Řada finančních analytiků od začátku letošního roku upozorňuje na to, že se úrokové sazby půjček dostávají na historické minimum. Důvodem je jednak velká konkurence na bankovním i nebankovním trhu půjček, jednak to, že banky mají v současnosti nadbytek hotovosti. To se promítá do současné marketingové ofenzívy finančních ústavů: ty prakticky rezignovaly na kampaně upozorňující například na výhodnější úroky na vkladech a spustily kanonádu, pokud jde o co nejrychlejší poskytnutí půjčky za co nejnižší úrok. V boji o klienty i v reklamních aktivitách se přitom nestřetávají jen se svou přímou konkurencí, ale i se zmíněným nebankovním trhem.
Banky mají moc hotovosti
„Ekonomický vývoj posledních let vedl v kombinaci s protikrizovými opatřeními centrálních bank (zejména v oblasti kvantitativního uvolňování, tedy prakticky tištění vlastní měny) ke dvěma důsledkům. Politika kvantitativního uvolňování vyvolala nízké úrokové sazby na úvěrových produktech, kdy přebytek peněz způsobil pokles jejich ceny právě ve formě klesajících sazeb. Na druhé straně ale rostou příjmy a úspory soukromých i firemních bankovních klientů, právě díky pozitivnímu ekonomickému vývoji. Společně to způsobuje ve finančních domech po celé Evropě i ve světě přebytek likvidity. Zjednodušeně řečeno, banky mají moc hotovosti a držet ji je pro ně z různých důvodů (například regulace) nákladné,“ uvedl pro Médiář mluvčí UniCredit Bank Petr Plocek. Banky zkrátka mají nadbytek vkladů.
Sazby na standardních spořicích účtech či na běžných účtech jsou podle Plocka prakticky na nule. „Klienti tak nejsou motivováni si na financování svých potřeb příliš půjčovat na úvěr, ale raději utrácejí vlastní peníze, pokud mohou. Banky naopak potřebují s přebytkem likvidity dostat tuto hotovost do oběhu. Kombinace obou faktorů je důvodem, proč finanční domy představují různé marketingové akce zaměřené na výhodné úrokové sazby na úvěrových produktech, od půjček přes hypotéky až po jejich refinancování,“ konstatuje Plocek.
Peníze stojí jen málo
Podle statistik České národní banky průměrná úroková sazba u nově poskytnutých půjček skutečně klesá. „Kvůli nízké ceně peněz na trhu výrazně ubylo příležitostí, jak vklady klientů výnosně a přitom bezpečně investovat. Proto se dnes banky v reklamách věnují hodně půjčkám, a ne třeba spořicím účtům. Jestli jsme teď na nějakém historickém minimu, to nevím. Vím ale, že za poklesem stojí především mnohem vyšší konkurence na trhu půjček,“ řekl Médiáři mluvčí Air Bank Vladimír Komjati.
Podle něj právě Air Bank a další podobné banky klientům ukázaly, že nemusí u půjček platit úroky kolem 20 % a k tomu poplatky za zřízení, vedení nebo předčasné splacení půjčky. „Tradičním bankám pak nezbylo než na to postupně zareagovat. Dalším důvodem jsou velmi nízká cena peněz na mezibankovním trhu, které tento pokles sazeb u půjček ekonomicky umožňují. Na druhé straně – stále je v Česku spousta lidí, kteří splácí nějakou starší půjčku s podobně nesmyslným úrokem. Proto se v naší reklamě mimo jiné věnujeme i tématu refinancování,“ uvedl Komjati.
Všichni se předhánějí v nabídkách
Důsledkem všech výše uvedených příčin je reklamní smršť. Air Bank, která i nadále používá dvojici moderního a konzervativního bankéře v podání herců Tomáše Měcháčka a Tomáše Jeřábka, spustila kampaň Můj známý, kde se opětovně snaží přetáhnout klienty konkurenčních finančních ústavů na svou nabídku.
Novou kampaň zaměřenou na převedení úvěru nebo na sloučení více půjček spustila 10. října také UniCredit Bank. Propaguje přitom produkt zvaný Presto Půjčka. Kampaň navazuje na zavedený mezinárodní koncept skupiny UniCredit Real Life Banking.
