Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Andruško: Nova dojednala polovinu plánovaných ročních objemů reklamy

Ceníková hodnota prodaného reklamního prostoru Novy v únoru meziročně poklesla o zhruba polovinu na 268 milionů Kč.

  • ČTK
  • 04. 04. 2013 23:11
Generální ředitel televize Nova Jan Andruško. Foto: Linda Matásková

Generální ředitel televize Nova Jan Andruško. Foto: Linda Matásková

Televize Nova dosud uzavřela dlouhodobé reklamní kontrakty v hodnotě přesahující 50 % letos plánovaných tržeb. V rozhovoru pro ČTK to řekl generální ředitel Novy Jan Andruško. Z první desítky únorových zadavatelů na televizi Nova, která v lednu přišla s novou obchodní politikou, inzerují třeba společnosti Hyundai nebo Kraft Foods. Někteří důležití zadavatelé jako jsou firmy Procter & Gamble nebo Ferrero Česká podle Andruška stále váhají.

„Jsou to velcí klienti, kteří si v průběhu let vyjednali na trhu velmi nízké ceny. S nimi stále vyjednáváme,“ uvedl Andruško. Nova letos zavedla exkluzivní pásmo super prime time s omezeným reklamním prostorem, čemuž odpovídá vyšší cena. Televize klientům zároveň nabídla dvě možnosti spolupráce založené buď na dlouhodobých kontraktech s garancí cen reklamního prostoru nebo měsíčních smlouvách, kde se podmínky můžou měnit.

Ceny u měsíčního obchodování, které v březnu a dubnu ve srovnání se začátkem roku vzrostly až o 104 procent, Nova upravuje podle aktuální situace na trhu. „Každý měsíc přijdeme s určitým odhadem toho, kolik reklamního prostoru by se mohlo zobchodovat, a na základě toho, jaký odhadujeme vývoj trhu, stanovíme cenu,“ vysvětlil Andruško. U cen na duben televize podle něj vycházela z toho, že jde spolu s březnem o nejvyšší sezonu.

Ceníková hodnota reklamního prostoru, který inzerenti obsadili na hlavní stanici Nova, podle dat Admosphere v únoru meziročně poklesla o zhruba polovinu na 268 milionů Kč.

Nová cenová politika je podle Andruška investicí do budoucna. „Pokud bychom stále klesali s cenami dolů, tak je to podle mě pomalá smrt,“ uvedl ředitel s tím, že nejde o strategii z hlediska jednoho nebo dvou kvartálů. „To je strategie z hlediska minimálně střednědobého horizontu, bavíme se o horizontu dvou, tří, pěti let,“ řekl Andruško s tím, že v plánu je prodat méně reklamy, což ale neznamená plánovaný pokles příjmů. „Tento omyl některých médií bych tímto rád vyvrátil. Jako komerční subjekt samozřejmě stále usilujeme o maximalizaci tržního podílu a zisku,“ uvedl ředitel.

Hodnota prodané reklamy se odvíjí od sledovanosti. Letošním cílem Novy je v rámci celé skupiny ve večerním prime timu udržovat podíl na sledovanosti ve skupině diváků mezi 15 až 54 lety nad 40 %. „Rádi bychom se pohybovali v rámci 42 až 45 %,“ upřesnil Andruško. V březnu skupina Nova v pásmu prime time dosáhla podílu na sledovanosti 41,6 %, což znamená meziroční nárůst o jeden procentní bod.

K nejsilnějším večerním formátům Novy se kromě Televizních novin řadí seriály Ordinace v růžové zahradě 2 a Gympl s (r)učením omezeným. Nedělní talentovou show SuperStar naopak ve sledovanosti aktuálně poráží Nevinné lži České televize. „Podle mě je to absolutně to nejsilnější, co v tuto chvíli na obrazovce uvádí,“ uvedl Andruško k sérii televizních filmů, jejichž autoři pro Novu před lety natočili podobný formát Soukromé pasti.

S příchodem jarní sezony přistoupily ke zdražení i další televize. FTV Prima, která prodává reklamu spolu s TV Barrandov zvýšila dubnovou cenu reklamního prostoru o zhruba 7 %. Zdražení se týká i těch klientů, kteří mají uzavřené dlouhodobé kontrakty.

Mediální zastupitelství Atmedia, které prodává reklamní prostor stanic CS film, Disney Channel či hudební televize Óčko, od 11. března zvýšilo cenu nabízené reklamy v průměru o více než 6 %.