Národní federace hudebního průmyslu rozeslala v podobě PDF první číslo čtvrtletníku Svět vinylů, pro první kvartál 2018. Jde o přehled novinek, redakci vede Josef Vlček. „Vzhledem k rostoucí oblibě tohoto specifického formátu jsme přistoupili k této formě jeho propagace,“ vzkazují gramofirmy.

Až na ten headline geniální. McCann vítězí s netradičním medem

Reklamní kati nejvíc cení netradiční kampaň proti cukru Náš grunt a minimalistické printy Volkswagenu. Poslední místo je pro zdlouhavá videa se Simonou Babčákovou.

Kampaň farmářských potravin Náš grunt

Kampaň farmářských potravin Náš grunt

Ve spolupráci s časopisem MarketingSalesMedia přinášíme pravidelné týdenní hodnocení českých kampaní, hodnocení od těch nejpovolanějších – samotných kreativců, stratégů a klientů tuzemského reklamního průmyslu.

Reklamní katovna: pořadí za 31. a 32. týden 2015

  1. McCann: Vyhněte se tomu, co mají včely rády (62 %)
    klient: Náš grunt
  2. DDB: Vše, co potřebujete, je VW (51 %)
    klient: Volkswagen
  3. Ogilvy&Mather: Japonská půjčka (39 %)
    klient: Home Credit
  4. Young & Rubicam: Jak řeší problém desátá žena? (36 %)
    klient: Savo
  5. Nydrle: Rozumět pojištění se vyplatí / Simona Babčáková (26 %)
    klient: NN

S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 7 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po 5 bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným přidá slovní hodnocení.

1. Náš grunt bojuje proti cukru (62 %)

Síť farmářských potravin Náš grunt spustila edukativní kampaň, jejímž cílem je upozornit na „skrytý cukr v masově vyráběných potravinách“. Hlavním motivem kampaně, kterou připravila agentura McCann Prague, jsou včely. Agentura je podle svého vyjádření nechala „otestovat produkty, které, ač jsou dokonce někdy označovány za zdravé, obsahují tolik cukru, že z nich včely vyprodukovaly med“.

Spot natočil režisér Rudolf Havlík v produkci společnosti Bistro Films, online aplikaci navrhla společnost Apploud Digital. V první vlně poběží komunikace v outdooru, v tisku a v online médiích, následně na ni navážou PR aktivity. Kampaň podpoří také POS materiály a komunikace v místě prodeje.

Náš Grunt se zrovna trefil do problému, který řeším, jestli jíst cukr – vyšla o tom i kniha od oborových autorit (Josef Jonáš a Jiří Kuchař), čili myslím, že je to mimořádně šťastná volba tématu.
Marek Prchal

A tady je další kandidát na low-cost kampaň roku – kečupový med! Ale: přestříhejte to video, ukažte ten humus (cukr) a hlavně přepište ten nesmyslný headline ‚vyhněte se tomu, co mají včely rády‘. Protože včely rády nektar nebo medovici, ne cukr.
David Brada (Cream)

Jsou jen dva důvody, proč tuhle kampaň nemůžu označit za nejlepší věc, co jsme tu za dlouhé týdny měli. Ten první je vrcholně pitomý headline ‚vyhněte se tomu, co mají včely rády‘. Ten druhý je, že v Gruntu (nebo na jejich webu) nevisí u zboží cedulky udávající množství přidaného cukru. Takhle to vypadá, že tu máme kreativní nápad (výborný!), který agentura nejdřív vymyslela a pak našla klienta, kterému ‚nebude vadit‘, aby to mohlo do soutěží.
Tomáš Mrkvička

Nechat dělat včely med z cukru v nečekaných produktech. Tleskám! Na video je to trošku složitá zpráva, ale předpokládám, že celá kampaň to zvládne lépe. Příště přihlaste až jako kompletní ‚case study‘. Hodnocení bude určitě vyšší.
Martin Charvát (Konektor)

Chytré a dobře provedené. Plnovousatí neo-celiaci by na farmářských trzích za hamburgerový med utrhali ruce.
Pavel Fuksa

Geniálne.
Petra Jankovičová

Proč ne. Na mě je to trochu přes hlavu, ale aspoň minimálně to nějak zapadá do dlouhodobější strategie.
Tomáš Kopečný (Scholz & Friends)

2.  Vše, co potřebujete, je VW (51 %)

Výrobce automobilů Volkswagen přišel s nápaditými inzeráty, které sází výhradně na typografii. Spojovací prvek jednotlivých inzerátů jsou chybějící písmena V a W a slogan „vše, co potřebujete, je VW“. Reklama zatím běží v srpnu „pokusně“ v několika médiích. Na kampani se podíleli copywriter Tomáš Novotný spolu s art directorem Janem Mouchou pod vedením kreativního ředitele Radouane Hadj Moussy.

