Jako každý rok: newsletter, o který si tolik píšete, budeme v červenci a v srpnu posílat jen v pondělí.

Alza.cz v roce 2018 zvýšila obrat na 25 miliard Kč, skoro o pětinu

Tomáš Havryluk z vedení Alzy na dnešní tiskové konferenci

Tomáš Havryluk z vedení Alzy na dnešní tiskové konferenci

Nejvězší český internetový obchod Alza.cz dosáhl v minulém roce obratu 25 miliard Kč (bez DPH) oproti necelých 21 miliardám rok předtím. Meziroční nárůst činí přes 19 %. Jde o předběžná neauditovaná čísla, zisk zástupci firmy na dnešní tiskové konferenci komentovat nechtěli. Rekordní rok přinesl 30% nárůst počtu objednávek, na 10,3 milionu, rok předtím to bylo 7,9 milionu. Prodalo se 30 milionů kusů artiklů, což je 31% nárůst. Počet unikátních zákazníků vzrostl na 3,7 milionu.

Vývoj obratu největšího českého e-shopu Alza.cz

Vývoj obratu největšího českého e-shopu Alza.cz

Alza.cz je činná ve třech zemích, domácí Česko tvoří přes polovinu jejího obratu a loni rostlo o 21 %. Slovensko - po roce předtím, kdy šel významně na odbyt sortiment související s těžbou kryptoměn - vykázalo nárůst 15 %. Maďarsko rostlo o 129 %, přičemž obrat atakoval miliardu korun. „Mezi miliardové segmenty patřily loni notebooky, mobilní telefony, počítačové komponenty, příslušenství, televize, bílé elektro jako pračky nebo sušičky a malé domácí elektro, třeba kávovary,“ uvedl místopředseda představenstva Alzy Tomáš Havryluk.

Obchodně nejsilnějším loňska byl pro Alzu 17. prosinec. Poslední pondělí před Vánocemi přineslo obrat 240 milionů Kč a 108.648 objednávek. V nejsilnější minutu tohoto dne, tedy v čase od 11.49 do 11.50, zpracovali zaměstnanci Alzy 388 objednávek, tedy šest a půl za jedinou vteřinu.

Už 51 % plateb se loni na Alze uskutečnilo kartou (na terminálu 30 %, přímo online 21 %), plných 28 % stále připadá na hotovost. Víc než 50 % objednávek šlo z mobilních zařízení, menšina z počítačů. Ze způsobů vyzvednutí zboží převažuje osobní (69 %), následovaný dopravcem (24 %) a elektronicky (7 %).

Na sklonku loňska přišla Alza.cz s prodejem výrobků pod vlastní značkou Alza Power. Jde o nabíječky, kabely, baterie, powerbanky či reproduktory, vyráběné v Číně. Distribuují se v originálním ekologickém a plně recyklovatelném balení s potiskem na bázi sójových bobů. Zatím se jich prodaly desetitisíce kusů. Službu Alza Neo (pronájem chytrých telefonů, dosud známou jako „nový iPhone každý rok“), dosud dostupnou jen jednotlivcům, hodlá e-shop nově nabízet firemním zákazníkům.

Do roku 2019 vstupuje Alza.cz s nezměněným počtem zaměstnanců kolem 1.500. Plány na další expanzi zahrnují Německo a Rakousko.