Jak koronavirus dopadá na média, marketing a maloobchod v Česku? Čtěte ve speciální příloze.

Baleného piva prodáváme víc a novinky taky budou, slibují pivovary

Velcí producenti piva letos na inovace nerezignovali. Snaží se pomáhat i svým hospodám.

Největší tuzemská pivovarnická skupina Plzeňský Prazdroj hlásí, že všechny její pivovary jsou v plném provozu, avšak na nastalou situaci firma musela zareagovat ve výrobě i v logistice. „Posílili jsme distribuci baleného piva v lahvích a plechovkách do obchodů a obchodních řetězců, o které je zvýšený zájem. Naopak prakticky ustaly dodávky sudového piva, dodávky tankového piva jsme přerušili úplně. I proto jsme dočasně pozastavili stáčení piva do sudů, stáčecí linky na lahve a plechovky naopak jedou naplno,“ uvedl pro Médiář Roman Trzaskalik, marketingový ředitel Plzeňského Prazdroje.

„I když už to trvá několik týdnů, je to pro nás pořád vcelku nová situace a zkušenost. Naší hlavní prioritou je ochrana zdraví našich zaměstnanců a tomuto se podřizuje veškerý chod naší společnosti. V současnosti se nám daří firmu držet v provozu, to znamená, že vyrábíme a prodáváme pivo a další naše výrobky, i když prodejní kanál on-trade je utlumen na minimum,“ říká Denisa Mylbachrová z oddělení komunikace Pivovarů Staropramen. V praxi to znamená, že firma nestáčí pivo do sudů, naopak vyrábí víc baleného piva. „Momentálně se poptávka po něm zvýšila zhruba o 15 %,“ přibližuje Mylbachrová. Zároveň upozorňuje, že pivovarská skupina zaznamenala i pokles poptávky ze zahraničí.

I Budějovický Budvar hlásí, že provoz pivovaru běží naplno, pozastavena je jen stáčírna sudů. „Naše prodeje v obchodech za měsíc březen pravděpodobně splní náš referenční plán,“ uvedl pro Médiář ředitel státního pivovaru Petr Dvořák. Část prodejů se přitom podle něj přesouvá do baleného piva. „Zatím registrujeme zhruba 5% nárůst v prodejích oproti loňskému březnu.“ Podle Petra Dvořáka českobudějovický pivovar zároveň hledá cestu, jak pomoct i minipivovarům, na které současná situace doléhá hůře než na ty velké.

Podle dat agentury Nielsen se tržby za pivo v období krizových čtyř týdnů (od 24. února do 22. března) ve srovnání s minulým rokem zvýšily o 14 %. Avšak skok je daný především celkovým růstem poptávky po pivních mixech, hlavně v nealkoholických variantách. Jinými slovy výpadek prodeje z restaurací, na které dnes připadá zhruba čtyři z deseti prodaných piv v Česku, se nijak zásadně nepromítl do zvýšených prodejů v maloobchodu.

Snažíme se držet plánu

Plzeňský Prazdroj se v rámci možností zase snaží pomoci i hospodám a restauracím. „Provozovnám, které nepřerušily provoz, jsme se rozhodli dodat prázdné PET lahve pro pivo k odnosu,“ zmiňuje jednu z aktivit Trzaskalik.

Velké pivovary bez ohledu na současnou situaci ale zatím zásadně nemění plány na uvádění svých inovací. „S novinkami přicházíme postupně od začátku letošního roku. Tou největší v oblasti obalů byl konec výroby a distribuce piva Gambrinus a Radegast v PET lahvích. Současná situace s uzavřením hospod a větší poptávkou po baleném pivu na našem rozhodnutí nic nemění,“ potvrzuje Roman Trzaskalik z Prazdroje.

Co se týká samotných pivních novinek, Plzeňský Prazdroj letos v únoru uvedl na trh Birell ve verzi colového nápoje. Kromě Coly Birell zároveň přišly i další nové příchutě – Citronáda, Bezovka a Ledový čaj s broskví.

Cola od Birellu

Nová Cola od Birellu

Birell uvedl také příchutě Bezovka, Citronáda a Ledový čaj s broskví

Birell uvedl také příchutě Bezovka, Citronáda a Ledový čaj s broskví

„V únoru a březnu jsme pak rozšířili distribuci loňské novinky Radegast Ratar, který byl od července minulého roku k dostání pouze ve skleněných vratných lahvích v Globusu a Coop Beskydy. Setkal se s velkým zájmem spotřebitelů, proto je nově v nabídce dalších řetězců a obchodů, například Makro, Albert, Tesco, Billa či Coop,“ vyjmenovává Roman Trzaskalik.

