Hudebník a producent Karel Vágner prodal vydavatelství Multisonic, píše E15. „Ve chvíli, kdy něco vydáte, visí deska během krátké doby někde na internetu,“ řekl, proč se firmy po 29 letech zbavil.

„Armáda spásy má koule, tahám peněženku“

Suverénním vítězem Reklamní katovny se tentokrát stává WMC Grey s kampaní pro Armádu spásy. Hodnocení katů si za rámeček naopak nedají ASEKOL ani autobazar Esa.

Přinášíme pravidelné týdenní hodnocení českých kampaní, hodnocení od těch nejpovolanějších - samotných kreativců, stratégů a klientů tuzemského reklamního průmyslu.

Reklamní katovna: pořadí za 8. týden 2019

  1. WMC Grey: Ordinace pro lidi bez domova (61 %)
    značka, klient: Armáda spásy
  2. Triad Advertising: I kdyby (36 %)
    značka, klient: Gambrinus
  3. Revoluční jídlo, které se pije (30 %)
    značka: Mana, klient: Heaven Labs
  4. Umím třídit (10 %)
    značka, klient: ASEKOL
  5. Completely: Užij si to po svém (7 %)
  6. značka, klient: Auto Esa

S nabídkou hodnotit obesíláme přes 70 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 7 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po pěti bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným přidá slovní hodnocení.

1. Armáda spásy jde na dřeň (61 %)

Nová kampaň Armády spásy upozorňuje, že lidi bez domova jsou často okolnostmi nuceni sáhnout k problematické samoléčbě, a vyzývá k podpoře vzniku a provozu ordinací praktického lékaře právě pro tyto pacienty. Kreativu kampaně na vlastní náklady připravila agentura WMC Grey ve spolupráci s produkcí AZN Kru a režisérem Dužanem Duongem. „Šli jsme po samotné podstatě věci. Chtěli jsme představit problém samoléčby v syrové podobě a úplně se vyhnout jakýmkoliv reklamním klišé. Proto jsme ve spolupráci s terénním pracovníkem Armády spásy zkontaktovali reálné bezdomovce, kteří se stali hlavními tvářemi kampaně,” říká David Suda, kreativní ředitel WMC Grey. Video i klíčové vizuály tedy představují příběhy dvou mužů a jedné ženy bez domova, kteří řeší zdravotní problém tak, jak jim to jejich situace právě umožňuje.

Jsem měkkej, takže jsem spot zvládnul dokoukat jen proto, abych ho mohl ohodnotit. Ale i tak mě přinutil přispět. Grey jede.
Matouš Hutník (Peppermint Digital)

To má koule. Dobře pojaté a nutí svojí reálností k zamyšlení. Podpoříte? Podpořte.
Michal Šoller (Cognito)

Míla KneprTaky věřím, že Češi mají spíš okoralá srdce a pohnout jimi může jen pořádná rána. Tady je. Tahám peněženku.
Míla Knepr (Silver Pack)

Chápu, co udělat chtěli, ale ve snaze se vyhnout reklamním klišé vpochodovali do public service klišé. Škoda.
Vilém Rubeš

Některé reklamy chce člověk vidět jen jednou. A to myslím jako kompliment.
Pavel Jechort

Syrová až temná kampaň o syrovém a temném tématu. Skvělá kamera, mimochodem.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Kampaň Armády spásy dostane určitě problém do povědomí, je zajímavě natočená a mluví o problému, který ve společnosti není moc populární. Jsem ráda, že agentura udělala tuto kampaň, a doufám, že přinese očekávané výsledky.
Nicole Lypinská (Cheil Czech & Slovak)

2. I kdyby, tak stále bude Gambrinus (36 %)

Velký Osek

Velký Osek

Ústí nad Labem

Ústí nad Labem

Kladno

Kladno

Gambrinus: I kdyby (Triad Advertising)

Gambrinus: I kdyby (Triad Advertising)

“I kdyby se tiskovkám jednou říkalo digitálky, Gambrinus bude pořád pivo.” I tak by podle Triad Advertising mohl znít headline v nové kampani I kdyby, kterou agentura připravila pro značku piva Gambrinus k jejímu 150. výročí. Koncept, navazující na televizní spot od agentury McCann, dynamicky spojuje digitální a venkovní inzerci v jedné vlně vypointovaných komentářů. Ty si berou na paškál fenomény, které se příčí zdravému rozumu.

