„Ať české firmy expandují do Afriky stále víc - znamenalo by to, že bohatne“

Náš panel odborníků z retailu stejně jako v Reklamní katovně Médiáře hodnotí redakční výběr hlavních aktualit z českého maloobchodu uplynulých týdnů. Retailoví experti nabízejí svůj pohled na dění na českém trhu vždy v pátek.

Nově naši experti na maloobchod hodnotí na škále 1 až 5 vybrané novinky podle subjektivně hodnocené důležitosti, stejně jako ve škole je hodnocení číslo 5 považováno za nejméně důležité. Kritériem důležitosti je přínos pro český maloobchodní trh a pro českého zákazníka. Zprávy jsou podle hodnocené důležitosti seřazené.

1. Emco a Hamé vyvážejí do Afriky

Emco Mysli se nyní prodávají bez použití palmového oleje

Emco Mysli na zdraví

Český výrobce cereálií Emco pokračuje ve své zahraniční expanzi. V lednu otevřela firma pobočku v USA. Nyní se chystá vybudovat další v Alžírsku v severní Africe. Zatím není jisté, zda se bude jednat pouze o balírnu nebo plnohodnotnou výrobu jako mají například v Rusku. Emco exportuje až polovinu své produkce, přičemž 50 % z tohoto objemu prodá v zemích severní Afriky. Zprávu přinesl web iHNed.cz. Posílit působení na africkém trhu plánuje letos také potravinářská skupina Hamé, chce zde prodávat hlavně paštiky a marmelády. Jako první firma dojednala exportní dodávku do několika velkých obchodních řetězců v Nigérii a Angole ve střední Africe.

Víte, já si přeju, aby české firmy expandovaly do Afriky stále víc a víc. Protože to bude znamenat jednu podstatnou věc. Ve chvíli, kdy bude pro ně Afrika zajímavá jako trh, znamená to, že bohatne a přestává být chudým kontinentem. Takže Emco do každé africké země!
Václav Loubek

Určitě skvělý byznys příběh, který dále pokračuje. Export je 40 % z obratu, EBITDA na úrovni 7,5 % obratu - to je super. Uvidíme, jak to zvládnou po odchodu ředitele. A jedno malé pošťouchnutí – radovat se, že mám v Maroku 43.000 fanoušků na Facebooku a v Česku polovinu? Něco je někde špatně - buď práce s Facebookem v Česku nebo vůbec to, že tohle bere markeťák jako důležitou věc.
Jan Penkala (Acomware)

Byl jsem minulý rok na nějaké konferenci, kde pan Jahoda vystupoval. Říkal jsem si tehdy, že to jak prezentují svůj marketing (a není to jen můj dojem, spíš vycházím z toho, co tehdy říkal) je takové... úsměvné. Což nemusí znamenat, že to dělají špatně, viz výsledky. Že obrátili svůj zrak směr Afrika je dost logické, protože tam leží (aspoň si teda troufnu tvrdit) trhy budoucnosti. Ostatně Číňané už to tak dělají pěkných pár let. A samozřejmě mám radost, že se další české značce daří za hranicemi.
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)

Emco je příkladem rozumného, promyšleného a trpělivého přístupu. Na rozdíl od kvartálním finančním reportováním zkažených prokuremento-korporací anebo některých zmatených digitálních začátko-nahorů prostě normálně funguje. Takže pobočka v Las Vegas by neměla nikoho překvapit, resp. mě překvapila, mile. Omlouvám se ale panu Jahodovi staršímu, už dlouho říkám omylem Malina, ale zdá se, že to na funkci a hlavně výkon nemá vliv.
Daniel Procházka (Ipsos)

Emco je firma, která si zažila těžký krok v USA, věřím v její úspěch. Jejich produkty jsou inovativní, některé i zdravé, držím palce.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

Téhle firmě fandím. A pokud vybuduje v Africe balírnu, bude to super.
Tomáš Hájek (ADMEZ)

Chvályhodný krok české rodinné firmy. Je vidět, že rodinné firmy umí být agilnější a rychleji se přizpůsobit příležitostem na trhu. A to jsou v případě Emca hlavně lokální preference a legislativní omezení.
Zdeněk Hašek (Marketingový institut)

