Internetový prodejce Alza.cz za loňský rok utržil podle předběžných výsledků 21 miliard Kč bez DPH. To je o 20,7 % více než za rok 2016, kdy měla Alza tržby 17,4 miliard Kč. Za jednotlivé trhy jde v Česku o nárůst 17,9 %, na Slovensku 19,5 % a za celou Evropskou unii o 80% nárůst. Zisk nechtěl Tomáš Havryluk, místopředseda představenstva komentovat s tím, že jej firma zveřejní až na konci letošního roku. Podle jeho odhadů však bude zisk kopírovat růst obratu. Za rok 2016 měla Alza.cz čistý zisk po zdanění 644 milionů Kč. Podíl jednotlivých států na obratu e-shop nezveřejňuje, podle Havryluka má však Česko na celkových tržbách podíl přesahující polovinu.
Tomáš Havryluk dále popisoval segmenty, které obratem překročily 1 miliardu Kč. „Jsou to mobilní telefony, notebooky, televize, komponenty, příslušenství, PC sestavy a elektronika,“ vyjmenoval. Alza.cz chce nyní více rozvíjet i nové kategorie, FMCG v podobě drogerie a kosmetiky, hračky, elektromobily nebo hobby příslušenství. „V případě elektrodopravy bychom rádi zalistovali elektrokola, tříkolky i jednokolky. Cítíme, že můžeme víc udělat i v debatě o zákazu dopravních elektroprostředků v hlavním městě,“ nastínil Havryluk.
„Za rok 2017 jsme obsloužili přes 2,9 milionů unikátních zákazníků, odbaveno bylo přes 7,9 milionů objednávek. Téměř 30 % z nich bylo uskutečněno z mobilních zařízení,“ doplnil Vladimír Dědek, který v Alze řídí webový a mobilní vývoj. Zboží bylo podle něj nejčastěji vyzvednuté osobně, a to ze 73 %. Aplikace Alzy meziročně z pohledu obratu rostla na operačním systému Android o 176 % a na iOS o 122 %. B2B podíl na celkovém obratu firmy byl za rok 2017 12 %, největší zájem je ze strany B2B zákazníků o IT zboží. Alza.cz plánuje otevřít B2B i pro maďarský trh.
Alza.cz prodává celkem do 26 států Evropy, fyzické zastoupení má v Rakousku a v Maďarsku, třeba v Polsku ale neprodává vůbec. Vyjma Česka a Slovenska se ze všech evropských států na růstu celkového obratu nejvíce podílelo Maďarsko, jeho podíl byl 40 %. Právě na tamní trh se hodlá firma podle Havryluka nyní soustředit. „Maďarský showroom dosahuje menších rozměrů než ten holešovický, ale i tak se v něm dá ještě hodně věcí vymyslet. Chceme, aby byl stejně rentabilní jako Holešovice a budeme se snažit být jedničkou na tamním trhu,“ dodal k plánům Havryluk. Poté se bude Alza.cz zaměřovat na rakouský a německý trh. „Přemýšlíme i o startu pobočky v Německu,“ dodal místopředseda představenstva.
E-shop se loni spojil s Vysokou školou ekonomickou v Praze, kde pro magisterské navazující studium otevřel předmět E-commerce pro B2C. Přednášejícími jsou právě Tomáš Havryluk, dále Petr Bena, který řídí prodej a nákup Alzy a Vladimír Dědek. Letos chce Alza.cz podle Havryluka přidat další předmět - Základy internetového marketingu. Začátkem letošního roku pak firma představila nový koncept prodejen budoucnosti. Které fungují nonstop a pro obsloužení zákazníků nepotřebují lidský element. Podle spekulací by se mohlo ze strany Alzy jednat o reakci na pokutování za nedodržení zákazu prodeje o státních svátcích. První futuristická pobočka je v Praze na Flóře.