Pět nejpodstatnějších světových zpráv z retailu pro vás každé pondělí vybírá a komentuje Tomáš Krásný z firmy Blue Events, která organizuje výroční Retail Summit a menší specializované konference Retail in Detail. Další novinky najdete na sociální síti LinkedIn – pokud vás zajímají, registrujte se ke členství ve skupině Retail in Detail Community.
Amazon zvažuje nákup řetězce Whole Foods Market
Americký e-commerce gigant Amazon byl údajně loni na podzim potenciálním zájemcem o převzetí řetězce s kvalitními potravinami Whole Foods Market. Podle interního zdroje agentury Bloomberg, která zprávu přinesla, však zůstalo jen u diskuzí a nebyla vytvořená žádná skutečná nabídka převzetí. S odhadovanou tržní cenou 10,2 miliardy dolarů (asi 251 miliard Kč) by byl Whole Foods největší akvizicí Amazonu, dokonce převyšující nákup online prodejce obuvi Zappos. Ta se uskutečnila v roce 2009 a Amazon za ní zaplatil 1,2 miliard dolarů (přes 25 miliard Kč).
Bedlivě se snažím nepsat zase tolik o Amazonu, ale ono to fakt nejde...Pokud by opravdu došlo k akvizici Whole Foods, bude velká internetová revoluce v prodeji potravin završena.
Tomáš Krásný
Coca-Cola zrušila pozici globálního šéfa marketingu
Výrobce nápojů Coca-Cola přehodnotil svůj marketingový přístup a propustil Marcose de Quinto, svého globálního šéfa marketingu. Pozice CMO, tedy vedoucího celého marketingu, Coca-Cola pod vedením Jamese Quincey, nového generálního ředitele, úplně odstranila. Quincey spolu s Barry Simpsonem, který řídí informační technologie Coca-Coly, povedou novou digitální strategii firmy. Pomocí digitálu chtějí zvýšit svou viditelnost a digitalizovat všechny aspekty svého podnikání. Na svém LinkedInu o tom napsal digitální stratég Kevin Adema.
Firmy intenzivně zvažují, co s digitalizací marketingové komunikace. Na jednu stranu jde o revoluční změny, které nelze ignorovat, ale na stranu druhou jsou výsledky povětšinou nijak přesvědčivé. Velmi kontroverzní debata zjevně zuří i v těch největších firmách s obrovskou marketingovou kompetencí. Globální CMO Coca-Coly tak nedávno prohlásil, že je potřeba s digitálem brzdit a že bez tradičních médií, zejména televize, to prostě nejde. No a nový CEO mu právě zrušil židli a v top managementu naopak posílil roli CIO, který je v tomto případě hlavním digitálním evangelizátorem firmy.
Tomáš Krásný
Retail se mění, jen 31 % manažerů na ale na změny reaguje
Ředitelé maloobchodních firem vědí, že celý byznys prochází masivními změnami, málokteří ale vůči tomu podniknout nějaké kroky. Podle studie The DNA of the Retailers of Tomorrow, kterou vydal World Retail Congress společně s Planet Retail RNG, TrueStart a Ernst & Young, uznává 98 % manažerů, že transformace narušuje jejich byznys. Pouze 31 % z nich však na změny reaguje a mění svůj obchodní model. Studie také ukázala, že 24 % firem se zaměřuje pouze na problémy krátkodobého charakteru a ty dlouhodobé řeší neefektivně nebo vůbec.
Ze 31 % manažerů firem, kteří se rozhodli změnit obchodní model firmy, jen 7 % tuto transformaci aktuálně dokončilo, 62 % ještě proces změny ani nezačalo. Ian McGarrigle, předseda World Retail Congress, řekl, že je potřeba změny v podnicích dnes problémem číslo jedna. Podle něj je ale jednodušší o změnách mluvit, než je doopravdy realizovat, a právě proto vznikla studie, která má vyzdvihnout nejproblematičtější oblasti maloobchodu. „Je zřejmé, že retail s transformací pomalu ale jistě začíná, obchodníci se ale musí pohybovat rychleji, aby měli náskok před konkurencí nebo aby vůbec přežili,“ dodal McGarrigle. Zprávu přinesl server Chain Store Age.
Zaznělo to nedávno na Retail Summitu, pak na Retail in Detail, teď dokonce na globálním Retail World Congressu. Třeba si toho někdo z top manažerů retailu všimne. Zatím, jak také ukázal zmíněný světový kongres, jsou typické strategie velmi tristní. Varianta 1: pštros, tedy hlava do písku a varianta 2: los aneb vylézt v noci na dálnici (= nejvíce exponované místo v branži) a tupě zírat na (digitální) náklaďák, který losa přejede (=firmu smete z trhu).
