Pár odstavců z Vonneguta jako motto naší úvahy.
Ve vydavatelstvích Economia a Centrum Holdings mají nastat zásadní změny včetně četných vyhazovů. Dosavadní rozkošatění vydavatelství vede k úvahám jak dál, a ty přitom nejsou otázkou výměn managementu, ale především otázkou základních tezí, kdo jsme a jací chceme být.
Být na místě ředitele pro obsah Vladimíra Piskáčka a prozatímního generálního ředitele Kamila Čermáka a muset přinést Zdeňku Bakalovi jasný návod, jak rychle přestavět jeho mediální byznys, aby fungoval, navrhneme v Economii a Centrum Holdings následující.
- Produkci Economie profilovat hlavně jako ekonomické zpravodajství a služby a přestat generovat obsah, který s tímto zaměřením výrazně nesouvisí. Přestat košatět do oborů, kde není základ ani důvod být. Tedy zrušit měsíčník Bel Mondo, prodat weby/domény/služby bulvární Bleskově.cz včetně Pikant.cz, Žena.cz, Xchat.cz, „café“ weby (RadioCafé.cz, CrazyCafé.cz, GamesCafé.cz, AstroCafé.cz).
- V Hospodářských novinách snižovat počet prefabrikovaných agenturních zpráv ze současných 19 % na minimum a zařazovat co největší množství autorských materiálů. Tím se Hospodářky výrazně odliší od ostatních a noviny bude možné promovat jako soubor textů, z nichž každý má přidanou hodnotu. Přitom mohou mít klidně poloviční rozsah - jeden sešit místo dosavadních dvou.
- Rozvíjet slibné digitální předplatné, nikoli ale výměnou za iPady.
- Produkci týmu datové žurnalistiky těsněji propojit s aktuální agendou novin i webu.
- Mainstreamovým zpravodajským webem ponechat Aktuálně.cz. Přístup k němu nezpoplatňovat. V druhé jeho nejnavštěvovanější sekci ekonomického zpravodajství (550.000 návštěvníků měsíčně, pro srovnání: sekce HN Byznys má 320.000) propagovat zpoplatněné zpravodajství a služby sekce iHNed.cz, viz další bod.
- Značku iHNed.cz koncipovat jako placený servis pro čtenáře požadující ekonomické zpravodajství a služby. Tedy soustředit se především na původní „hospodářské“ informace (Hospodářské noviny a odborné časopisy včetně kompletních archivů) a dále na nástroje pro podnikatele (kompletní marketingový servis pro firemní přítomnosti online včetně katalogu firem Najisto.cz, newslettery, semináře a školení pořádané Economií) - ty dosud poskytované v sekci ProByznys.info přesunout pod značku iHNed.cz. Celou sekci iHNed.cz zpoplatnit, s co nejjednoduššími metodami úhrady. Umožnit jednoduchý multiplatformní přístup (web, mobilní aplikace).
- Jednotlivé články oborových časopisů na webu iHNed.cz netřídit podle titulů, ale podle témat. Archiv vydání zpřístupnit v digitální podobě ve formě, v jaké vyšly na papíře + fulltextové vyhledávání.
- Jediné, co nezpoplatňovat na iHNed.cz: komentáře Jindřicha Šídla, Jana Macháčka a hostů jeho Výměny, komentáře dalších autorů. Jejich vydávání zpravidelnit (každý den v konkrétní hodinu, a la Final Word Erika Besta či Macháčkův Audit na Respekt.cz), což umožní pravidelnou rozesílku odběratelům (rozesílka grátis výměnou za sociodemografickou charakteristiku, umožňující přesnější cílení reklamy).
- Zrušit značku Insider a exkluzivní články, které tento digitální večerník přináší, přesunout do placené sekce iHNed.cz, respektive Hospodářských novin.
- Produkci top novinářských jmen dosud z Aktuálně a Insideru zařazovat do Hospodářských novin, respektive na iHNed.cz.
- Nastavit emailové databáze Centrum.cz a Volný.cz pro efektivní monetizaci (mailing na vybrané skupiny), zejména opět se zřetelem na firemní a ekonomicky/sociodemograficky zajímavější majitele emailových účtů.
- Zrušit zábavní obsah generovaný pro portál Volný.cz a pro zpravodajské/magazínové články nastavit model jako na Seznam.cz - homepage bude „výkladní skříní“ s proklikem na obsahové weby. Obecně dosavadní domovské stránky portálů Centrum.cz, Atlas.cz (dohromady mají 1 milion návštěvníků měsíčně, jen emaily 700.000) a Volný.cz (300.000) použít jako bránu k emailovým schránkám a generátor návštěvnosti obsahových služeb.
Budování nové kvality je samozřejmě podmíněno adekvátním přístupem k „lidským zdrojům“ - k těm, které mají odejít, i k těm, jež mají zůstat na scéně -, a to poněkud citlivějším, než se momentálně děje.