2. Síť restaurací Together chystá pivovar

Restaurace Sia ve Šporkovském paláci

Restaurace Sia ve Šporkovském paláci

Gastronomická aliance Together připravuje v centru Prahy expanzi. Do konce dubna by v pasáži Dlouhá měla otevřít prodejnu s kremrolemi. Tím se chce dostat do území konkurenčního Ambiente. Na konec roku chystá obří pivovar v areálu Šporkovského paláce poblíž Náměstí Republiky. Název skupiny vznikl teprve loni, na vytvoření sítě ale majitelé pracují posledních pět let. První byl Vinohradský parlament a belgická restaurace Bruxx, následovala Potrefená husa v Hybernské ulici a v Pardubicích. Na konci roku 2017 otevřela asijská Sia společně s výrobnou dezertů Cukrář Skála, rovněž v prostoru Šporkovského paláce. Firma také provozuje catering Foodway. Letos je v plánu vybudování cateringové centrály za Prahou spolu s tréninkovým centrem.

Já nevím, podle mě síťová unifikovanost do restauračního byznysu nepatří. Trochu mizí diferenciace. Takový ten stav, kdy hospodu dělá hostinský, restauraci šéfkuchař. Teď budou dělat restaurarci i hospodu společné tabulky. Korporátní uvažování v byznysu, postaveném na lidskosti. Mně to prostě k sobě nejde.
Václav Loubek

Každý nový, dobrý food koncept jen oceňuji. Jen mi podobně jako u toho IF Café chybí trochu expanze z centra do periferie.
Jan Penkala (Acomware)

Pivovar říkáte. Obří a se stovkou zaměstnanců. Proč mi tato zpráva tak nějak podvědomě nedělá radost... Ne, teď vážně - craftové pivo (které předpokládám, že se tam asi vařilo) je stále na vzestupu a k tomuto konceptu se hodí. A že to má skupina Together asi dobře rozmyšlené, o tom bych nepochyboval. Abych se vrátil na začátek - jak bylo řečeno v jednom filmu: Bring It On!
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)

Z real-estate pohledu je to určitě zajímavé. Pronajímatelé preferují silné (stabilní) nájemce, kteří mají již několik restaurací. Skupina Together má různé koncepty, které mohou fungovat vedle sebe (jako například V Celnici) a majitel tak může najednou pronajmout velkou část nemovitosti.
Tomáš Beránek (CBRE)

Tugé-dzrrr, to zní světácky, sebevědomě, cíleně, týmově, co bychom neudělali pro ‚trendy‘ v pojmenovávání našich českých a moravských aktivit (ještě, že za autenticitou můžeme jezdit do zahraničí). A expanzivní kremrole, v Dlouhý … to je jak z horroru na nejmenované b-éčkové TV stanici. Jinak držím palce, aby to jídlo a pití všichni together snědli a vypili.
Daniel Procházka (Ipsos)

Zrovna pasáž Dlouhá není asi úplně ideální, protože prodejny jsou malinké. Kombinace divadla a masa je zvláštní. Cukrářské výrobky budou lépe ladit. Jinak síťování restaurací je logický krok.
Tomáš Hájek (ADMEZ)

Racionální krok, na velikosti záleží a jak je vidět na marketingu, tak spojenými silami může vzniknout něco kvalitního s přesahem. Nebude snadné nastavit správnou míru autonomie a synergie, zvlášť u tak různorodých podniků. Ale sjednocující propozice tu je – kvalita za rozumnou cenu.
Zdeněk Hašek (Marketingový institut)

3. Košík opouští Moravu a Slezsko

Košík.cz

Vozový park online supermarketu Košík.cz

E-shop s potravinami Košík.cz ruší dopravu na Moravu a do Slezska, svou uvolněnou kapacitu údajně přesune do Prahy a středních Čech. Poslední objednávky bude možné do Brna, Ostravy, Olomouce, Přerově, Prostějově a blízkého okolí udělat 30. března. Východní části Česka jsou podle prohlášení Košíku „příliš vzdálené od centrálního skladu“. Odchod z Moravy a Slezska prý není trvalý, Košík.cz se chce v budoucnu vrátit zpět vrátit v novém modelu.  

