Pět nejpodstatnějších světových zpráv z retailu pro vás každé pondělí vybírá a komentuje Tomáš Krásný z firmy Blue Events, která organizuje výroční Retail Summit a menší specializované konference Retail in Detail. Další novinky najdete na sociální síti LinkedIn – pokud vás zajímají, registrujte se ke členství ve skupině Retail in Detail Community.
Amazon expanduje na Střední východ, koupil Souq.com
Amazon se dohodl minulou středu na koupi dubajského e-tailera Souq.com. Arabský online prodejce patří v dané lokalitě k těm nejznámějším, prodává především elektroniku, domácí potřeby nebo módu. Pro Amazon znamená nákup Souq.com především průnik do mentality tamního trhu, jedná se o region, kde je vysoká penetrace nákupů přes mobilní telefony a silné zázemí mladé a technicky zdatné populace. V dané lokalitě může americký e-commerce těžit z vysoké ceny importu, která vyplývá z finančních možností obyvatel států jako jsou Spojené arabské emiráty, Kuvajt nebo Saudská Arábie. Informovala o tom agentura Reuters.
Další důkaz geniality Amazonu. I když jde o firmu rostoucí organicky a vyhýbající se akvizicím, v případě bohatého trhu středního Východu se Amazon nerozpakuje růst přes převzetí konkurenta. Mimochodem: Souq.com je geniální název firmy, synonymum pro arabské tržiště, plné vůní a pestré nabídky zboží.
Tomáš Krásný
Facebook má nový reklamní formát
Facebook zavádí nový reklamní formát, který by měl pomoci maloobchodníkům lépe prezentovat své výrobky. Nová funkce je nazvaná Kolekce a měla by sloužit především k získání zákazníků skrze mobilní aplikace Facebooku. Formát kolekce je údajně navržen tak, aby bylo pro retailery jednoduché s ním pracovat. Sociální síť dokáže sama vybírat do veřejné prezentace z řady výrobků prodejce. Nový formát nazvaný Kolekce se v podobě čtyř obrázků nebo videí zobrazí uživatelům na jejich facebookové zdi. Pokud na něj kliknou, otevře se jim katalog s dalšími 50 produkty. Při kliknutí na konkrétní produkt v nabídce bude uživatel přesměrován na stránku e-shopu nebo přímo k platbě.
Sociální média jsou momentálně v kritické fázi – chytří marketéři a manažeři už si uvědomili, že mezi lajkem a dolarem je vcelku dlouhá, klikatá a mlhavá cesta. Poslední dobou o tom dost drsně mluví třeba šéfové Procter & Gamble – firmy pověstné svým strategickým marketingovým myšlením. Takže je potřeba přijít s novou nabídkou služeb, které by tuto cestu zkrátily, narovnaly a osvětlily. Tato inovace od Facebooku je toho příkladem.
Tomáš Krásný
Britští retaileři stahují reklamu z videí s násilným obsahem
Marks & Spencer a další britští retaileři stahují své reklamy z googlovské platformy Alphabet kvůli obavám, že se jejich promo objevuje vedle videí s násilným obsahem. Tento krok ze strany prodejců má vytvořit tlak na Google, aby v tomto ohledu zajistil lepší fungování své platformy YouTube, která dosud povoluje reklamy vedle videí poukazujících na terorismus nebo antisemitismus. Kromě Marks & Spenceru se ke kroku připojily i řetězce John Lewis nebo Sainsbury’s. Stejně se zachovala britská vláda, banky nebo časopis The Guardian. Matt Brittin, ředitel Google pro obchod a operace na středním Východě, se omluvil s tím, že podniknout patřičné kroky k zastavení podobných akcí. Zprávu přinesl European Supermarket Magazine.
Skvělá iniciativa, kterou u nás ostatně také již zažíváme (viz Česká spořitelna). Státní regulace lži a zla, jak ji zkoušejí třeba Němci, dává smysl, ale trochu pochybuji o její účinnosti. Zastavení toku peněz od inzerentů je rozhodně účinnější a jsem moc rád, že se najdou firmy, které myslí nejen na sebe, ale i na společnost jako celek.
Tomáš Krásný
Tesco mění svůj mezinárodní management
Britský maloobchodní řetězec Tesco mění vysoký management firmy, po 38 letech z něj odchází Trevor Masters, který byl odpovědný za mezinárodní aktivity Teska. Jeho odchod je spojen se zmenšováním zámořských operací řetězce. Náplň jeho práce bude nyní rozdělena mezi dva seniorní vedoucí pracovníky. Tony Hoggett, který v řetězci pracuje 27 let, převezme asijskou expanzi Teska. Evropské aktivity bude řídit Matt Simister. Informoval o tom server Retail Gazette.
Občas zapomínáme na to, že podstatná rozhodnutí se nedělají pod Řípem, ale někde úplně jinde. Takže není na škodu znát jména jako Matt Simister.
Tomáš Krásný
Chorvatský Agrokor ve špatné finanční situaci
Chorvatská vláda připravila návrh zákona, který má národní hospodářství ochránit od problémů největší chorvatské firmy Agrokor. Ta je největším zaměstnavatelem v zemi, zároveň vyrábí nejvíce potravin z balkánských států. Momentálně se Agrokor nachází ve špatné finanční situaci kvůli rostoucí konkurenci maloobchodních řetězců v regionu. Podle agentury Bloomberg by jeho bankrot mohl dokonce vést k hospodářské krizi v zemi. Situace se ještě zhoršila letos v lednu poté, co Agrokor nebyl schopen čerpat další syndikovaný úvěr s odvoláním na nepříznivé podmínky na trhu. Informoval o tom server FreeNews English.
Ech, tie chorvátske vzory nejako nefungujú…. Obrovské problémy Agrokoru jsou snad docela silný signál pro naše agrobarony, že sen o koupi velkých obchodních řetězců se může změnit v noční můru. Mercator byl pro Agrokor zřejmě opravdu velké sousto, i když jiné akvizice k těmto problémům taky pomohly. Bude zajímavé sledovat i dopady na politickou scénu, její propojení s tímto gigantickým kolosem se Chorvatům asi dost prodraží.
Tomáš Krásný