Jolandu si mohli odpustit, vtipný to nebylo a originální to už taky není. Ale ten zbytek má koncept. Nemám rád tenhle styl humoru, ale ano, je to koncept. Dává smysl a člověk z něj pochopí, co má. A to poslední dobou není málo.
Matouš Hutník (Peppermint Digital)

Nápad i vizuály jsou fajn, ale Jolanda je trochu bizár.
Michal Šoller (Cognito)

Míla KneprTahle kampaň je násobně lepší než ‘oficiální’ televizní spot ke 150. výročí. Je to relevantní, živé, zábavné. A Jolanda, to je majstrštyk. Takhle by to šlo... Dal bych i víc bodů, ale ty billboardy... Banner v onlinu se prostě - podle mého hlubokého přesvědčení - nemůže jen tak překlopit na billboardy. Pětiřádkový headline se čtrnácti slovy, to je moc. To se fakt nedá učíst. Kdy jste naposledy zastavili u krajnice, abyste si dočetli vtipný a chytrý headline na billboardu?
Míla Knepr (Silver Pack)

Snaha zasebevraždit brand, který byl kdysi proslulý tím, že je nejblíže k ideální chuti českého pivaře, je strašně úporná. Nejdříve ubrali na kvalitě, pak udělali akci Patron (ve stylu ‘ani nevíš, hlupáku, co to piješ!’) a teď dali blbé hlášky a Jolandu. Hrůza.
Vilém Rubeš

Taková light verze Bernarda a jeho ‘svět se zbláznil’.
Pavel Jechort

Tiskové věci se mi moc nelíbí (jsou příliš dlouhé a složité), ale videa s Jolandou jsou zábavná. Mám pocit, že touto kampaní jako by už pro mě značka Gambrinus začínala mít nějaké hmatatelné obrysy a tvář. A to tvář celkem sympatickou.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Zajímavý nekonečný koncept, který určitě zafunguje lokálně. Facebookové příspěvky Gambrinusu vypadají dobře a message je vtipná. Nejsem si jistá, že out-of-home zafunguje a propojí obě linky kampaně, z mého pohledu je copy na billboardech moc dlouhé. Ale kampaň mi na Gambrinus sedí. 
Nicole Lypinská (Cheil Czech & Slovak)

3. Mana míří do televize (30 %) 

Výrobce jídla v prášku Mana, český potravinářský startup Heaven Labs, spouští první televizní kampaň. Upozorňuje v ní na evoluci jídla i nové ochucené drinky Sunlight, Love a Dream, které uvedl na trh na sklonku minulého roku. Reklamní spot, který pochází z dílny interního 3D týmu Many, se bude vysílat na kanálech televize Prima. Dlouholetý maskot značky, gorilí kosmonaut Cosmo Ape má za cíl hlavně podpořit povědomí o nové, rychle rostoucí kategorii nutričně kompletního jídla a o značce Mana jako takové.

Ten spot měl ambici být dobrej. Dělal ho ale někdo, kdo to neumí. Nebo na to neměl prachy. Nejspíš kombinace obojího.
Matouš Hutník (Peppermint Digital)

Míla KneprEvoluce, revoluce, jídlo se pije, dinosauři, podnožka od Eamese, opice a... Já pořád nechápu, co mi chce Mana říct. Je jejich produkt evoluce v jídle, nebo revoluce? Jídlo pro lepší život. Jak, proč? Proč bych to měl jíst, i když se pije?
Míla Knepr (Silver Pack)

Revoluční jídlo, které se pije, mi přináší opičák ve skafandru. A prý ‘pro lepší život’. A co teď s tím? Žádný argument, žádná splněná potřeba, jen oznamují, že pro lepší příští to mám chlastat. Ble.
Vilém Rubeš

Jídlo je jedna z mála radostí 90 % lidí a představa, že ho nahradíme něčím, co se pije a chutná jako mouka rozpuštěná v oleji servírovaná od gorilího samce ve skafandru, mě stresuje.
Pavel Jechort

Kladně hodnotím fakt, že Mana zůstává u opičáka a je tak rozpoznatelná na první pohled. Reklamní spot je celkem svěží, ale videa poskládaná z částí různorodých filmů mi už přijdou trochu jako přes kopírák. Jak by řekl můj kolega, je to takové zbytečně ‘líné’.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Cosmo Ape nás znovu zkouší přemluvit k jídlu, které se pije, obrázky z videostocku, které tentokrát nevytvořily moc silný příběh. Ale aspoň maskot drží konzistenci značky. Těším se na další spoty a kampaně. 
Nicole Lypinská (Cheil Czech & Slovak)

