
Aplikace na hodnocení potravin Foodgroot dosud funguje v beta verzi
České veřejnosti se znovu připomněla chystaná mobilní aplikace Foodgroot, kterou dává dohromady tým kolem někdejšího marketéra Petra Václavka. Ta podle dřívějších zpráv umožní uživatelům naskenováním čárových kódů zobrazit percentuální hodnocení konkrétní balené potraviny v obchodech, na škále od 0 do 100 %. Podle zpráv z dnešní tiskové konference má být v řádu týdnů k dispozici zájemcům zdarma v online obchodech App Store a Google Play. Do té doby je ke stažení její testovací verze, dostupná prostřednictvím skupiny na sociální síti Facebook.
Aplikace Foodgroot u potravin sleduje původ, zdraví a udržitelnost (tu především na základě vědeckých článků v odborných titulech). Funguje tak, že uživatel namíří mobil se zapnutým fotoaparátem na čárový kód, kód naskenuje a apka jej pak převede na zobrazení samotného výrobku a jeho hodnocení. Na displeji se zobrazuje jednak hlavní procentuální hodnocení v podobě jediného čísla, jednak dílčí parametry. Těmi jsou momentálně rozsah zpracování, výživový model, přidatné látky, organická produkce, země původu a uživatelská hodnocení.
Nejdřív hacking, pak personalizace
„Přinášíme něco, co nazýváme hacking potravin,“ popsal Petr Václavek aktuální fázi projektu, postavenou na zmíněném systému hodnocení produktů. „Časem počítáme, že hodnocení bude obsahovat až 70 parametrů. Skóre bude čím dál detailnější,“ slibuje. Cílem je „zlepšit zdraví spousty lidí“, rovněž vytvořit velké sady dat o prodávaných potravinách a zatlačit na kvalitu zboží. Protože systém vychází z čárových kódů, zatím neumí zohlednit nebalené potraviny - u nich totiž není kódy odkud skenovat.
Druhá fáze, plánovaná na druhé a třetí čtvrtletí letoška, má přinést takzvanou personalizaci potravin. „Vytváříme kompletní uživatelský bio profil,“ prohlásil Václavek. Funkcionalita může být napojena na měření zdravotních funkcí chytrým telefonem či weareables, k tomu přistoupí data z maloobchodu i výsledky testů krve či moči. Výstupy z hodnocení i bio profily mají být nakonec jako modul „vsunuty“ do e-shopů a v nich pomáhat právě v závislosti na profilu konkrétního uživatele s výběrem zboží a jeho nákupem. To se chystá ještě do konce letošního roku. Až do roku 2023 pak následně probíhat škálování aplikace na kontinentu, tedy jeho lokalizace v celé Evropské unii.
Dosavadní dvouletý vývoj, jak Václavek řekl Médiáři, stál 4 miliony Kč. Uvedení aplikace letos na tuzemském trhu nemá provázet žádná marketingová kampaň, tvůrci spoléhají na propagaci prostřednictvím jednotlivých e-shopů, kde bude hodnocení z aplikace vidět (primárně to bude přes největšího prodejce potravin přes internet Rohlik.cz). Služby kolem bio profilů mají být součástí prémiové, tedy zpoplatněné nabídky aplikace. „Co se týče monetizace, v B2C uvažujeme o předplatném prémiové části,“ řekl dnes Václavek. Hlavním příjmem ale - jak potvrdil na dotaz Médiáře - má být prodej nashromážděných dat o potravinách, a to klientům z komerční, státní i akademické sféry: „Časem budeme mít data jako nikdo jiný na světě a budeme schopni je sdílet komerčně s celou řadou subjektů. Za mírné poplatky chceme spolupracovat i s institucemi a s akademiky.“
Tým, který kromě Václavka tvoří technický ředitel projektu Miroslav Papež a Jakub Podlaha zodpovědný za backend, chce v následujících týdnech testovacím provozem vyzkoušet hlavně zátěž, chystají se řádově na desítky tisíc uživatelů. Veřejně má být aplikace ke stažení v průběhu března. Svá hodnocení do ní pak budou moci zadávat i uživatelé. Zatím jsou spolupracujícími experty Jakub Schůrek (Aiomica), Jan Vojáček (IFMV), Eva Hájková (IFMV), Žaneta Kremsa (IFMV), Hana Střítecká (Fér Potravina), Jan Winzettel (Univerzita Karlova), Dana Kapitulčinová (Univerzita Karlova), David Kukla (Sklizeno) a nutriční specialistky Nikola Kamenská a Léa Sorel.
Data jsou z Rohlíku a z Brandbanku
Aplikaci provozuje firma Foodgroot.com, v níž mají kromě zakladatelů podíl e-shop s potravinami Rohlik.cz Tomáše Čupra (20 %) a investiční společnost Richfox Capital v čele s Jiřím Vojkovským (10 %). Právě z Rohlíku dnes apka bere data o potravinách primárně. Momentálně je to kolem 12.500 položek, brzy přidá dalších asi 40.000. Velký objem jich přitom bude čerpat z databáze Brandbank agentury Nielsen, což umožní pokrýt kolem 70 až 80 % nabídky na trhu, tvrdí tvůrci. Ti narážejí na to, že samotní výrobci o své produkci neposkytují strojově čitelná data, proto pro ně Foodgroot sahá ke třetím stranám.
„Impozantní start!“ chválil Foodgroot na dnešní tiskové konferenci rovněž přítomný politik Martin Bursík, zajímala ho data o přepravě výrobku, tím pádem uhlíková stopa. I k těmto datům se Václavkův tým hodlá postupně propracovávat a zprostředkovat je, počítá přitom, že minimálně zprvu využije externí vstupy, zřejmě přes startupy, které se právě shromažďováním dat o přepravě potravin zabývají.

Pickey mění název na Forendors, s novým jménem pomohl Michal Pastier

Kreativu DDB povede Klára Palmer z McCannu, střídá Doru Pružincovou

Souček jako ředitel ČT bude brát 289.000 Kč měsíčně, o 47.000 víc než Dvořák