Tak dalo by se vcelku snadno napsat, že narozdíl od zmíněného Hamé prostě Košíku expanze do Asie nevyšla, ale asi nás čtou i mimo Prahu, tak já budu hodný. Asi byla ta expanze příliš rychlá, a pokud docházelo k problémům se zásobováním, dřív nebo později by si zhoršili pověst tak, že by se dost těžko získávala důvěra zákazníků zpátky. Tak je asi lepší to dočasně pozastavit, zamyslet se nad tím, jak to postavit lépe a pak teprve do toho jít znovu. Říkejme tomu třeba duševní expanze.
Václav Loubek

Vozit čerstvé ovoce a chlazené zboží 200 kilometrů pro pár lidí na větší ploše asi není moc rozumné. A proč bojovat na střední Moravě, když online potraviny jsou stejně spíše pro Prahu, Brno, střední Čechy – tím, že neútočí na nízkou cenu, ale na službu. Ta penetrace supermarketů je i na Moravě dost velká.
Jan Penkala (Acomware)

Tak trochu se to dalo čekat, protože pro tolik zásilkových služeb je přece jen Česko malé (a to ještě úplně vynechávají Zlínský kraj, mou domovinu). Jen tedy nevím, jak si Košík představuje návrat na již jednou opuštěné tržní pozice (pokud to tedy není jen taková PR labutí píseň). I s podporou skupiny Mall to bude mít teda hodně těžké.
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)

Tak nevím, zda Morava a Slezsko chtějí jen normálně nakupovat a odmítají diktát ‚automatizovaného zásobování‘, anebo to byl skutečně špatný distribuční model (ono taky vozit individuálně vajíčka do Ostravy z Prahy je pěkná blbost). Každopádně je to dobře, potvrzuje se, že technologie samy o sobě nestačí a svět nezachrání. HI má stále velký smysl a věřím, že bude mít i nadále. Košík pochvalme za odvahu, investice a schopnost vyhodnocovat situaci.
Daniel Procházka (Ipsos)

Je to takové dokreslení předvídané situace. A potvrzení toho, že všechno není Praha. Prostě ten trh je jiný.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

Mít sklad rychloobrátkového zboží daleko, je drahé. Takže na shledanou v lepších časech. Třeba se Košík vrátí.
Tomáš Hájek (ADMEZ)

Paretův zákon v praxi… Tento byznys je hlavně o zvládnutí operations a bez meziskladů nelze efektivně pokrýt celou republiku. Pobvzbudivější zprávy přicházejí z tábora Rohlíku, líbí se mi jejich dlouhodobá promyšlená strategie.
Zdeněk Hašek (Marketingový institut)

4. Zoot zpoplatňuje vyzvednutí

Jedna z výdejen radosti Zootu, která se nachází v Plzni. V Česku jich je celkem 16

Jedna z „výdejen radosti“ Zootu

Český e-shop s módou Zoot zpoplatnil dopravu, za dovoz oblečení na její výdejny si zákazníci nově připlatí 29 Kč. „Při případné expanzi a s cílem neustálého rozšiřování sítě zákazníků je to potřeba pro udržitelnost našeho modelu,“ uvedla pro Retailek Andrea Burgerová, manažerka komunikace Zootu. Pokud si zákazníci zboží na výdejně nekoupí, doprava se jim neúčtuje. Navíc e-shop od května ruší svou vlajkovou loď obsahového marketingu - tištěný časopis, nahradí jej pouze online obsahem. 

Zoot je sice strašně cool, lovebrand půlky národa a case study půlky marketingových konferencí, ale... tenhle krok ukazuje, že investorům pomalu dochází trpělivost. Na druhou stranu, investice do budování značky se evidentně vyplácí, protože zpoplatnit osobní vyzvednutí kdokoliv jiný, tak začnou internety pindat, že by akcie letěly dolů jak na černý pátek.
Václav Loubek

Od 1.600 Kč je doprava domů zdarma a poštovné tam i zpět zadarmo. Trochu nefér. Takže jen zvážit, zda lepší jít na prodejnu nebo na poštu. Pokud na výdejnu, tak to u menších objednávek může škodit – k tričku za 200 Kč dalších 30 Kč? Někdo možná mávne rukou, někdo ne.
Jan Penkala (Acomware)

Tak tato informace mi radost neudělala už vůbec. Ne kvůli tomu zpoplatněnému poštovnému - čert vem třicet kaček, i v Alza si za dopravu na pobočku platíte. Ale spíš kvůli tomu, že si to asi po nějakém čase v Zootu spočítali, nevyšla jim tam úplně dobrá čísla a teď to prostě začínají řešit. Jelikož je Zoot můj nejoblíbenější prodejce oblečení, tak doufám, že to nebude začátek konce. Přiznejme si, že ten tištěný časopis byla hodně drahá hračka a jeho převod do online podoby (pokud ho nezabijou nějakým nevhodným prohlížečem) se bude dát skousnout. Tož good luck, jak se říká na Moravě!
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)