4. Správné třídění ukazuje červená (10 %)

ASEKOL: Umím třídit

ASEKOL: Umím třídit

ASEKOL: Umím třídit

ASEKOL: Umím třídit

ASEKOL: Umím třídit

ASEKOL: Umím třídit

ASEKOL: Umím třídit

ASEKOL: Umím třídit

Neziskově hospodařící společnost ASEKOL, která v Česku zajišťuje zpětný odběr elektroodpadu pomocí sítě stacionárních kontejnerů červené barvy, spustila v únoru osvětovou kampaň Umím třídit. Kreativně si ji tým ASEKOL sám zpracoval, média nakupovala agentura Médea.

Pardon, kdo tomuhle dá víc než nulu, se na tom musel podílet.
Matouš Hutník (Peppermint Digital)

Vizuály jsou hrozný. A celá ta myšlenka taky kulhá na všechny nohy. Chce to víc kontejnerů, pak nebude potřeba ani kampaní.
Michal Šoller (Cognito)

Míla KneprBody dávám za to, že jde o třídení. Inhouse agentura se zaklíná jednoduchostí. Ale řečeno headlinem slavné applovské kampaně, ‘simplicity is the ultimate sophistication’. Takhle kampaň je jen líně prvoplánová. A červená.
Míla Knepr (Silver Pack)

Ve sbírce banálních blábolů už chybělo jen jedno jediné: ‘mejte si nohy!’
Vilém Rubeš

Tohle přece není žádná kampaň, na které by se dalo cokoliv hodnotit. Takže doufám, že kontejnerů bude hodně hodně.
Pavel Jechort

Bohulibá myšlenka a tak příšerná kampaň, že to člověku až přijde líto.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Kampaně ASEKOL bych si nevšimla. Chybí jí lokálnost a vtip, které má například Gambrinus. Headliny zní dost nudně. Ekologická kampaň si zaslouží víc, je to dost důležité téma.
Nicole Lypinská (Cheil Czech & Slovak)

5. Genzer kupuje auto po svém (7 %)

Užij si to po svém! je claim nové komunikační kampaně Auto Esa, která v online prostředí odstartovala začátkem února. Identifikuje její celkové vyznění, totiž že vůz by neměl být vnímán jako pouhý dopravní prostředek, ale jako rovnocenný parťák. Zábavní vyznění podtrhuje jako aktér spotů herec a bavič Richard Genzer. Ten si s autem užívá od nákupu až třeba po relax, kdy na korbě pickupu opéká buřty. Kreativní zpracování i produkce je dílem agentury Completely.

Když si někdo vybere jako tvář Richarda Genzera, tohle je tak to nejlepší, co od něj můžeme čekat. A beztak to nedokouká nikdo, komu by to nepřišlo fajn.
Matouš Hutník (Peppermint Digital)

Máme tu předčasného vítěze o nejhorší kampaň roku 2019. Takovou hrůzu jsem už dlouho neviděl. Na co toho Genzera ukecali?
Michal Šoller (Cognito)

Míla KneprŠkoda všeho. Škoda slov, škoda času na sledování, škoda času na realizaci, škoda peněz. Jestli tohle je ‘užívání si po svém’, tak upřímně lituju všechny v Auto Esa a vlastně i v jejich agentuře, když to tak vidí. Příští kampaň určitě bude lepší, protože horší už to ani být nemůže.
Míla Knepr (Silver Pack)

Genzer a ojeté auťáky - a nic. Ubírám body za osobní zákaznickou zkušenost se značkou, never again.
Vilém Rubeš

Koncept určitě sepsala první verze Deep Blue v rámci servisního rebootu.
Pavel Jechort

Nudné, hloupé, zbytečné. Středočeské až na půdu.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Nemůžu si pomoct, ale ‘užij si to po svém!’ s panem Richardem mi připomíná pasáže z Breaking Bad, jak hrdinové seriálu vybírají ojetá auto. Taky si to užívali po svém. Asi nejsem cílovka, moc té komunikaci nerozumím.
Nicole Lypinská (Cheil Czech & Slovak)

Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, napište na ondrej@aust.cz a připojte odkaz na svou práci.