Moneta Money Bank (bývalá GE Money Bank) připomíná v dalším spotu s kocourem a jeho pánem v hereckém podání Jiřího Bartošky takzvanou Expres půjčku, jejíž hlavní předností má být flexibilita splácení.
„Revolvingová půjčka Expres Plus je flexibilní a může posloužit také jako rezerva. Je ji totiž možné čerpat opakovaně bez potřeby dalšího schvalování. Stejně tak je možné půjčku kdykoliv bez poplatku splatit,“ sdělila Médiáři specialistka externí komunikace Moneta Money Bank Lucie Leixnerová (dříve Policarová). Banka podle ní také garantuje „nejnižší splátku na bankovním trhu“, té ale podle internetového srovnávače finančních nabídek Objektivní.cz dosahuje extrémním natáhnutím doby splatnosti na 10 let, a navíc nezohledňuje nabídky nebankovních domů.
Česká spořitelna spustila v říjnu kampaň k možnosti uzavření online půjčky, kvůli níž není nutné navštívit pobočku a žadatel „může mít peníze na svém účtu do 15 minut od uzavření smlouvy, i když není klientem České spořitelny“. Přesvědčuje herečka Jana Stryková.
Také online půjčku České spořitelny prověřil server Objektivní.cz, podle nějž je problematické nahrát doklad totožnosti tak, aby jej online systém přijal. Jinak však server iniciativu spořitelny ocenil jako krok správným směrem.
V pondělí 3. října spustila nový spot propagující takzvanou Minutovou půjčku i Equa bank. Spot Loupežníci vychází opět z jejího pohádkového konceptu, vyvinutého agenturou Proboston Creative a představeného poprvé letos v únoru. Opět v něm vystupuje herec Roman Vojtek.
Pozadu nezůstává ani Raiffeisenbank, která už 15. září spustila kampaň s názvem Bonus 5.000 Kč na Váš účet, propagující takzvanou Rychlou půjčku. Podstatou celé reklamní akce je to, že klienti, kteří si do konce roku u banky sjednají zmíněnou půjčku nebo zažádají o konsolidaci stávajícího úvěru, dostanou vyplacen bonus 5.000 Kč po splacení první splátky. Tento bonus se týká nově sjednaných půjček a konsolidací v minimální výši úvěru 100.000 Kč.
Na akci upozorňuje od 19. září reklamní spot, který vznikl v dílně agentury Made by Vaculik, jež nahradila McCann Prague. Komunikační koncept znovu využil žánr film noir, na režisérské křeslo už potřetí usedl Goran Marojevič. Hlasy mu propůjčili Michal Dlouhý a Jana Pidrmanová.
Půjčují a inzerují nejen banky
Server Objektivní.cz se pokusil srovnat aktuální nabídky půjček na modelovém příkladu půjčky 100.000 Kč na 48 měsíců, v němž srovnal patnáct nabídek. V „zavedených bankách“ si podle tohoto srovnání vedla aktuálně nejlépe Air Bank, následovaná Equa bank a Raiffeisenbank. Avšak i Air Bank předstihly dvě nabídky, a sice banky Cetelem na druhém místě a nebankovního poskytovatele půjček Zonky na místě prvním.
Cetelem je poměrně specifický příklad, neboť až do loňského května působil tento subjekt jako nebankovní poskytovatel úvěrů, loni v červnu se však sloučil se svou mateřskou francouzskou bankou BNP Paribas Personal Finance, což mu umožnilo nabízet produkty a služby pod bankovní licencí. Cetelem spustil letos 19. září speciální akci na úvěry – takzvaný Výprodej půjček. Ve dnech 19. až 22. září tak nabídl všechny osobní půjčky bez ohledu na délku splácení či výši úvěru s ročním úrokem 6,9 %. Speciální akce se podle zástupců Cetelemu vztahovala na účelové i neúčelové úvěry a rovněž na konsolidace.
A co chystá v marketingu půjčkový crowfunding Zonky, za kterým stojí splátková společnost Home Credit? Podle informací Médiáře představí v pátek 14. října svůj druhý reklamní spot (ten první režíroval Ben Tuček).