Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Aplikace obohacují život, míní víc než polovina majitelů chytrých telefonů

Náš vztah k aplikacím se proměnil od příležitostného využívání ve skutečnou závislost, ukázal průzkum pro společnost Nokia.

Více než polovina uživatelů chytrých telefonů (přesně 55 %) je přesvědčena, že aplikace v jejich telefonech - drobný software nejrůznějších funkcí - obohacují jejich život doma (33 %), na cestách (19 %) i v práci (13 %).

Ukázal to průzkum, který pro výrobce telefonů Nokia loni v listopadu provedla společnost ICM Research společně s Trevorem Pinchem, sociologem a profesorem v oblasti vědy a techniky z newyorské Cornell University, a to na vzorku 5 231 lidí z Brazílie, Číny, Jihoafrické republiky, Německa, Indie, Itálie, Singapuru, Velké Británie, USA a Španělska.

Zjistilo se také, že nejčastěji uživatele smartphonů stahují hry (38 %), aplikace pro komunikaci na sociálních sítích (35 %) a hudební aplikace (29 %). Z těch, které mají v telefonu, pak ovšem nejvíc využívají ty pro sociální sítě (31 %), hry (29 %) a dále nástroje (25 %).

Výzkum ukázal, že uživatelům ani tak nezáleží na počtu aplikací, které mají v telefonu nainstalovány, jako spíš aby nalezli ty, které jsou pro ně nejužitečnější. Více než 70 % uživatelů ve svých chytrých telefonech mělo okolo 30 nejrůznějších aplikací, přičemž pětina z nich uvedla, že jakmile se dozvědí o nějaké lepší aplikaci, nainstalují si ji a všechny obdobné z telefonu smažou.

„Aplikace začínají odrážet způsob, jakým sami žijeme,“ říká profesor Trevor Pinch. „Náš vztah k nim se proměnil od příležitostného využívání ve skutečnou závislost.“

„To je způsobeno tím, že naše soukromá ‚sbírka‘ aplikací reprezentuje naše jedinečné potřeby, osobnost i zájmy. Ze souboru zvolených aplikací, způsobu jejich využití, jejich možností a z osobnostních charakteristik se tak můžeme mnohé dozvědět i o daném člověku a vzorcích jeho chování.“

Nejsou to přitom pouze naše osobnostní a povahové rysy, které ovlivňují náš výběr aplikací. Svou roli hrají i národnostní charakteristiky:

  • Například Brazilci projevili svou oblibu v nejrůznějších oslavách v tom, že 42 % z nich si stahuje aplikace související s hudbou, včetně vyzváněcích tónů, aplikací pro rozpoznání hudebních skladeb, a hudebních magazínů.
  • Němci si zase libují v prakticky zaměřených aplikacích jako jsou budíky a v Německu nejpopulárnější baterka (29 %).
  • Indové zase preferují aplikace zaměřené na byznys, jako je email nebo aplikace pro evidenci výdajů.

„Co je ale na těchto datech skutečně zajímavé, je, že můžeme pozorovat různé návyky při využívání mobilních aplikacích ve zcela novém kontextu,“ uvedl profesor Pinch. „Dvě pětiny (43 %) respondentů aplikace ve svém mobilním telefonu využije několikrát za den, pokaždé však v jiném kontextu. Půvab mobilních zařízení přitom spočívá právě v jejich všestrannosti. Například byznysmen přijde domů z práce a půjčí svůj telefon dětem na hraní.“

To, že nějakou aplikaci v telefonu máme, a to, jestli ji používáme, jsou dvě odlišné otázky. Třetina (30 %) uživatelů chytrých telefonů uvedla, že pravidelně využívá naprostou většinu aplikací ve svých telefonech, ale rozhodně ne všechny.

Nejnáruživější uživatelé mobilních telefonů jsou přitom v Indii, kde jich 14 % uvádí, že využívá naprosto všechny aplikace ve svém telefonu. Oproti tomu Britové jsou vůči svým aplikacím nejvíce lhostejní a celých 23 % z nich uvádí, že sotva využijí aspoň některou z nich.

Další zajímavosti z provedeného výzkumu:

  • Obyvatelé Jihoafrické republiky patří mezi ty vůbec nejzávislejší na sociálních sítích v mobilních telefonech. Pravidelně je využívá 45 % z nich, přičemž Brazilci a Indové se s 5 % ztrátou dělí o druhé místo.
  • Obyvatelé Singapuru se drží v čele tabulky mobilních hráčů. Celých 49 % z nich hraje nebo si stahuje do svého mobilního telefonu hry.
  • Číňané zase s velkým přehledem vedou v kategorii uživatelů mobilních telefonů dychtících po čerstvých zprávách a informacích. Ty pravidelně využívá 30 % z nich.
  • Téměř třetina (28 %) prakticky založených Italů by si s sebou na dovolenou do zahraničí vzala raději než tištěného turistického průvodce obdobnou mobilní aplikaci.

Nokia na svém webu slibuje odhalit, jaký kdo z uživatelů chytrých telefonů je „aplikační archetyp“, prostřednictvím odpovědí na několik otázek ohledne užívání přenosného přístroje.