Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

AMI Digital Index: Češi tráví na sítích dvě a půl hodiny denně

Pátá výroční sonda agentury AMI Digital zjistila, že čas strávených na sítích výrazně vzrostl.

Čeští uživatelé tráví na sociálních sítích průměrně víc než dvě a půl hodiny denně, konkrétně 159 minut. Zjistil to výroční výzkum AMI Digital Index, který agentura AMI Digital provedla u pátý rok po sobě. Meziroční nárůst doby překročil čtvrt hodiny, v roce 2019 to bylo 143 minut. „Došlo k výraznému nárůstu doby, kterou lidi tráví na sociálních sítích,“ uvedl při online prezentaci výsledků průzkumu šéf AMI Digital Vladan Crha. Online průzkum mezi uživateli internetu ve věku do 15 do 59 let proběhl na přelomu května a června. „Jedním z vysvětlení může být to, že data se sbírala koncem prvního letošního pololetí,“ odkázal na omezení v důsledku koronaviru. Pro porovnání uvedl, že u televize Češi tráví průměrně 255 minut, skoro čtyři a půl hodiny.

Co je AMI Digital Index 2020

Kvantitativní výzkum provedený pro AMI Digital, digitální divize komunikační skupiny AMI Communications, agenturou STEM/Mark zkoumal znalost a užívání sociálních sítí a důvěru médiím v Česku. Letos proběhl 5. ročník tohoto průzkumu. Sběr dat byl realizován formou online dotazníku na reprezentativním vzorku 509 osob ve věku 15 až 59 let s rovnoměrným zastoupením věkových skupin, regionu a pohlaví. AMI Digital Index 2019 zároveň srovnává data od roku 2016.

AMI Digital Index 2020: doba strávená na sociálních sítích

AMI Digital Index 2020: doba strávená na sociálních sítích

AMI Digital Index 2020: doba strávená na sociálních sítích

AMI Digital Index 2020: doba strávená na sociálních sítích

AMI Digital Index 2020: frekvence využití sociálních sítí

AMI Digital Index 2020: frekvence využití sociálních sítí

Nejpopulárnějšími sítěmi zůstávají YouTube, Facebook a Instagram, následují Facebook Stories a Instagram Stories. „Oblíbenost Instagramu v posledních letech neustále roste, je ze tří velikánu nejprogresivnější,“ přiblížila account manager AMI Digital Kateřina Marešová. „Instagram Stories a Facebook Stories překonaly klasiky typu Twitter či LinkedIn,“ dodala k vývoji posledních dvou let.

AMI Digital Index 2020: nejpopulárnější sociální sítě

AMI Digital Index 2020: nejpopulárnější sociální sítě

AMI Digital Index 2020: trendy v popularitě sociálních sítí

AMI Digital Index 2020: trendy v popularitě sociálních sítí

Nejlíp lidi hodnotí YouTube, hned potom Instagram Stories, až pak Instagram samotný a Facebook. „Mezi premianty patří Instagram Stories, formát, který při spuštění, kdy konkuroval Snapchatu, který okopíroval, byl brán jako komplikovaná záležitost pro starší, kteří nezvládli používat Snapchat,“ podotkl Vladan Crha.

AMI Digital Index 2020: hodnocení sociálních sítí

AMI Digital Index 2020: hodnocení sociálních sítí

„Snapchat byl před třemi čtyřmi roky považován za mrtvý, setrvale klesal. Letos, což může zase souviset s pandemií, je u něj vidět nárůst,“ doplnil k frekvenci publikování příspěvků.

AMI Digital Index 2020: frekvence příspěvků na sociálních sítě

AMI Digital Index 2020: frekvence příspěvků na sociálních sítě

Nováčkem v průzkumu je síť TikTok populární hlavně u nejmladších uživatelů. Podle Vladana Crhy je ale těžké predikovat jeho rozvoj: „Je to nejrychleji rostoucí sociální sítí, na druhou stranu je tam řada kontroverzí kolem soukromí, ochrany údajů i vlastnictví samotné platformy.“

Hlavními důvody, proč lidi na sociální sítě chodí, je kontakt s přáteli (63 %), zábava (46 %) a zdroj informací (43 %). S odstupem pak jsou místo, kde mohu prezentovat své názory (18 %), a pracovní nástroj (15 %). První a druhý důvod se podle Crhy za pět let, kdy index vzniká, prakticky nemění. Typickým uživatelem sociálních sítí v Česku je podle AMI Digital Indexu mladší žena mezi 15 a 29 lety věku, s nižším vzděláním a právě s hlavním cílem kontaktovat se s přáteli.

AMI Digital Index 2020: nejlíp o koronaviru informovaly televize, hlavně ČT, a MF Dnes a iDnes.cz si pohoršily o víc než 10 procentních bodů

AMI Digital Index 2020: nejlíp o koronaviru informovaly televize, hlavně ČT, a MF Dnes a iDnes.cz si pohoršily o víc než 10 procentních bodů