Ve čtvrtek proběhla v sídle Microsoftu konference Content marketing 2017. Kromě Johna Wilperse zaujal Jakub Mařík z Bsnapu, svou typologií vlivných českých postav na Instagramu.

Audioverze webů a časopisů zajímají tisícovky lidí

Internetová televize DV TV, časopisy Forbes a Respekt i zpravodajský web Novinky.cz se rozhodly zpřístupnit svůj obsah ve zvukové podobě a oslovit tak ty, kteří nemají čas číst.

Internetová televize DV TV plánuje na podzim zavést zvukové podcasty. I proto se týmu kolem Martina Veselovského a Daniely Drtinové, který svá videa vystavuje na webech vydavatelství Economia, podařilo od lidí vybrat na tato a další vylepšení přes 2 miliony Kč. „Zvukové podcasty jsou formát, který jsem považoval za překonaný. Ale ukazuje se, že velmi jede,“ řekl v rozhovoru pro časopis Reportér moderátor a spoluvlastník DV TV Martin Veselovský. V současné době se podle Jana Rozkošného, editora DV TV, který v ní drží také podíl, dokončuje jejich finální podoba. Podle dřívějších informací by mělo jít o zvukové stopy rozhovorů, které DV TV denně publikuje formou videa.

DV TV ovšem není jediné médium, které vidí ve zvukové verzi svého obsahu  příležitost oslovit širší publikum. Do audioverzí svého obsahu se z tištěných médií jako první v březnu 2014 pustily měsíčník Forbes vydavatelství MediaRey a týdeník Respekt z Economie. Oba tituly nabízí své produkty přes službu Audiotéka. Největší přidanou hodnotou audioverzí je pro média postavená na psaném textu příliv nových čtenářů-posluchačů, kterým tato forma konzumace informací vyhovuje víc zejména z časových důvodů. Dá se totiž kombinovat s jízdou autem nebo s běháním.

Třeba jako bonus pro předplatitele

Respekt lze poslouchat i prostřednictvím jeho mobilních aplikací

Respekt lze poslouchat i prostřednictvím jeho mobilních aplikací

Pro předplatitele Respektu je audioverze zdarma, ostatní si ji mohou pořídit za tutéž cenu jako tištěné vydání, tedy za 42 Kč. Podle šéfredaktora Respektu Erika Taberyho si zvukovou verzi dosud aktivovalo 2.200 předplatitelů.

 „Čtou nás hodně aktivní lidé, kteří občas nemají čas číst. Tím, že jim umožňujeme poslouchat Respekt v autě, na kole, ve vlaku či metru, jim ulehčujeme cestu k našemu obsahu. Vrátili se nám i předplatitelé, kteří předtím zrušili předplatné, protože nás nestihnou za týden přečíst,“ přibližuje Tabery. Zvuková nahrávka titulu je navíc dostupná už v neděli (tištěný Respekt vychází v pondělí), kdy je řada lidí na cestách.

„Audioverzi jsme aktuálně dostali i do našich vlastních aplikací pro Android a iOS i na nový web Respektu,“ řekl k dalšímu rozvoji editor digitálních médií Respektu Michal Ischia. Jelikož jde o novinku, čísla o používání na zmíněných nových platformách ještě nejsou k dispozici.

Měsíčník Forbes nabízí svou zvukovou edici jenom v samostatném prodeji za tutéž cenu jako tištěný časopis, tedy 89 Kč. „Máme několik stovek stažení na vydání s rostoucím trendem,“ konstatoval šéfredaktor Forbesu Petr Šimůnek.

Mobilní aplikaci se zvukovou stopou má od listopadu 2013, kdy začal vycházet, také Týdeník Echo. Loni v září se obdobné aplikace dočkaly i Hospodářské noviny. Převod na zvuk probíhá mechanicky a je dostupný pouze pro iOS. Pro obě média, stejně tak i pro Respekt (ten ale používá vlastní profesionálně načtenou audio verzi článků), aplikaci vytvořilo studio Coolpany.

Komentáře uspěly, souhrny dne ne

Zpravodajský server Novinky.cz nejnavštěvovanějšího českého webu Seznam.cz do zvukové podoby převádí jednou týdně rubriku Komentáře. Před rokem na ní začal Seznam pracovat sám, před devíti měsíci pak navázal spolupráci s Audiotékou. Na ní je k dispozici audiozáznam a na webu Novinky.cz podcasty. Obě varianty jsou bezplatné.

„Jde o rubriku, která dosahuje dlouhodobě největší dočtenosti na Novinky.cz, byť celkový počet zobrazení není nijak vysoký. To znamená, že zde můžeme předpokládat pravidelnou skupinu lidí, pro které je obsah natolik zajímavý, aby u něj zůstávali,řekl Médiáři Norbert Gulevič, senior product manager webu Novinky.cz.

Dalším důvodem je podle něho nadčasovost obsahu komentářové rubriky. „Čtenář se k nim může vrátit za týden či za měsíc a stále mu budou přinášet něco nového. A podobně tomu je u podcastů – ty si pravidelně pouští několik stovek lidí – tedy malá, ale stabilní skupina,“ dodal Gulevič.

