začátkem prázdnin následně Alza.cz rozšířila svou nabídku o vlastní značku ekoologické drogerie. Privátka s názvem Alza Eco nabízí české ekologické prostředky na praní - prášky, gely, aviváže -, které jsou šetrné k přírodě i lidem, dermatologicky testované a jsou baleny do recyklovatelných obalů, jež redukují plastový odpad na minimum.

Alza Eco

Drogerie Alza Eco zahrnuje aviváže různých vůní

„Nový privátní brand vychází z naší dlouhodobé snahy chránit životní prostředí a podporovat ekologii v každodenním životě,“ prohlásil majitel a šéf Alzy Aleš Zavoral. „Po [loňském] uvedení vlastní řady elektroniky Alza Power s plně recyklovatelným obalem jsme se v další fázi zaměřili na segment drogerie, která patří k nejpoužívanějším produktům v domácnosti. Cílem bylo vytvořit kvalitní ekologický produkt s vysokým podílem přírodních látek, jenž bude svým složením maximálně šetrný k naší planetě. Reagujeme tím také na zvýšenou poptávku po tomto typu zboží,“ doplnil Zavoral.

Vývoj nové privátní značky drogerie trval několik měsíců a v roli testujících se se do něj aktivně zapojili i samotní zaměstnanci Alzy. „Vzorky ekologických pracích prášků, gelů a aviváží jsme rozdali našim testerům na slepý test. Na základě hodnocení jsme vybrali ty nejlepší a u nich jsme ještě ladili složení ke spokojenosti nás i zákazníků,“ popisuje manažerka projektu Alza Eco Ivana Škorvánková.

V pilotní nabídce jsou momentálně zastoupeny tři druhy pracích gelů a prášků (Universal, Color a Sensitive, který je vhodný pro dětské prádlo) o objemu tři nebo pět litrů a k tomu čtyři druhy eko aviváže s různými vůněmi.

Ještě před startem vlastní značky spustila Alza také celou samostatnou kategorii ekodrogerie. Jen za první půlrok 2019 vzrostl tento segment na Alze meziročně o 93 % a v porovnání s rokem 2017 vygenerovaly eko produkty dokonce čtyřiapůlkrát větší obrat. Aktuálně kategorie obsahuje kolem 350 produktů různých značek – od čisticích prostředků, přes prací prášky a produkty do myček až po pleny z bio bavlny.

Mimochodem - Zavoralem zmíněná řada Alza Power, spuštěná loni, prodala za první letošní pololetí desetitisíce produktů, celkem od uvedení loni v červenci to bylo téměř 250.000 kusů. Největší zájem je přitom o nabíjecí a HDMI kabely, následně o powerbanky a nabíječky. Letos v létě přibyla v řadě Alza Power bateriová stanice Alza Power Station či vlastní reproduktory. Celkem je produktů Alza Power v e-shopu už přes 170, přičemž ještě letos má přibýt nabídka na řidiče, tedy produkty spojené s cestováním a automobily.

Elektrocentrála Power Station ze série Alza Power

Přenosná bateriová stanice Alza Power Station s kapacitou 462 Wh zvládne napájet i dvě zařízení se standardní 230 V zásuvkou. Kromě vysokokapacitních baterií je osazena také USB konektory, autozásuvkou či DC výstupy, díky čemuž lze napájet širokou škálu elektronických zařízení najednou – od mobilů po televizi. Obsahuje integrovaný Bluetooth reproduktor i výkonnou LED svítilnu. Stanici je možné dobíjet mimo jiné ze solárního panelu. Váží 5,5 kg a prodává se za 9.990 Kč

Sekce krmiv pro zvířata je širokosortimentní

Zhruba před měsícem se Alza.cz pustila také do nového segmentu pet, žrádla pro domácí zvířata. Nabídka Alza Pet zahrnuje výběr krmiv pro psy a kočky i konzervy, kapsičky, pamlsky, antiparazitika, vitamíny, kosmetika, misky, pelíšky, vodítka či oblečky. I z hlediska značek je nabídka koncipována jako širokosortimentní, nabízeny jsou značky N&D, Dog’s Love, Cat’s Love, Brit, Applaws, Alavis, Carnilove, Nativia, Canvit, Royal Canin, Whiskas nebo ProPlan. Zároveň je exkluzivně v nabídce Alzy značka O’lala Pets. Další sortiment a zboží pro ostatní zvířata má postupně přibývat.

Podle letošního průzkumu společnosti Krmiva Pučálka, který zpracovala agentura Rondo Data, přitom utratí majitelé psů, nejfrekventovanějších domácích zvířat v Česku, měsíčně nejčastěji do 1.000 Kč (48 %), v menší míře do 2.000 Kč (30 %), ale někteří i více než 3.000 Kč (11 %). Většina těchto prostředků (71 %) jde přitom právě na krmiva.

