Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Andrej Babiš kupuje vydavatelství Mafra a s ním MF Dnes, LN, televizi Óčko či Mobil.cz

Andrej Babiš. Foto: Profimedia.cz, Economia

Andrej Babiš. Foto: Profimedia.cz, Economia

Majitel Agrofertu Andrej Babiš kupuje vydavatelství Mafra, které vydává deníky Mladá fronta Dnes, Lidové noviny a bezplatné Metro. „Naši akcionáři dnešního dne uzavřeli dohodu o prodeji veškerých aktivit mediální skupiny Mafra v České republice skupině Agrofert,“ informoval dnes své podřízené Johannes Werle, předseda představenstva Mafry. Agrofert kupuje od německé matky Mafry, podniku Rheinisch-Bergische Verlagsgesellschaft.

„I když naši akcionáři vidí na českém mediálním trhu i do budoucna velký potenciál, rozhodli se ze strategických důvodů k tomuto prodeji. Tento krok skupině Rheinische Post umožní se po nedávném převzetí skupiny Saarbrücker Zeitungsgruppe plně soustředit na ostatní trhy,“ doplnil Werle. Slibuje přitom, že Agrofert bude „určitě silnou oporou pro další rozvoj naší skupiny“.

„Dosavadní aktivity obou skupin nejsou vzájemně v konkurenčním postavení, naopak jsou velmi komplementární, a proto je akvizice mediální skupiny Mafra velmi důležitým krokem v naší strategii vybudovat významnou mediální skupinu, která bude mít silné postavení na trzích České republiky a Slovenska,“ prohlásil dnes v tiskové zprávě Andrej Babiš.

Celá transakce podléhá schválení příslušných úřadů na ochranu hospodářské soutěže. „Žádné personální změny nepřipravujeme,“ řekl Babiš dnes před pátou odpolední ve vysílání Radiožurnálu. „Pokud není transakce vypořádána, nemůžeme s nikým mluvit,“ podotkl s odkazem právě na nutné posouzení transakce antimonopolními úřady.

Babiš, který už vlastní celostátní síť nedávno redesignovaných týdeníků 5plus2, koupí Mafry získává nejen tři zmíněné deníky, ale také přední zpravodajský portál iDnes.cz, dále Lidovky.cz, dva kanály hudební televize Óčko, menší rozhlasové stanice Expresradio a Classic FM a v neposlední řadě také tiskárny Mafraprint, v nichž týdeníky 5plus2 tiskne.

„Akvizice [Mafry] bude mít pro naši mediální divizi řadu synergií a umožní nám hledat další nákladové úspory například při fungování našeho týdeníku 5plus2,“ řekl Andrej Babiš, generální ředitel a předseda představenstva holdingu Agrofert.

Posledních několik týdnů se mělo za to, že Babiš koupí ne Mafru, ale konkurenční Ringier (Blesk, Aha!, Reflex, ABC či Svět motorů), spekulace a zaručené zprávy (ještě včera se objevovaly komentáře jako „Babišův Blesk smrtelně ohrožuje Mafru“) podnikatel umně přiživoval na Twitteru. Deník E15 psal o koupi Ringieru jako o hotové transakci v pondělí, s údajnou cenou 4 miliardy Kč (linkovali jsme).

Na Slovensku si Babiš nedávno pořídil tamější vydavatelství Ecopress a s ním hlavně titul Hospodárske noviny. V Česku finančně podporuje web Česká pozice, který vydává a řídí István Lékó, někdejší dlouholetý šéfredaktor týdeníku Euro.

Na podzim 2012 šlo Babišovo hnutí do senátních voleb. Kredit: ČTK/Sojka Libor

Na podzim 2012 šlo Babišovo hnutí do senátních voleb. Foto: ČTK/Sojka Libor

V Babišově politickém hnutí ANO, s nímž chce jít do parlamentních voleb, je čerstvě Martin Komárek, léta komentátor MF Dnes, podle tvrzení Forbesu má přijít také Petr Topinka, řadu let výrazná postava reklamní agentury Mark/BBDO, nyní šéf marketingu Agrofertu a ANO. Pro hnutí pracuje i sloupkař Médiáře Marek Prchal.

Reakce z Twitteru