Radegast Ratar

Radegast Ratar

Kromě toho pivo Kozel Mistrův ležák dostalo nový design obalů a od března je k dostání také v plechovkách. „V druhé půlce dubna pak chystáme nové příchutě cideru Frisco,“ říká bez dalších podrobností.

Mistrův ležák nově v plechovce

Mistrův ležák nově v plechovce

Petr Dvořák za Budějovický Budvar avizuje, že pivovar plány na začátek letošní sezóny navzdory současné situaci neodložil: „Náš nový hořký ležák Budvar 33 zamíří nyní poprvé na regály obchodů jak v lahvích, tak v plechovkách. Stejně tak dál běží projekt změny designu etiket a obalů celého produktového portfolia Budvar, v obchodech se objeví během příštích týdnů.“

Nový design portfolia národního pivovaru Budvar

Nový design portfolia národního pivovaru Budvar

Nový ležák Budvar 33

Nový hořký ležák Budvar 33

Pivovary Staropramen, dvojka trhu, jsou v dalším rozvoji a marketingových aktivitách přece jen opatrnější „V souvislosti s momentální situací i vzhledem k tomu, že nevíme, jak dlouho potrvá, jsme museli přehodnotit svůj marketingový plán, aktivity a priority. Například jsme museli pozměnit oblíbenou promoci na Braník. Zároveň se teď hodně zamýšlíme nad projekty, které by podpořily on-trade,“ říká Mylbachrová. I přes to však pivovar uvedl jednu plánovanou novinku, a to novou příchuť Staropramen Cool Malina a borůvka Nealko.

Staropramen Cool Malina Borůvka Nealko

Staropramen Cool Malina a borůvka Nealko.

Kampaně virus nezastavil

Zatímco média hlásí zásadní výpadky v inzertních příjmech, Pilsner Urquell, klíčová značka Plzeňského Prazdroje, odstartovala 30. března nový televizní spot Zátopek. „Pilsner Urquell je dlouhodobým partnerem Českého olympijského týmu a nic na tom nemění ani posun olympiády o rok. Proto jsme se rozhodli lidem připomenout jednu ze sportovních národních ikon, která byla ve své době originálem a inspirací pro druhé, stejně jako je dodnes pro všechny pivovarníky Pilsner Urquell,“ popisuje myšlenku nového spotu Roman Trzaskalik. Mediaplán počítá s jeho nasazením až do srpna, přičemž televizní reklama je součástí rozsáhlejší kampaně stojící na digitální komunikaci a PR.

V půlce března, v okamžiku vyhlášení nouzového stavu, odstartovala i nová kampaň značky Starobrno. Cílem současné celostátní kampaně O dobré věci stojí za to se rozdělit je oslovit spotřebitele i mimo domovský jihomoravský region. Kampaň využívající vedle televize také onlinu a venkovních ploch je naplánována do léta.

V tutéž dobu také moravský pivovar, který je součástí nadnárodní skupiny Heineken, uvedl na trh řadu řemeslných piv – spodně kvašený ležák India Pale Lager (IPL), svrchně kvašený nefiltrovaný American Pale Ale (APA) a višňový Red.

Zachraň hospodu

Situace na celém trhu, tedy v kombinaci pivovary-hospody, ale opravdu není dobrá. I proto Český svaz pivovarů a sladoven ve spolupráci s pivovary a dalšími partnery startují iniciativu na podporu hospod a restaurací s názvem Zachraň hospodu. Na stejnojmenném webu se do projektu, který vznikal s agenturou Garp Integrated, mohou zapojit provozovny i jejich zákazníci. Prostřednictvím systému si lidé budou moci koupit poukaz, který pak v daném podniku uplatní poté, co přestanou platit aktuální opatření a hospody znovu otevřou.

Hraje se přitom o hodně. Sektor gastronomie a pohostinství včetně návazných provozů zaměstnával v Česku ještě začátkem roku víc než čtvrt milionu lidí a tržby v gastronomii loni dosáhly přes 150 miliard Kč. Podle aktuálních odhadů Asociace hotelů a restaurací klesnou celkové roční tržby o víc než 40 %, pokud se hospody a restaurace vrátí k běžnému provozu v červnu.

Prvními subjekty, které tuto iniciativu podporují, jsou právě velké tuzemské pivovary Plzeňský Prazdroj, Staropramen, Budějovický Budvar, ale také Bernard, Primátor, Starobrno a Svijany. Kromě pivovarů se do iniciativy zapojily Becherovka, Edenred, Kofola a Makro, přičemž aktivita je otevření i dalším firmám.