Americký výrobce mobilních telefonů a počítačů spolu se softwarovým ekosystémem Apple je nejcennější globální značkou s hodnotou 947 miliard dolarů a je na cestě stát se první značkou s bilionovou hodnotou. Došlo k tomu čerstvé vydání výroční žebříčku Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands. Ve srovnání s předchozím rokem se Apple vrátil na první místo žebříčku, druhý je Google (820 miliard dolarů) a třetí Amazon (706 miliard dolarů), který byl loni první. V první desítce je sedm amerických značek, dvě čínské (Tencent, Alibaba) a jedna francouzská (Louis Vuitton).
Top 10 nejcennějších světových značek podle Kantar BrandZ 2022
2022 | oproti 2021 | značka | původ | hodnota 2022* | hodnota 2021* | změna % 2022 vs 2021 |
1 | +1 | Apple | USA | 947 | 612 | 55 % |
2 | +1 | USA | 820 | 458 | 79 % | |
3 | -2 | Amazon | USA | 706 | 684 | 3 % |
4 | - | Microsoft | USA | 611 | 410 | 49 % |
5 | - | Tencent | Čína | 214 | 241 | -11 % |
6 | +3 | McDonald’s | USA | 197 | 155 | 27 % |
7 | +1 | Visa | USA | 191 | 191 | - |
8 | -2 | USA | 186 | 227 | -18 % | |
9 | -2 | Alibaba | Čína | 170 | 197 | -14 % |
10 | +11 | Louis Vuitton | Francie | 124 | 76 | 64 % |
* v miliardách amerických dolarů, zaokrouhleno
Zdroj: Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands 2022
Kompletní top 100 Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands 2022
„Apple vyniká vysokou mírou diferenciace a pokračující diverzifikací napříč portfoliem hardwaru, softwaru a služeb. Google se díky celé sadě aplikací se stal nepostradatelnou součástí života spotřebitelů po celém světě,“ uvádí výzkumná agentura Kantar, která výroční žebříček od roku 1998 sestavuje. Kombinuje přísně analyzované finanční údaje s rozsáhlým výzkumem hodnoty značek. Vychází přitom z rozhovorů se 4,1 milionu spotřebitelů u 19.250 značek celkem na 51 trzích světa.
„Celková hodnota 100 nejhodnotnějších značek světa se za poslední rok zvýšila o 23 % na 8,7 bilionu dolarů, což poukazuje na význam síly značky pro orientaci v neklidné globální ekonomice,“ uvádí také Kantar. „Silná afinita ke značce je základem ochoty zákazníků platit a nikdy nebyla pro organizace, které chtějí kompenzovat prudce rostoucí inflaci, tak důležitá,“ podotýká Martin Guerrieria, vedoucí oddělení Kantar BrandZ. „Letošní výsledky ukazují, jak cenné jsou neustálé investice do značky a marketingových schopností, které jsou prostředkem k maximalizaci obchodních výnosů bez ohledu na podmínky na trhu.“
Letos si v žebříčku značek polepšilo 37 značek. Více než tři čtvrtiny sledovaných značek jsou vlastněny americkými společnostmi. A přes polovinu celkové hodnoty žebříčku Top 100 tvoří kategorie médií a zábavy, poskytovatelů podnikových řešení a technologií a maloobchodu.
Jeden z největších letošních úspěchů slaví Tesla Elona Muska, která se posunula z 47. místa na 29. místo, a odráží tak celosvětový trend prodeje elektromobilů. Louis Vuitton je první luxusní značkou, která se dostala do celosvětové top 10, což odráží růst trhu s luxusem po celém světě, zejména pak v Číně. A Čína je jediným trhem na světě, který soupeří s dominancí USA v kategorii Média a zábava, díky značkám WeChat a TikTok.
Lídři kategorií podle Kantar BrandZ 2022
kategorie | značka | původ | hodnota 2022* | hodnota 2021* | změna % 2022 vs 2021 |
Alkohol | Moutai | Čína | 103 | 109 | -5 % |
Oblečení | Nike | USA | 110 | 84 | 31 % |
Banky | Wells Fargo | USA | 43 | 28 | 54 % |
Technologičtí poskytovatelé | Microsoft | USA | 611 | 410 | 49 % |
Automobily | Tesla | USA | 76 | 43 | 78 % |
Spotřební technologie | Apple | USA | 947 | 612 | 55 % |
Fast food | McDonald’s | USA | 197 | 155 | 27 % |
Potraviny a nápoje | Coca-Cola | USA | 90 | 80 | 12 % |
Luxusní zboží | Louis Vuitton | Francie | 124 | 76 | 64 % |
Média a zábava | USA | 767 | N/A | N/A | |
Osobní péče | L’Oréal Paris | Francie | 47 | 38 | 24 % |
Maloobchod | Amazon | USA | 282 | N/A | N/A |
Telekomunikace | Verizon | USA | 102 | 102 | - |
* v miliardách amerických dolarů, zaokrouhleno
** V případě maloobchodu zahrnuje hodnota společnosti Amazon pouze její maloobchodní činnosti; v případě médií a zábavy zahrnuje společnost Google služby a produkty značky Google, s výjimkou služby Google Cloud.
Zdroj: Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands 2022
„Pandemie dále urychlila růst elektronického obchodování v maloobchodní kategorii, a proto značky se silnějšími vazbami na spotřebitele dokázaly udržet svůj růst online i mimo něj,“ shrnuje Kantar. Portfoliové značky, které pokračují v inovacích a diverzifikaci své nabídky, nadále rostou, což je patrné zejména u společností Apple, Google a Amazon, protože jejich služby jdou mimo jiné napříč technologiemi, zábavou a platebními službami. Značky závislé na jedné kategorii nebo trhu mají nejrizikovější profil, zatímco značky, které diverzifikovaly do více kategorií a trhů, vykazovaly v roce 2022 rychlejší růst hodnoty značky a mají větší šanci na nadprůměrný růst,“ uvádí také výzkumná agentura.

Kaspen mění majitele. Agenturu kupuje Tomáš Kopečný, vlastník S5IVE

Pickey mění název na Forendors, s novým jménem pomohl Michal Pastier

Kreativu DDB povede Klára Palmer z McCannu, střídá Doru Pružincovou
