Amazon pouští do svého internetového tržiště české prodejce

Obří americký e-shop Amazon otevřel možnost připojit se skrze program Fulfillment by Amazon do platformy Seller Central pro české malé a střední prodejce. Ti tak mohou obchodovat na marketplace (internetovém tržišti) největšího e-shopu světa Amazon skrze pět evropských stránek. V Česku tržiště a další prodejní služby využívá podle firmy 3.200 obchodníků. Samotný web Amazonu zatím není dostupný v českém jazyce, česky je přeložená pouze platforma marketplace.  

„Při prodeji v jiných zemích české firmy často bojují s bariérami. V Evropě jsou jimi zejména vysoké dopravní náklady a potřeba lokálního zastoupení v cílové zemi. Vítáme, že Amazon pomáhá českým firmám překonávat tyto bariéry a významně růst,“ říká Karel Havlíček, předseda představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků v Česku.

Amazon i zabalí, naloží a doveze

Amazon vytvořil sadu nástrojů, které mají obecně prodejcům a firmám usnadnit prodej v zahraničí. Zahrnují marketingový obsah pro místní prodejce, prodejní účet, uživatelskou podporu v pěti jazycích a platební proces. Prodejci mají také k dispozici automatizované reporty a analytické nástroje na plánování marketingu, prodeje nebo doručování zboží. Amazon ulehčí prodejcům zejména v logistice, po dodání zboží od prodejce totiž sám převezme balení, nakládku a dodávku produktu. 

Poplatky Amazonu za zprostředkování prodeje se odvíjejí od velikosti a kategorie zboží i od prodaných objemů. Standardně však prodejci, kteří nevyužívají logistiku Amazonu, hradí provizi ve výši 15 %. Dále jsou v programu Seller Central měsíční poplatky za zalistování zboží a několik dalších poplatků, například za doporučení klientům. Za službu balení, nakládky a dovozu si také odečítá menší procento. Prodej a způsob vystavování na marketplace se opírá o hodnotící systém s referencemi.

„Umožňujeme malým a středním českým firmám prodávat zboží milionům zákazníků v Evropské unii i po celém světě. Při využití služby Fulfillment by Amazon mohou jednoduše dodat své zboží do některého z našich 31 evropských distribučních center, my se postaráme o zbytek. Zajistíme nejen rychlé doručení zboží zákazníkům kdekoliv v Evropě i jinde ve světě, ale i správu služeb zákazníkům,“ říká Francois Saugier, viceprezident Amazonu pro služby prodejcům.

Jedním z prvních prodejců, kteří se společností Amazon zahájili spolupráci, je český výrobce dřevěných hraček Detoa. Známý je především díky postavičce Krtečka. „Jsme tradiční česká firma, naše hračky vyvážíme do zemí z celého světa již 110 let. Díky Amazonu, se kterým spolupracujeme od poloviny roku 2014, se nám podařilo proniknout na další trhy. Prodej se nám podařilo navýšit hlavně v Německu a Velké Británii, oblíbený je nejen Krteček, velká poptávka je i po dalších hračkách jako jsou Maxi perle, magnetická puzzle či divadla,“ říká Jaroslav Zeman, výkonný ředitel společnosti Detoa.