Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Apple uvedl aplikaci Newsstand, digitální stánek s předplatným novin a časopisů

Tablet iPad si bude umět sám „dojít“ pro čerstvé noviny či časopis do online obchodu.

Manažer Applu Scott Forstall představuje aplikaci Newsstand. Repro: apple.com

Manažer Applu Scott Forstall představuje aplikaci Newsstand. Repro: apple.com

V únoru Apple umožnil digitální předplatné novin a časopisů, teď v říjnu je dovolí schraňovat všechny přehledně na jednom místě, v jediné aplikace Newsstand v tabletu iPad či telefonu iPhone.

Vydavatelé, kteří se rozhodli distribuovat elektronické verze svých titulů před mobilní přístroje Applu, dosud řešili koupě nových čísel uvnitř svých aplikací. V nové verzi operačního systému iOS 5 bude fungovat aplikace Newsstand, coby digitální stánek se všemi novinami a časopisy, které si uživatel vybere. Apple to oznámil v úterý večer [záznam, o Newsstandu se mluví v čase od 27.54].

Titul se do aplikace zařadí, jakmile si jej člověk předplatí. Všechny tituly se virtuálně vyrovnají do poliček, stejně jako v aplikaci pro distribuci knih iBooks.

Apple zároveň představil funkcionalitu stahování na pozadí - tedy stažení nového vydání titulu v momentě, kde je k dispozici v online obchodě. V praxi to tak znamená, že iPad si přes noc sám „dojde“ pro čerstvé noviny či časopis a ty jsou ráno připraveny k přečtení (přístroj zároveň nastaví ikonu příslušného titulu na titulní stránku).

Už při únorovém uvedení předplatného některým vydavatelům vadilo, že si Apple bere 30 % z každé transakce. Ne všichni proto distribuci přes iPad či iPhone využívají, třeba Financial Times online obchod Applu obcházejí, vytvořily vlastní mobilní verzi v HTML 5. Argumentují, že veškeré změny se tak mohou projevit okamžitě, bez nutnosti čekat na schválení od Applu, a také že univerzální mobilní verze je narozdíl od vytváření aplikací po různé platformy logisticky i finančně zvládnutelná.

Applu konkuruje i Google s platebním systémem One Pass. Po vydavatelích chce jen 10 %.