Inzerát na užitkové vozy Volkswagen

Inzerát na užitkové vozy Volkswagen

 

Inzerát na užitkové vozy Volkswagen

Inzerát na užitkové vozy Volkswagen

 

Nešlo udělat na ta dvě písmena větu? Že tam není fotka auta, to je podle mě plus, protože myslím, že jejich designu chybí fantazie.
Marek Prchal

No jo, to vypadá na jednoznačné vítězství týdne, než si přečtete, že: ‚inzerce zatím běží v srpnu „pokusně“ v několika médiích‘. Přesto palec nahoru pro tým i pro klienta, užitkové vozy byly u VW vždy progresivnější oddělení než osobáky…
David Brada (Cream)

Ach, staré dobré časy printové reklamní kreativity, které nikdo nepamatujeme! Osloví tohle ještě dneska někoho, kdo nepracuje v marketingu? Nevím, upřímně, nevím.
Tomáš Mrkvička

Pěkný reklamní minimalismus. Hravost podobných kampaní vynikne při delších sériích. Tady jsou zatím dvě exekuce. Přibydou další?
Martin Charvát (Konektor)

Ach, ty staré dobré devadesátkové slovní hříčky…
Pavel Fuksa

Ako šťastný majiteľ autíčka značky VW som trochu zaujatá, každopádne nápad je pecka. Milujem, keď pozerám na reklamu a najprv mi to nedojde a potom žiarovka nad hlavou a ‚heuréka!‘
Petra Jankovičová

Tomu nic není. Takhle to má vypadat.
Tomáš Kopečný (Scholz & Friends)

3. Home Credit uvádí japonskou půjčku (39 %)

Úvěrová společnost Home Credit vstupuje na tuzemský trh malých úvěrů nabízející krátkodobé půjčky ve výši jednotek až desítek tisíc korun a svou nabídku služeb rozšiřuje o takzvanou japonskou půjčku. Televizní spot k uvedení Japonské půjčky připravila agentura Ogilvy & Mather, pod jejíž střechou vznikl i samotný název produktu. Web připravila digitální agentura Cognito.

Musím říct, že i po nihilistickém konceptu banky Zuno (vymýšlet kreativu spot nemá smysl, dáme tam jen fakta) se někomu povedlo vymyslet kreativu. Celý účinek dělá název, nápad, že tahle půjčka bude japonská. Vizuál mě příšerně štve, ale odpouštím.
Marek Prchal

Mazaný tah od Home Credit, dotažený rebranding existujícího produktu. Pěkně svázaná komunikace s prodejní microsite, jasné odlišení od konkurence – dobrá práce v megakonkurenčním segmentu.
David Brada (Cream)

Vzhledem k cílovce dobrý. ‚Tumatenatotata‘, šinkanzen, bonsaj… Lacinost tak akorát, aby to neuráželo. Já myslím, že to fungovat bude. Dobré řemeslo.
Tomáš Mrkvička

Ano, Japonci jsou po celém světě proslulí tím, že půjčují peníze rychle a za nízký úrok. To ví každé malé dítě. (Přihazuji deset bodů za prepubertální vtípek na závěr.)
Martin Charvát (Konektor)

Slabé provedení, vizuálně se dalo ze zadání vytřískat mnohem víc. Burany rozesměje japonská herečka, snažící se mluvit česky.
Pavel Fuksa

Zmiešaný pocit. Kreatívne odvážne a zábavné, viem i predstaviť ten proces vymýšľania aj prezentáciu klientovi. Či by som si však takúto pôžičku vzala, neviem. Asi existuje dôvod, prečo sa finančné inštitúcie snažia pôsobiť v komunikácii dôveryhodne. Toto tak nepôsobí.
Petra Jankovičová

Jeden z klasiků světové reklamy Jean-Marie Dru kdysi řekl, že když už nevíte, tak dobře udělaným testimonialem nikdy nic nezkazíte. Udělat by to šlo lépe, ale obsah doručí.
Tomáš Kopečný (Scholz & Friends)

4. Volí Savo 9 z 10 žen? (36 %)

Společnost Unilever spustila začátkem srpna v Česku i na Slovensku novou televizní kampaň značky WC čističů Savo. Najala na ni agenturu Young & Rubicam a režiséra Daniela Růžičku. Podle Unileveru využívá Savo v reklamě výsledek reálného výzkumu, podle kterého doporučuje tuto značku „9 z 10 žen“. Tvůrci reklamního spotu se ale věnují té „desáté ženě“ a její snaze poradit si se „skoro každým problémem v domácnosti“ jiným způsobem.

