ATO: Dvojí měření sledovanosti televizí by poškodilo mediální trh

  • ČTK
  • 19. 06. 2012 18:27

Dvojí měření sledovanosti televizí, ke kterému se v Česku schyluje, by podle Asociace televizních organizací (ATO) poškodilo mediální trh. ČTK to dnes sdělila jednatelka asociace Vlasta Roškotová. Sdružení pro měření sledovanosti, jehož vznik v uplynulých dnech iniciovala televize Nova, vyhlásilo výběrové řízení na provozovatele elektronického měření sledovanosti televizního vysílání. Konkurenčním televizím se to nelíbí.

„Založení paralelního výzkumu a existence dvojích dat neprospěje mediálnímu trhu. Je to zkušenost mnoha zemí včetně sousedního Polska, které dozrálo a na počátku letošního roku dvoukolejné měření opustilo,“ uvedla Roškotová. Jednotné měření je prý navíc základním požadavkem na televizní výzkum ze strany Světové federace reklamních zadavatelů (WFA) i Evropského sdružení komunikačních agentur (EACA).

„Hrozba pokřivení mediálního trhu je hrozbou vážnou a ATO se s ní bude muset adekvátním způsobem vypořádat,“ řekla Roškotová. O jednotlivých opatřeních bude ATO včas informovat.

Podobně jako ATO se k záměru Novy v pondělí vyjádřila Česká televize. „Bude to znamenat především destabilizaci trhu s reklamou,“ uvedl generální ředitel veřejnoprávní televize Petr Dvořák. Podle informací serveru Česká média ČT vyzvala sdružení, aby s výběrem provozovatele zatím vyčkalo. Chce si prý ke svému rozhodnutí prostudovat stanovy, zakladatelskou smlouvu a zápis z ustavující členské schůze. Do pěti dnů bude ČT vědět, zda do sdružení vstoupí, napsal server. Plán konkurence nevítá televize Prima.

Krok Novy souvisí se spory ohledně nového poskytovatele elektronického měření sledovanosti, kterého vybrala Asociace televizních organizací (ATO). Výběrové řízení na měření televizní sledovanosti vypsaném ATO vyhrála pro roky 2013 až 2017 společnost Mediaresearch. Nova výsledky tendru neuznává, ostatní členové ATO jej uznávají; tendr prošetřuje antimonopolní úřad.

Zájemci o účast mohou sdružení požádat o zaslání podmínek výběrového řízení do 30. června. Podmínky pak sdružení zašle těm uchazečům, kteří jsou způsobilí sledovanost televizního vysílání měřit.

Členy ATO jsou vedle společnosti CET 21, která provozuje Novu, Česká televize, FTV Prima, Asociace komunikačních agentur ČR, Barrandov televizní studio a mediální zastupitelství tematických televizních stanic At Media.

Sdružení pro měření sledovanosti má zatím podle dostupných informací dva zakládající členy a sedmičlenné představenstvo včetně generálního ředitele TV Nova Jana Andruška a generálního ředitele Médea Group Jaromíra Soukupa, napsal server Česká média.

TISKOVÁ ZPRÁVA ATO, 19. 6. 2012

Dvojí data jsou krokem zpět

Asociace televizních organizací sleduje s obavami iniciativu jednoho ze svých členů, společnosti CET 21, směřující k rozbití jednotného systému měření televizní sledovanosti v České republice. Hrozba pokřivení mediálního trhu je hrozbou vážnou a ATO se s ní bude muset adekvátním způsobem vypořádat. O jednotlivých opatřeních budeme veřejnost včas informovat.

Dosavadní výzkum tzv. jedné měny poskytuje trhu jednotná data, která jsou oporou programovým pracovníkům a na jejichž základě jsou plánovány mediální kampaně. Realizátorem stávajícího peoplemetrového měření v ČR je společnost Mediaresearch, která zvítězila i v loňském výběrovém řízení ATO pro období 2013-2017. Tendr probíhal podle zákona o veřejných zakázkách pod dohledem specializované konzultační společnosti, která rovněž vzešla z výběrového řízení. Výzkumná agentura Mediaresearch jako jediná vyhověla všem zákonným požadavkům i podmínkám tendru a nabídla moderní projekt elektronického měření, který byl oprávněně vybrán hodnotící komisí ATO jako vítěz výběrového řízení. Společnost CET21 s tímto výběrem jako jediná nesouhlasila, na rozdíl od České televize, FTV Prima a Asociace komunikačních agentur.

Na průběh zakázky podal anonymní stěžovatel stížnost u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, kam zároveň vložil i interní dokument ATO, k němuž měli přístup pouze řádní členové. Antimonopolní úřad zahájil na základě tohoto podání správní řízení z moci úřední, jehož výsledek zatím není znám. Členové ATO (s výjimkou CET 21) jsou přesvědčeni, že výběr realizátora nového měření proběhl v souladu se zákonem, se společností Mediaresearch je podepsána smlouva na období 2013-2017 a v současnosti již probíhá tzv. zaváděcí výzkum a další přípravné práce.

Založení paralelního výzkumu a existence dvojích dat neprospěje mediálnímu trhu. Je to zkušenost mnoha zemí včetně sousedního Polska, které dozrálo a na počátku letošního roku dvoukolejné měření opustilo. Jednotná měna je základním požadavkem na televizní výzkum ze strany Světové federace reklamních zadavatelů (WFA=World Federation of Advertisers) i Evropského sdružení komunikačních agentur (EACA=European Association of Communications Agencies).

Sdílejte