Co se týká dalšího rozvoje, hodlá zpravodajský web přemýšlet o tom, jaký další materiál by byl pro zvukovou podobu nosný. Novinky totiž od loňského srpna začaly nabízet i zvukovou verzi rubriky Události dne, jde o souhrn nejdůležitějších zpráv za posledních 24 hodin. Letos v červnu se ale její výrobu rozhodli zastavit, protože zájem ze strany čtenářů byl nízký.

Rádia si rozšiřují posluchačskou základnu

Aplikace iRadio

Aplikace iRadio

Podcasty logicky nabízejí i rádia, zpřístupňují tak odvysílané pořady. Pro posluchače jsou většinou volně k dispozici. „Vnímáme je jako další službu pro své posluchače v rámci rozvoje konceptu multimediálního obsahu,“ řekl Médiáři tiskový mluvčí Českého rozhlasu Jiří Hošna. Rádia mají nespornou výhodu v tom, že narozdíl od médií vycházejících z psaného textu ušetří náklady za výrobu audioverze.

Český rozhlas eviduje na svých podcastech kolem 3 milionů unikátních událostí měsíčně, každý den zhruba 100.000. Nejstahovanější je podcast stanice Radiožurnál, následují Toulky českou minulostí, Český rozhlas Plus, podcast Věda a Příběhy 20. století. Podle údajů z Google Analytics 90 % rozhlasových podcastů poslouchají uživatelé na počítači, jen 1 % na tabletu, ostatní prostřednictvím mobilu,“ řekl Hošna. Připomeňme, že statistika Google Analytics nedokáže spojit uživatele víc zařízení do jednoho.

Pořady svých rozhlasových stanic nabízí i mediální dům Lagardere ve svém archivu ve formátu MP3. Z programu Frekvence 1 jsou v nabídce Těžkej Pokondr, kde si záznam jednoho rozhovoru během měsíce v průměru pustí od 7.000 do 10.000 lidí. „V poslední době byl největší zájem ze strany posluchačů o rozhovor s Jakubem Voráčkem nebo Karlem Gottem. Tyto rozhovory si pustilo přes 20.000 lidí,“ řekla PR manažerka Lagardere Active ČR Radka Pilzová. Přehrát si lze také pořady Ruda z Ostravy, Pressklub, Libor Bouček volá Hrad.

Nejoblíbenější na Evropě 2 jsou hlášky Ranní show nebo Odpolední show, hosté pořadů nebo předělávky známých hitů či záznamy diskžokejských setů Dance Exxtravaganza. Archiv Evropy 2 je dostupný i prostřednictvím aplikace Evropa 2 pro chytré telefony, nedávno občerstvené.

„V posledních letech sledujeme zvyšující se trend přístupu z mobilních platforem a konzumaci vydávaného obsahu právě přes mobilní zařízení. V tuto chvíli je asi 40 % přístupů z aplikace nebo mobilního webu. Nejoblíbenější příspěvek v archivu na Evropě 2 čítá přes 68.000 zobrazení,“ dodala Pilzová. Je jím remix Hovorů z Lán s Milošem Zemanem.

Pět měsíců podcastu Médiáře

Redakce Médiáře počínaje březnem 2015 publikuje každý týden nový díl audiotýdeníku, mluvené čtvrthodiny o médiích a marketingu v Česku. Hovoří v ní Ondřej Aust a Marek Prchal a občas i hosté (dosud přišli Markéta Lukášková, Dita Pecháčková, Josef Koukolíček či Jirka Král). Nahrávky vznikají v zázemí profesionálního rozhlasového studia rádia Expres FM v pražském Karlíně péčí Lukáše Turzy. V červenci jsme poprvé realizovali i nahrávky z exteriéru, a to z karlovarského filmového festivalu, každý den pět dní po sobě (hosty byli Berenika Kohoutová, Hana Třeštíková a Jakub Žáček). Podcasty Médiáře jsou k poslechu grátis, šíří se prostřednictvím online obchodu iTunes od Apple a přes platformu SoundCloud s aplikacemi pro Android i iOS.

Souhrnná statistika

  • Publikovali jsme zatím 23 dílů.
  • Celkový počet přehrání překročil 35.000.
  • Průměrný počet přehrání tak činí 1.500 na díl.
  • Nejposlouchanější díl má přes 4.200 přehrání.

Nejposlouchanější podcasty Médiáře

V závorce počet přehrání zaokrouhlený na stovky.

  1. Jak baví Smarty? Chutná on? (4.200)
  2. Youtuber Jirka Král: Televizi ani nebudeme potřebovat (2.900)
  3. Když Honza Řežáb přiveze do Prahy svou show (2.500)
  4. Jak uspět na Facebooku (2.400)
  5. Marketing Red Bullu umí i antiklimax (1.700)
  6. Svobodných médií jako hub po dešti (1.600)
  7. Dvě praktické teorie jak dnes prodat text (1.500)
  8. Jak jsme dělali #prcenu (1.500)
  9. Církev – víc než marketing (1.400)
  10. Redakce složit z Jindřichů Šídel (1.400)

Zdroj: soundcloud.com/mediarcz