Babiš napadl Balšínkovo Echo24, dnes se „omluvil“ v MF Dnes

Omluva přišla přes jedny z ministrových novin, nikoli z místa, odkud kontroverzní slova pronesl.

Andrej Babiš musel uznat, že přestřelil. Michal Růžička / Mafra / Profimedia.cz

Andrej Babiš musel uznat, že přestřelil. Michal Růžička / Mafra / Profimedia.cz

Ministr financí, předseda vládního hnutí ANO a majitel Agrofertu Andrej Babiš využil jeden ze svých deníků Mladou frontu Dnes, aby se omluvil za svůj pondělní útok na nový web Echo24 Dalibora Balšínka, bývalého šéfredaktora Lidových novin, které dnes Babiš také vlastní. V pondělí naznačil, že místo oznámeného investora Jana Klenora provoz webu platí bývalý šéf ČEZ Martin Roman.

„Nikdy jsem neměl a nadále nemám v úmyslu nikoho umlčovat,“ napsal Babiš na straně 11 v rubrice Názory. „Omlouvám se všem, kterých se má pondělní slova dotkla,“ zakončil text. Svůj pondělní výpad nicméně relativizoval a neodvolal zcela: „Mám, ostatně jako mnoho dalších lidí, pochybnosti o tom, kdo zmíněný projekt ve skutečnosti financuje. Vzhledem k tomu, že jsem byl tři roky hlavním sponzorem serveru Česká pozice, dobře vím, kolik stojí rozjezd a provoz takového projektu.“

Omluva Andreje Babiše ve čtvrteční MF Dnes. Kliknutím zvětšíte

Omluva Andreje Babiše ve čtvrteční MF Dnes. Kliknutím zvětšíte

Babišův text MF Dnes propaguje na titulní straně. Kliknutím zvětšíte

Babišův text MF Dnes propaguje na titulní straně. Kliknutím zvětšíte

Šéf ANO zaútočil na redakci a jejího investora Jana Klenora na pondělní tiskové konferenci vlády, když ho redaktor webu Jan Kálal žádal o reakci na slova ministryně spravedlnosti za ANO Heleny Válkové. Ta v sobotním rozhovoru s Danielem Kaiserem pro Echo24 mimo jiné řekla, že za protektorátu se toho Čechům „zas tolik nedělo“.

Babiš označil Echo24 za „skupinu tzv. novinářů“, kteří „vytunelovali Lidové noviny a udělali tam mínus 50 milionů ztrátu a fandili ODS“. „Doufám, že váš bílý kůň, ten Klenor, protože se povídá leccos, kdo to financuje, má dostatočně velké majetkové přiznání, aby prokázal potom ty vaše náklady,“ prohlásil také. „Byla to provokace namontovaná Kaiserom, a děláte to pro Kalouska s Romanem, to je vše,“ řekl nakonec Babiš.

Už v úterý večer psal šéfredaktor Respektu Erik Tabery, že v reakci na jeho otevřený dopis ministr financí přistoupil na omluvu. „Řekl jsem blbost, nechal jsem se vytočit a řekl, co jsem neměl. Byla to chyba,“ řekl prý Babiš při telefonátu. „Myslím si, že by něco takového mělo zaznít na stejné půdě, kde padla jeho původní vyjádření, ale není moje role něco doporučovat,“ podotkl k tomu Tabery. To Babiš zatím neudělal.

Šéfredaktor Echa Balšínek hned v pondělí v reakci napsal, že peníze na provoz webu a jeho „zajistil a půjčil“ právě Jan Klenor. Na dnešní Babišův text vzápětí reagoval kriticky.

„Je to jako obvykle, že omluva je pouze další urážkou,“ řekl Balšínek agentuře ČTK. Zopakoval, že 95 % společnosti Echo Media vydávající Echo24 vlastní on sám, zbývající 5% podíl patří obchodní ředitelce Petře Feřtrové. „Pan Klenor je naším věřitelem, peníze nám půjčil,“ uvedl Balšínek. Podrobnosti, tedy výši půjčky a její podmínky, ale nechtěl komentovat.

Také moderátor Martin Veselovský míní, že co dnes Babiš nechal otisknout ve svých novinách, je málo.

Redakce deníku MF Dnes už ve středu večer avizovala, že se Babiš ve čtvrtečním vydání omluví. „Jde o reakci na přímý dotaz MF Dnes, zda necítí potřebu se omluvit. Nabídli jsme mu prostor, Babiš ho využil,“ přiblížil tým vedený šéfredaktorkou Sabinou Slonkovou.

Doplňujeme