Tomáš Krásný
Maloobchod musí řešit plynulé spojení onlinu a kamene
Očekávání zákazníků v retailu se mění rychleji než kdy jindy v historii. Internetový prodej roste na důležitosti a definuje potřeby spotřebitelů, čímž vyvíjí silný tlak na retailery, kteří musí vytvářet plynulé spojení online a offline kanálů prodeje. Týká se to také logistických služeb, podle studie firmy AlixPartners se 75 % zákazníků rozhodne k nákupu, pokud je doprava zdarma. Dalších 18 % odmítá čekat na svou zásilku více než dva dny - tato míra se historicky zčtyřnásobila.
Tradiční modely distribuce se díky změně potřeb zákazníků potýkají s problémy. Mnoho logistických sítí bylo navrženo tak, aby kooperovalo s velkými distribučními centry, které obsluhují velké řetězce. To fungovalo s dvou až třídenním doručováním zboží. Častější dodávky ale vyžadují hybridní přístup - distribuce přímo z obchodů, stavění dalších center a partnerství se třetími logistickými stranami. Portál Chain Store Age, který článek publikoval, také představil šest kroků, které by měli retaileři splnit, aby byly jejich distribuční operace konkurenceschopné:
- Zajistit si co nejúčinnější viditelnost a předpovídatelnost pohybů na skladě
- Integrovat všechny procesy a systémy napříč dodavatelským řetězcem
- Připravit se na odstranění nebo výpomoc s aspekty distribuce, které jsou slabým článkem (například doručení v den objednání)
- Vyvinout řadu možností dopravy zboží
- Zjistit s předstihem, jaké kombinace distribučních kanálů fungují nejvíce
- Být sofistikovaným v případě řízení výnosů
Co dělat je v zásadě jasné – viz třeba tento text v Chain Store Age. O omnichannelu již prakticky nikdo nepochybuje, to slovo už je dokonce považováno za zastaralé. Teď je ve flóru ‚seamless retailing‘, což se těžko překládá do češtiny a zjevně ještě hůře implementuje do reálného retailového byznysu. Uspokojit přání zákazníka nakupovat kdekoliv, kdykoliv, jakkoliv (aniž by si všiml přechodu mezi online a offline kanály) je docela fuška.
Tomáš Krásný
Americký kamenný retail zažívá pád, Amazon táhne
Zničený americký retail se ještě stále potýká s problémy, další kamenné sítě nadále zavírají své pobočky. Řetězec s obuví Payless vyhlásil bankrot a ohlásil uzavření až stovky svých poboček, vlajkovou prodejnu v New Yorku zavírá také oděvní firma Ralph Lauren. Další na řadě může být Rue21, prodejce oděvů pro mladé, který má na sebe podle všeho v následujících týdnech vyhlásit konkurz. Rychlý pád mnoha retailerů zanechal v obchodních domech prázdní místa, což ale může být podle agentury Bloomberg teprve začátkem. Ve Spojených státech může být uzavřeno až 10 % maloobchodních ploch, což odpovídá asi jedné miliardě metrů čtverečních. Neúspěch tradičního retailu také znamená snížení počtu pracovních míst, během března jich ubylo o 30.000. Podle Richarda Hayneho, ředitele společnosti Urban Outfitters, je hlavním problémem přílišná obsazenost obchodních center oděvními značkami. Takové obsazení pak vyvolalo bublinu, která není nepodobná té, co zapříčinila vznik finanční krize v roce 2008.
Do konce letošního roku může být v Americe zavřeno až 8.640 prodejen, což je více než v roce 2008, kdy zavřelo přes 6.000 poboček. Zatímco řetězce jako Macy’s nebo Sears zavírají své prodejny, aby se uchránily před bankrotem, jiní, jako oděvy Bebe nebo Kenneth Cole, se snaží přesunout do online prodeje a začlenit se do e-commerce. Cílem je dohnat e-commerce lídra Amazon, který měl loni podíl 53 % na celém online prodeji v Americe.
Kamenné prodejny začínají ubývat, období expanzivního růstu je za námi. Můžeme se uklidňovat, že v USA to souvisí s vysokou přesyceností trhu a v UK zase jde o tragický dopad nesmyslného brexitu. Jde ale o obecnější problém a řešení není v nových prodejnách a investicích, ale v nových nápadech.
Tomáš Krásný