Poskytovatel mediálního monitoringu Newton Media a firma zaměřená na analýzu online sítí Socialbakers zakladatele Jana Řežába budou společně poskytovat Generálnímu ředitelství Evropské komise pro komunikaci analýzy tradičních (tisk, televize, rozhlas) i sociálních médií. Jde o čtyřletý kontrakt na rozbor mediálního obrazu Evropské komise. Konsorcium Newtonu a Socialbakers se stalo jedním ze tří subjektů, které se o zakázku ucházely úspěšně. Dalšími dvěma jsou společnosti Prime Research a Ebiquity. Evropská komise bude mezi tyto tři vítězné uchazeče rozdělovat zakázky podle stanoveného klíče.
Úspěch v tendru evropských struktur je konkrétně pro Newton Media prvním krokem v plánu posunout se o úroveň výš a ucházet se o zakázky pro globální vedení velkých světových firem či právě pro mezinárodní instituce. Takový plán vyhlásil Newton začátkem letoška a posunul kvůli tomu ve vedení výš Petru Mašínovou, jež v minulosti dělala manažerku záležitostí Evropské unie v České spořitelně, na ministerstvu zahraničí či českém zastoupení v Bruselu.
Firmy neuvedly, jaký pro ně bude finanční přínos zakázky.
„Pokud se nepletu - a myslím, že ne -, je to tendr na Media Analysis Services for the European Commission s deadlinem loni v prosinci. Je tam orientační rozpočet 10 milionů eur na čtyři roky, ale to neznamená, že se vyčerpá. Každopádně ale Newton není na prvním místě, takže velmi pravděpodobně nedostane skoro nic,“ komentuje pro Médiář konzultant a lobbista Tomáš Hořejší, který na evropské tendry upozorňuje na webu Bruselská spojka.
„Legálně je to tak, že tři první firmy z tendru dostanou rámcovou smlouvu, která ale nezaručuje nic - na každou práci se pak uzavírají další smlouvy, zadavatel se vždy obrací nejprve na prvního v pořadí, když odmítne tak na druhého a až pak na třetího. Jmenuje se to cascade system, systém kaskády. Mám se svými klienty dva podobné tendry se stejným ‚obřím‘ budgetem, také třetí místo a po třech letech jsme na nule eur. Jediný přínos to má, že si vás v byznysu všimnou, pro instituce Evropské unie a agentury to neznamená prakticky nic. Ale jak je vidět, dá se to docela dobře marketingově využít,“ podotýká Hořejší.