Největší tuzemský internetový obchod Alza.cz v uplynulém roce 2020 zvýšil svůj obrat o 28 %, na 37,3 miliardy Kč z 29,3 miliardy rok předtím. Svědčí o tom předběžné, neauditované výsledky, které dnes Alza.cz zveřejnila na online tiskové konferenci. Růst v Česku činil 24 %, na Slovensku o 36 %, v Maďarsku o 27 %.
O 28 % vzrostl též počet objednávek, celkově na 15,8 milionu. Loni Alza.cz obsloužila 4,9 milionu zákazníků, o 22 % víc než v roce předtím. Rekordním dnem byl 14. prosinec, kdy zákazníci objednali zboží za 313 milionů Kč. Celkem 15 segmentů v nabídce e-shopu dosáhlo ročního obratu přes miliardu korun. Největší absolutní nárůst obratu zaznamenaly segmenty bílé elektro, hobby a zahrada, malé domácí spotřebiče a notebooky.
Patnáct miliardových speciálek
Třímiliardové segmenty
- malé domácí spotřebiče
- mobilní telefony
- notebooky
- příslušenství IT / mobily
Dvoumiliardový segment
- bílé elektro
Miliardové segmenty
- audio video
- beauty a drogerie
- hobby a zahrada
- hračky
- nositelná elektronika (wearables)
- počítačové komponenty
- služby
- sport
- tiskárny a spotřební materiál
- televize
Zdroj: Alza.cz
Podle místopředsedy představenstva Alzy Tomáše Havryluka zažil e-shop nejtěžší sezónu od roku 2015, na jaře během dvou dní přešel kvůli koronaviru kompletně na řízení přes internet.
„Byl to nejtěžší týden za 27 let mé kariéry. V Alze jsme zažili byznysové peklo“
„Bez evropské expanze Alza dlouhodobě nepřežije,“ poznamenal Havryluk ke strategii, která zahrnuje orientaci také na Německo, Rakousko či Británii. V Evropské unii celkově Alza.cz obratově narostla o 56 % - v Rakousku o 250 %, v Německu o 234 %.
„Do pěti let bychom chtěli být minimálně v deseti zemích Evropské unie,“ řekl. „Lepší než kdybychom žili v područí globálních korporátů, ať už přijdou ze západu, nebo z východu.“