Trochu se nám ta reklamní branže mění v sociologii, furt samej výzkum. Vzrušuje někoho sociologie? Ano, sociology. Tenhle výzkum říká, že 9 z 10 žen něco. Mám pocit, že na tohle sdělení už mám – nejen já – vypěstovanou slušnou slepotu. Co vidím. Muž jako škůdce, v podřízené pozici bez respektu, výsměchu. Proč ne. Asi to zabere. I když, možná tak tradiční značka, jako je Savo, by se mohla obejít bez variant vůní. S variantami vůní nebo chutí ztrácí výrobek identifikovatelnost.
Marek Prchal

Mohl to byt Antirezin po deseti (nebo kolika) letech, ale někde se to zaseklo. Skvělý insight, který by si zasloužil povedenější kreativní ztvárnění.
David Brada (Cream)

Trochu mě překvapuje fakt, že v devíti z deseti domácností mužští členové domácnosti močí na podlahu a manželka po nich koupelnu dezinfikuje Savem. Ale asi na to mají v Youngu výzkum. Ten spot vůbec vzbuzuje spoustu otázek. Třeba zda strop není příliš nízko i na sezení. Nicméně nejvíc mě trápí role Sava v domácnosti vybavené pisoárem. Tam jsem se nějak zasekl.
Tomáš Mrkvička

Trošku složité, ale nakonec jsme se dokodrcali od výzkumu až k vtipu.
Martin Charvát (Konektor)

Očekávám zástupy genderových bojovnic a bojovníků za práva obou pohlaví – muž s inteligencí gibona několikrát denně vykonává potřebu mimo záchod, což vede ženu – k míse úklidem přikovanou – k tomu, aby muže zbavila posledních kousků sebevědomí a donutila ho sedět. Mezitím devět z deseti žen poslušně vytírá manželovu moč a zasnívá se do vůně Sava Oceán.
Pavel Fuksa

Jo! Ano! Insight padol ako riť na šerbel. Teda na záchodovú dosku. Každá žena v dlhodobom spoluzití s chlapom totiž vie, že sú veci, ktoré treba riešiť prakticky a nie lámať cez koleno. Meniť chlapove návyky je definitívne jedna z nich.
Petra Jankovičová

Očividně nejsem cílovka. Pokud ale devět z deseti žen je opravdu smířeno s tím, že musí po svém muži uklízet, pak těžko něco namítat. S čím souhlasím, je, že se od propagace čističů opravdu liší.
Tomáš Kopečný (Scholz & Friends)

5. Babčáková radí s pojištěním (26 %)

Pojišťovna NN na začátku srpna spustila vzdělávací kampaň, která má přiblížit témata životního pojištění a spoření na penzi. V sérii edukativních videospotů radí Marie v podání Simony Babčákové, proč je dobré se pojistit a jak si pojištění správně nastavit. Celkem tři díly byly v průběhu měsíce zveřejněny na facebookovém profilu pojišťovny. Videa pro pojišťovnu připravila agentura Nydrle z uskupení Kindred, režii svěřila Filipu Rackovi.

Velice hezký nápad, výstraha před přeskočením – už pár let se to snažím vysvětlovat klientům, pak to někdo v Česku konečně udělá. Edukace trošku šustí papírem, ale já jsem si ten úvod pustil několikrát. Přidělal bych k tomu umělý smích.
Marek Prchal

Tak hele, jestli si myslíte, ze tohle někdo fakt nepřeskočí, tak já vám říkám, že přeskočím, i když mám Simonu Babčákovou rád už roky. Dal jsem jedno video do půlky, víc fakt nejde. Přece nevěříte, že tyhle stopáže někdo vážně dá…
David Brada (Cream)

Pojišťovnictví je těžká písemka a edukace v pojištění dvojnásob. Protože jsem to sám léta dělal, nemůžu než hodnotit pozitivně. Šlo by tomu vyčíst ledacos, ale jako celek to funguje, produkční kvalita je vysoká, vyvážení informační a zábavní části tak akorát a ještě bych dal body navíc za práci s formátem (‚nepřeskakuj‘). Snad jen trochu dlouhé to je.
Tomáš Mrkvička

Prooooč jeee tooo taaak dloouuhééééééééé? Aaa nuudnééé???
Martin Charvát (Konektor)

Herečka používá přesně dva výrazy, které citlivě dávkuje až do naprostého uspání diváků. Jako interní video pro klientovy prezentace divákům vcelku ucházející.
Pavel Fuksa

Jediné, za čo dávam pár bodov, je úvodná hláška o neskipovaní videa. Inak aj napriek dobrému hereckému výkonu je to peklo. Video kampaň, v ktorej nie som schopná dopozerať ani jeden diel séria ani v prípade, že som sa odhodlala, že si to fakt pozriem? Zaujímali by ma štatistiky dopozerania videa. Tých pár completed views totiž asi len niekto odišiel od počítača urobiť si kafe.
Petra Jankovičová

Přes varování jsem přeskočil. Další z rádoby vtipně pojatých videí. Koneckonců průměrný počet zhlédnutí je v době psaní tohoto textu 450, což asi nejlépe vystihuje jeho kvality.
Tomáš Kopečný (Scholz & Friends)

Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, napište na ondrej@aust.cz a připojte odkaz na svou práci.