Smart Home nabízí i chytrý záchod

V červenci Alza rovněž otevřela nově rozšířenou sekci Smarthome, ve kterém zákazníkům nabízí ovládání celé domácnosti prostřednictvím bezdrátového řešení. V nové podobě a na dvojnásobné ploše 62 metrů čtverečních představuje na 200 chytrých produktů celkem od 77 firem. Alza.cz tak reaguje na rychle rostoucí prodeje celé kategorie. Ta v jejím případě meziročně poskočila skoro na dvojnásobek, o 94 %), přičemž jen dílčí kategorie domácích asistentů posílila skoro o 300 %. 

Firma původní projekt inteligentní domácnosti spustila na Vánoce 2017, ale právě kvůli rychlému růstu nového odvětví nyní celý koncept inovovala. Nově tak mimo původní obývací pokoj a kuchyň zařadila zástupce dalších prostor v domácnosti – předsíň (chytré osvětlení, chytré krmítko pro domácí mazlíčky), koupelnu (chytré zrcadlo, váha, chytrý záchod), dětský koutek (chytrá dětská váha), pracovní plocha (3D tiskárna, chytrý stůl, chytrý květináč, chytrá lahev) nebo zahrada (robotická sekačka).

Chytrý záchod v nové sekci Alza Smarthome

Chytrý záchod v nové sekci Alza Smarthome

„Časem budou produkty Smart Home standardem v každé domácnosti, jádrem je oblast zabezpečení, vytápění a osvětlení,“ tvrdí Jan Moudřík, ředitel expanze a facility Alza.cz a jak upřesňuje, smart žárovek, LED pásek a svítidel se dosud prodaly vyšší desetitisíce. Za jeden a půl roku, co Alza.cz do své nabídky zařadila chytré produkty, jich celkově prodala už téměř čtvrt milionu kusů.

O parfémy je zájem, vznikla Alza Beauty

Alza Beauty je sekce v centrálním obchodě Alzy v pražských Holešovicích

Alza Beauty je sekce v centrálním obchodě Alzy v pražských Holešovicích

V půli prázdnin pak přišlo poslední velké rozšíření produktového portfolia letošního léta. Alza.cz v Praze slavnostně otevřela svou první kamennou parfumerii. Jde o designovou expozici v prostorách holešovického showroomu na 100 metrech čtverečních, která nabízí na 80 prémiových značek vůní. Parfumerie vznikla jako součást konceptu Alza Beauty. E-shop k tomu kroku přistoupil mimo jiné kvůli dosavadnímu úspěšnému online prodeji - jen parfémů e-shop prodá desítky tisíc ročně. Nejprodávanějšími značkami parfémů na Alze jsou Hugo Boss, Calvin Klein, Giorgio Armani, Lancome a Chloé.

Portfolio Alza Beauty netvoří pouze parfémy, ačkoliv právě těm patří první příčka v prodejnosti v segmetu krásy. Druhé místo drží tělová kosmetika, následuje holení a depilace a péče o vlasy. Produkty jako dekorativní či vlasovou kosmetiku nebo parfémy přitom nabízí ve svém e-shopu už více než 4 roky a segment beauty dnes tvoří v celkovém obratu firmy jednotky procent.

Podle projektové manažerky Ivany Škorvánkové se Alza.cz v kategorii beauty do budoucna ještě víc zaměří na bio a přírodní kosmetiku a také na prémiové produkty, což se už nyní projevuje v kategorii vlasové kosmetiky výrazným podílem profesionálních značek. Zároveň Alza využije synergie s dalšími kategoriemi, jako jsou různé přístroje a pomůcky pro krásu (kulmy, fény, epilátory), v nichž je prodejce jedničkou na trhu.

„S novou expozicí se víc přiblížíme zákazníkům, umožníme jim výrobky otestovat, přivonět si a poradíme s výběrem. Ruku v ruce s tím šla i úprava sekce webu Alza Beauty, aby byla uživatelsky přívětivější. Stylově se odpoutala od mateřského e-shopu a přináší nákupní prostředí, jemuž dominuje zlatá barva a minimalistické rozhraní,“ popisuje obchodní ředitel Petr Bena s tím, že hlavní důraz je nyní kladen na vyobrazení produktů, zákaznické recenze i návody, jak správně vybrat.

Novým konceptem Alza.cz cílí na ženy i muže, protože dosavadní statistiky prodeje říkají, že u Alzy nakupují zhruba stejně často jak muži, tak ženy. Konkrétně za letošní první pololetí činil poměr muži:ženy 53:47.