Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Alza.cz už sype do reklamy víc než Kaufland i Lidl

V roce 2019 tady televize odvysílaly znovu víc reklam a zároveň reklamní spoty zdražily. Nejsilnějším zadavatelem roku byl podle Nielsen Admosphere největší český e-shop Alza.cz.

Reakce největšího českého e-shopu Alza.cz na kampaň ANO. Repro: Facebook Alzy

Loňska reakce největšího českého e-shopu Alza.cz na kampaň Babišova hnutí ANO. Repro: Facebook Alzy

Nejsilnějším zadavatelem uplynulého roku 2019 se stal největší tuzemský e-shop Alza.cz, který proinzeroval téměř 1,8 miliardy Kč. Přeskočil tak loni první Kaufland i druhý Lidl. Letos druhý Kaufland v médiích umístil reklamu v hodnotě 1,7 miliardy a třetí Lidl přes 1,5 miliardy. Následují Sazka, Procter & Gamble, Ferrero ČR, Nestlé, Henkel, Internet Mall a Billa. Z top 10 loni vypadly Unilever, Mountfield a L’Oréal.

Ukazují to čerstvá čísla monitoringu Nielsen Admosphere. Jde o ceníkové ceny, reálné útraty inzerentů bývají nižší.

Top 10 zadavatelů podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru, rok 2019

pořadí zadavatel útrata
Alza.cz 1,80
Kaufland Česká republika 1,65
Lidl Česká republika 1,50
Sazka 1,36
Procter & Gamble International Operations 1,18
Ferrero Česká 1,16
Nestlé Česko 1,10
Henkel ČR 1,06
Internet Mall 1,05
10  Billa 1,03

V miliardách Kč. Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere

Z pohledu reklamy zůstává nejsilnějším mediatypem televize a svou pozici v uplynulém roce ještě pojistila. Výdaje do televizní reklamy totiž loni vzrostly o 8 % na 57,4 miliardy Kč. Objem inzerce v tisku loni stoupl o 1 % na 19,8 miliardy. Rozhlasová reklama naopak o 1 % klesla na 7,9 miliardy. Venkovní reklama zaznamenala růst o 3 % na 5,4 miliardy korun.

„Nejsilnějším tuzemským mediatypem je i nadále s výrazným odstupem televize. V souhrnu televize odvysílaly znovu víc reklam a zároveň je zdražily,“ uvedl Tomáš Hynčica z Nielsen Admosphere.

Ceníková hodnota reklamního prostoru, v miliardách Kč

mediatyp 2018 2019 změna
televize 53,1 57,4 8 %
tisk 19,6 19,8 1 %
rádio 8,0 7,9 -1 %
venkovní 5.3 5,4 3 %

Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere

Žebříček mediatypů doplní v nejbližších týdnech hodnoty za internet, které tradičně zveřejňuje Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR). I u internetu se čeká nárůst. „Lze předpokládat, že celková hodnota reklamy v českých médiích se v roce 2019 pohybovala okolo 120 miliard Kč,“ uvádí Nielsen Admosphere. V předchozím roce 2018 to bylo přes 113 miliard.