Apple podle žebříčku Kantaru potvrzuje status nejcennější značky na světě

První je Apple, druhý Google, třetí Amazon, loňský lídr. Ukazuje to žebříček Kantar BrandZ.

Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands 2022. Kliknutím zvětšíte

Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands 2022. Kliknutím zvětšíte

Americký výrobce mobilních telefonů a počítačů spolu se softwarovým ekosystémem Apple je nejcennější globální značkou s hodnotou 947 miliard dolarů a je na cestě stát se první značkou s bilionovou hodnotou. Došlo k tomu čerstvé vydání výroční žebříčku Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands. Ve srovnání s předchozím rokem se Apple vrátil na první místo žebříčku, druhý je Google (820 miliard dolarů) a třetí Amazon (706 miliard dolarů), který byl loni první. V první desítce je sedm amerických značek, dvě čínské (Tencent, Alibaba) a jedna francouzská (Louis Vuitton).

Top 10 nejcennějších světových značek podle Kantar BrandZ 2022

2022 oproti 2021 značka původ hodnota 2022* hodnota 2021* změna % 2022 vs 2021
1 +1 Apple USA 947 612 55 %
2 +1 Google USA 820 458 79 %
3 -2 Amazon USA 706 684 3 %
4 - Microsoft USA 611 410 49 %
5 - Tencent Čína 214 241 -11 %
6 +3 McDonald’s USA 197 155 27 %
7 +1 Visa USA 191 191 -
8 -2 Facebook USA 186 227 -18 %
9 -2 Alibaba Čína 170 197 -14 %
10 +11 Louis Vuitton Francie 124 76 64 %

* v miliardách amerických dolarů, zaokrouhleno
Zdroj: Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands 2022

„Apple vyniká vysokou mírou diferenciace a pokračující diverzifikací napříč portfoliem hardwaru, softwaru a služeb. Google se díky celé sadě aplikací se stal nepostradatelnou součástí života spotřebitelů po celém světě,“ uvádí výzkumná agentura Kantar, která výroční žebříček od roku 1998 sestavuje. Kombinuje přísně analyzované finanční údaje s rozsáhlým výzkumem hodnoty značek. Vychází přitom z rozhovorů se 4,1 milionu spotřebitelů u 19.250 značek celkem na 51 trzích světa.

„Celková hodnota 100 nejhodnotnějších značek světa se za poslední rok zvýšila o 23 % na 8,7 bilionu dolarů, což poukazuje na význam síly značky pro orientaci v neklidné globální ekonomice,“ uvádí také Kantar. „Silná afinita ke značce je základem ochoty zákazníků platit a nikdy nebyla pro organizace, které chtějí kompenzovat prudce rostoucí inflaci, tak důležitá,“ podotýká Martin Guerrieria, vedoucí oddělení Kantar BrandZ. „Letošní výsledky ukazují, jak cenné jsou neustálé investice do značky a marketingových schopností, které jsou prostředkem k maximalizaci obchodních výnosů bez ohledu na podmínky na trhu.“

Letos si v žebříčku značek polepšilo 37 značek. Více než tři čtvrtiny sledovaných značek jsou vlastněny americkými společnostmi. A přes polovinu celkové hodnoty žebříčku Top 100 tvoří kategorie médií a zábavy, poskytovatelů podnikových řešení a technologií a maloobchodu.

Jeden z největších letošních úspěchů slaví Tesla Elona Muska, která se posunula z 47. místa na 29. místo, a odráží tak celosvětový trend prodeje elektromobilů. Louis Vuitton je první luxusní značkou, která se dostala do celosvětové top 10, což odráží růst trhu s luxusem po celém světě, zejména pak v Číně. A Čína je jediným trhem na světě, který soupeří s dominancí USA v kategorii Média a zábava, díky značkám WeChat a TikTok.

Lídři kategorií podle Kantar BrandZ 2022

kategorie značka původ hodnota 2022* hodnota 2021* změna % 2022 vs 2021
Alkohol Moutai Čína 103 109 -5 %
Oblečení Nike USA 110 84 31 %
Banky Wells Fargo USA 43 28 54 %
Technologičtí poskytovatelé Microsoft USA 611 410 49 %
Automobily Tesla USA 76 43 78 %
Spotřební technologie Apple USA 947 612 55 %
Fast food McDonald’s USA 197 155 27 %
Potraviny a nápoje Coca-Cola USA 90 80 12 %
Luxusní zboží Louis Vuitton Francie 124 76 64 %
Média a zábava Google USA 767 N/A N/A
Osobní péče L’Oréal Paris Francie 47 38 24 %
Maloobchod Amazon USA 282 N/A N/A
Telekomunikace Verizon USA 102 102 -

* v miliardách amerických dolarů, zaokrouhleno
** V případě maloobchodu zahrnuje hodnota společnosti Amazon pouze její maloobchodní činnosti; v případě médií a zábavy zahrnuje společnost Google služby a produkty značky Google, s výjimkou služby Google Cloud.
Zdroj: Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands 2022

„Pandemie dále urychlila růst elektronického obchodování v maloobchodní kategorii, a proto značky se silnějšími vazbami na spotřebitele dokázaly udržet svůj růst online i mimo něj,“ shrnuje Kantar. Portfoliové značky, které pokračují v inovacích a diverzifikaci své nabídky, nadále rostou, což je patrné zejména u společností Apple, Google a Amazon, protože jejich služby jdou mimo jiné napříč technologiemi, zábavou a platebními službami. Značky závislé na jedné kategorii nebo trhu mají nejrizikovější profil, zatímco značky, které diverzifikovaly do více kategorií a trhů, vykazovaly v roce 2022 rychlejší růst hodnoty značky a mají větší šanci na nadprůměrný růst,“ uvádí také výzkumná agentura.