
Loňska reakce největšího českého e-shopu Alza.cz na kampaň Babišova hnutí ANO. Repro: Facebook Alzy
Nejsilnějším zadavatelem uplynulého roku 2019 se stal největší tuzemský e-shop Alza.cz, který proinzeroval téměř 1,8 miliardy Kč. Přeskočil tak loni první Kaufland i druhý Lidl. Letos druhý Kaufland v médiích umístil reklamu v hodnotě 1,7 miliardy a třetí Lidl přes 1,5 miliardy. Následují Sazka, Procter & Gamble, Ferrero ČR, Nestlé, Henkel, Internet Mall a Billa. Z top 10 loni vypadly Unilever, Mountfield a L’Oréal.
Ukazují to čerstvá čísla monitoringu Nielsen Admosphere. Jde o ceníkové ceny, reálné útraty inzerentů bývají nižší.
Top 10 zadavatelů podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru, rok 2019
pořadí | zadavatel | útrata |
1 | Alza.cz | 1,80 |
2 | Kaufland Česká republika | 1,65 |
3 | Lidl Česká republika | 1,50 |
4 | Sazka | 1,36 |
5 | Procter & Gamble International Operations | 1,18 |
6 | Ferrero Česká | 1,16 |
7 | Nestlé Česko | 1,10 |
8 | Henkel ČR | 1,06 |
9 | Internet Mall | 1,05 |
10 | Billa | 1,03 |
V miliardách Kč. Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere
Z pohledu reklamy zůstává nejsilnějším mediatypem televize a svou pozici v uplynulém roce ještě pojistila. Výdaje do televizní reklamy totiž loni vzrostly o 8 % na 57,4 miliardy Kč. Objem inzerce v tisku loni stoupl o 1 % na 19,8 miliardy. Rozhlasová reklama naopak o 1 % klesla na 7,9 miliardy. Venkovní reklama zaznamenala růst o 3 % na 5,4 miliardy korun.
„Nejsilnějším tuzemským mediatypem je i nadále s výrazným odstupem televize. V souhrnu televize odvysílaly znovu víc reklam a zároveň je zdražily,“ uvedl Tomáš Hynčica z Nielsen Admosphere.
Ceníková hodnota reklamního prostoru, v miliardách Kč
mediatyp | 2018 | 2019 | změna |
televize | 53,1 | 57,4 | 8 % |
tisk | 19,6 | 19,8 | 1 % |
rádio | 8,0 | 7,9 | -1 % |
venkovní | 5.3 | 5,4 | 3 % |
Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere
Žebříček mediatypů doplní v nejbližších týdnech hodnoty za internet, které tradičně zveřejňuje Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR). I u internetu se čeká nárůst. „Lze předpokládat, že celková hodnota reklamy v českých médiích se v roce 2019 pohybovala okolo 120 miliard Kč,“ uvádí Nielsen Admosphere. V předchozím roce 2018 to bylo přes 113 miliard.

Petr Dvořák: Dvanáct let v čele České televize byl prime time of my life