Náklady na logistiku jsou zásadní pro všechny online retailery. Zoot ale na rozdíl od většiny ostatních nabízí možnost vyzkoušet si zboží na výdejně. To Zoot zásadně odlišuje a věřím, že díky tomu zůstane i nadále velmi populární.
Tomáš Beránek (CBRE)

Jsme v Čechách, takže zkušební kabina na dálkové ovládání a zadarmo, to je hodně lákavé, zejména, když mohu zkoušet do nekonečna a nic nemusím koupit. A bohužel, ono to zadarmo skutečně nefunguje, na to přišli už i komunisti, ale jenom v Číně z toho kapitalisticky profitují.
Daniel Procházka (Ipsos)

Vydělávat se někde musí, osobně nejsem zastáncem skrytých výdajů, které prodražují konečnou cenu, když se všechno sečte. Časopis jsem asi ani nikdy neviděla.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

Nejsou ani první ani poslední, kdo zpoplatňuje dopravu na výdejny. Každá sranda něco stojí.
Tomáš Hájek (ADMEZ)

Unikátní, ale kapitálově náročný model Zootu si vybírá svou daň. Není lehké vybalancovat vstřícnou zákaznickou zkušenost s náklady na vratky a výdejny, finanční výsledky jsou toho důkazem. Snad se to Zootu podaří aniž by ztratil přízeň zákazníků a investorů.
Zdeněk Hašek (Marketingový institut)

5. Moneta se soutředí na online

Nový design butovické pobočky Moneta Money Bank

Moneta Money Bank

Čtvrtá největší tuzemská banka Moneta Money Bank s milionem klientů chystá letos uzavření 30 ze svých 232 poboček. Zjistilo to Aktuálně.cz. „Na základě hloubkové analýzy pobočkové sítě jsme se loni rozhodli, že postupně uzavřeme tři desítky obchodních míst, která už vyčerpala svůj obchodní potenciál či která byla umístěná v lokalitách, v nichž dokážeme pohodlně obsloužit klientelu našimi dalšími pobočkami v blízkém okolí,“ zdůvodňuje rozhodnutí banky její mluvčí Jakub Švestka. přesouvání bankovních služeb onlineBanka jedná v rámci trendu , jejím cílem je stát se lídrem tuzemského digitálního bankovního trhu.

Víte, kolikrát jsem byl za posledních pět let v bance? Vypovědět účet v GE Money (sorry Moneto) a dvakrát podepsat papíry k hypotéce v Oberbank.Mají pobočky ještě vůbec smysl? Jen se asi mohlo v Monetě líp plánovat, a tenhle krok udělat už třeba během změny názvu, aby do neperspektivních poboček nemuseli investovat v rámci přeznačení z GE na Monetu. Protože on-line banking není otázka posledního roku, dvou...
Václav Loubek

Monetu mám a pobočku mi taky zrušili, nová je jen kilometr od té původní. Takže žádný problém. Spíše očekávám, že nebudu čekat na telefonu příliš dlouho na spojení (což docela zatím jde), appka že se bude dále vyvíjet rozumným směrem, a že mi nebudou cpát půjčky a hypotéky callcentrem, když je nepotřebuji.
Jan Penkala (Acomware)

To vám nejdřív vezmou Taclíka a pak ještě zavřou nejbližší pobočku, protože můžete přece jít dál nebo si pořídit appku do mobilu. Být klient Monety (nejsem), asi bych z toho byl trochu zmatený, protože mi nepřijde, že se od začátku profilovala jako internetová banka. Ale neznám věkové složení jejích klientů, tak je klidně možné, že ti současní jsou s tím úplně v pohodě.
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)

Optimalizovat a přizpůsobovat se trhu“se musí, zákazník to přežije. Zajímavé je, jak některé banky pozitivně komentují nařízení EU, pěkně jdou příkladem.
Daniel Procházka (Ipsos)

Další krok co se dal očekávat, ale pozor ne všichni klienti jsou on-line, doufám, že si to banka opravdu dobře vyhodnotila.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

To je progresivní krok EU, který zpřehlední využívání finančních služeb. A také usnadní porovnání s konkurenčními produkty a prostředím. Modernější banky směrnici vítají, konzervativnější v ní zřejmě vidí další hrozbu, ale budou se stejně muset přidat.
Zdeněk Hašek (Marketingový institut)