Už příští pondělí proběhne soutěžní přehlídka mobilních aplikací AppParade. Vyhrajte Apple Watch.

Americká ACE Media hrozí Česku stamilionovou arbitráží za odstranění billboardů

Spor vznikl kvůli novému zákonu o omezení poutačů u silnic. Narozdíl od konkurence ACE z minula má časově neomezená oprávnění.

  • ČTK
  • 31. 01. 2013 15:43

Provozovatel billboardů, americká společnost ACE Media (A.C.E. Media Ventures, Inc.) bude po České republice požadovat odškodnění kvůli zákonu o provozu na pozemních komunikacích, který do pěti let nařizuje odstranění většiny poutačů od silnic. Škoda, kterou společnosti tímto vznikla, zatím není přesně stanovena, podle odhadů ale přesáhne 20 milionů amerických dolarů (zhruba 380 milionů Kč).

Na dnešním setkání s novináři to řekl majitel ACE Media George Nussbaum. Společnost A.C.E. Media má na tuzemském trhu zhruba pětiprocentní podíl.

„V současné době máme zhruba 100 poutačů umístěných kolem dálnic a pro dalších 100 nepostavených máme potřebné licence,“ uvedl Nussbaum. Stát má podle něj nyní šest měsíců na jednání, která by vedla ke smírnému řešení. Pokud se řešení nepodaří nalézt, je firma ochotná přistoupit k arbitráži.

Pro ministerstvo dopravy je v případě sporů o umístění billboardů u komunikací prioritní bezpečnost, a ta převyšuje nad komerčními zájmy, řekl ČTK Martin Novák z tiskového odboru ministerstva. Existuje několik studií, které dokládají, že reklamní poutače ovlivňují schopnost soustředění řidičů zejména při vyšších rychlostech. U dálnic a rychlostních silnic jsou proto reklamní zařízení nejnebezpečnější, dodal.

Podle právního zástupce společnosti Bartona Leguma z advokátní kanceláře Salans zákon poškozuje pouze firmu ACE Media, protože konkurenčním provozovatelům billboardů vyprší smlouvy na provozování poutačů ještě před stanoveným pětiletým obdobím, zatímco licence ACE Media nemá časové omezení.

Část billboardů na tuzemských silnicích skutečně má povolení na neomezenou dobu. Podle Nováka se to týká poutačů, které byly instalovány na začátku devadesátých let. Od konce devadesátých let jsou veškeré nově postavené billboardy regulovány a mají povolení právě na pětileté období.

Šance stěžovatele nejsou veliké, předpokládá dlouholetý odpůrce reklamních poutačů Vojetěch Razima z občanského sdružení Acta non verba. Billboardy jsou v posledních letech povolovány pouze na pětiletá období. Navíc je podle něj obtížné se dovolávat odškodnění za zmařenou investici, když legislativní opatření, které billboardy zakazuje, bude účinné až po pěti letech.

Novela zákona o pozemních komunikacích umožňuje odstranit reklamní zařízení jenom v okolí dálnic a rychlostních silnic, které přímo neodkazují na zařízení v blízkosti komunikace, jako jsou například čerpací stanice. Billboardy v okolí silnic druhé a třetí třídy nikterak neomezuje. Celkem je v Česku registrováno na 20 tisíc venkovních reklamních ploch.