Náš newsletter tradičně přešel na letní provoz: v červenci a srpnu chodí jednou týdně, a to v pondělí.

Balšínkovo Echo24.cz odstartovalo, bude kompletně zdarma

Konceptem web představuje totéž, s čím Dalibor Balšínek před pěti lety přišel do Lidovek. Marketingovým argumentem je nezávislost.

Proti oligarchům

‚Proti oligarchům‘

„Zítra asi něco spustím.“ Start svého nového projektu dnes Echo24.cz Dalibor Balšínek, bývalý šéfredaktor Týdne a Lidových novin, oznamoval parafrází proslulého tweetu Andreje Babiše, než tento koupil vydavatelství Mafra. Z Mafry Balšínek nedlouho poté odešel. A jeho Echo24.cz teď chce být „protiváhou oligarchizovaným českým médiím“. Echo, jehož redaktoři už pár týdnů předtím publikovali na Facebooku, spustilo svůj web krátce po nedělní 22. hodině.

Přístupný je kompletně zdarma, čtenáři nemusejí za žádnou jeho část platit. Zpoplatnění mělo podle plánů autorů přijít později, mimo jiné také s tabletovou verzí, která má startovat měsíc a půl po webu. Nakonec bude web zdarma, tabletový týdeník má stát 79 Kč měsíčně.

„Definitivně jsme se rozhodli, že web zpoplatňovat nebudeme. Objeví se postupně články pro registrované,“ řekl Balšínek agentuře ČTK s tím, že čtenářům se tak otevře i možnost diskutovat pod příspěvky. „Ten, kdo se zaregistruje, dostane ještě na měsíc zdarma týdeník, který bychom měli spustit v horizontu pěti, šesti týdnů,“ dodal. Plánuje, že projekt bude propagovat kampaň, která začne v dubnu.

Inzerenty láká Echo heslem „nezávislost jako byznys model“ a hned při startu tvrdí, že dodat může „zajímavou cílovou skupinu“, lékaře, učitele, lidé právnických profesí, manažery, ale i studenty, zkrátka „čtenáře s kritickým uvažováním, kteří aktivně vyhledávají informace“. Exkluzivní branding stránky nacenil na 150.000 Kč, nejběžnější reklamní formát čtverec 300x300 na 45.000 Kč, z ceníku nicméně není jasné, za jaké období. Inzeráty na webu měli distributor vozů Lexus či Pražské vodovody a kanalizace francouzské Veolie. Celostrana v tabletovém týdeníku Echo má stát 40.000 Kč, jeho starší a už deset měsíců existující konkurent Dotyk ji zpočátku nabízel za 60.000 Kč.

Konceptem představuje Echo totéž, s čím Balšínek před pěti lety přišel do Lidových novin. Tedy obecný záběr politika, ekonomika, kultura, a to v podání známých novinářských jmen. Tištěný list tehdy označil za „noviny osobností“ a v tiráži pro některé vyhradil výsadní označení „autoři LN“. Základní tým Echa nyní tvoří právě nejbližší Balšínkovi spolupracovníci a autoři z Lidovek - jeho zástupcem je Jan Dražan, šéfeditorkou Kamila Klausová, analytičkou Lenka Zlámalová, komentátory Daniel Kaiser (přišel po krátkém intermezzu v Šafrem vedeném Reflexu), Martin Weiss a Ondřej Štindl. Balšínek jim podle svých slov nechal platy, jaké měly v Lidovkách. Jak také řekl Médiáři, první rok provozu Echa včetně vstupní investice se má vejít do 20 milionů Kč.

Reportérský tým tvoří Jan Kálal, Filip Nachtmann (i ti dělali pod Balšínkem v Lidovkách), Vladimír Ševela (tomu skončila smlouva v MF Dnes) a také Pavel Baroch z Aktuálně.cz.

Novinkou není ani blogová sekce známých lidí, s tímto konceptem přišlo před několika lety zmíněné Aktuálně.cz.

Právě v blogové sekci tohoto portálu se tři dny před spuštěním Echa vyjádřil lobbista James de Candole k tomu, že mezi bloggery Echa bude kromě Macieje Ruczaje, Františka Čuňase Stárka či Bohumila Doležala také Jefim Fištejn. Fištejn je předsedou dozorčí rady největší tuzemské billboardové agentury BigBoard Praha, upozorňuje de Candole a črtá přitom možné vztahy BigBoardu a také Echa s bývalým šéfem ČEZ Martinem Romanem. Balšínek v editorialu tvrdí, že jeho web „žádné takové pozadí“ - míní přitom politické či byznysové zájmy svých financiérů - nemá. Už dřív oznámil, že jeho projekt platí bývalý šéf Patrie Jan Klenor. V úvodníku o něm ani o jeho důvodech do projektu investovat blíž nepíše.

Vydavatelstvím Echa je akciová společnost Echo Media, kterou podle zakladatelské listiny z 95 % vlastní Balšínek a 5 % Petra Feřtrová, obchodní ředitelka Echa, předtím manažerka inzerce v Lidových novinách a v Týdnu. Klenor společnosti poskytl půjčku.

Vedle internetového deníku a týdeníku se mezi tituly vydavatelství Echo Media v budoucnu mají objevit další oborové weby. „V této chvíli pracujeme na dalších dvou serverech. Jeden bude o automobilismu a druhý, který připravuje bývalý šéf Patria Online Radim Krejčí, bude investiční server,“ uvedl Balšínek. Ekonomický web, který má být technologicky mnohem náročnější, se objeví na začátku léta. „U specializovaného serveru určitě budou placené sekce,“ upřesnil.