Barrandov zkusí komediální seriál, Bezdružice startují v říjnu

„Těší mě, že Nova vystřílela všechny Babovřesky a české filmy vůči Primě. Jsem zvědavý, s čím vylezou na nás,“ říká programový ředitel televize Barrandov František Borovský.

František Borovský. Foto: TV Barrandov

František Borovský. Foto: TV Barrandov

Od dubna programový ředitel televize Barrandov František Borovský, dřív šéf slovenské televize Joj, hodlá změnit vnímání Barrandova jako vzpomínkové televize. Nový komediální seriál Bezdružice poběží od října jednou týdně v hlavním vysílacím čase, ve kterém dni konkrétně, ještě neupřesnil. Námět a scénář nového seriálu vznikl v producentské společnosti FBC Media, kterou Borovský vlastní. Hrát v něm mají Dagmar Patrasová, Josef Carda nebo Alice Bendová.

Také televize Nova oznámila na své tiskové konferenci před dvěma týdny přípravu dvou komediálních seriálů, jeden z nich - Na vodě Tomášem Klusemuž natáčí. Do vysílání půjdou ale až v dalších sezónách.

Borovský se v rozhovoru pro Médiář vyjadřuje také ke střetu zájmů v roli programového ředitele a zároveň majitele producentské firmy, která vytváří původní pořady pro Barrandov, o kterém napsal web Digizone.cz. „Než se nějaký pořad dostane do vysílání, schvaluje ho nejužší vedení televize v čele s jejím majitelem,“ říká Borovský.

V sobotu 5. září spouští televize Barrandov svůj čtvrtý kanál TV Muzika. Ve stejném žánru tu už vysílá televize Šlágr, které se jako jedné z mála stanic mimo velké skupiny podařilo překročit 1% podíl na sledovanosti, v obecné cílové skupině diváků od 15 let.

Nechci se dotknout televize Šlágr, ale jak ji mám někdy zapnutou, myslím, že je to první televize, která vymyslela čtyřiadvacetihodinový stroj času a dokáže vás vrátit regulérně do roku 1992. Takže, při vší úctě, respektuji její čísla, ale taková stanice se dá vytvořit, povězme, i s nádechem kvality nebo smyslu pro styl. Teď se nebavíme o samotných klipech, ale o tom jak jsou natočené, jak to vypadá na televizní obrazovce. Případ stanice Senzi TV na Slovensku ukázal, že tento žánr se dá dělat i se vkusem.

TV Muzika je třetím novým kanálem skupiny Barrandov během posledního půlroku. Na jaře začaly vysílat ještě Kino BarrandovBarrandov Plus. Jak číst tuto expanzi, je to součástí strategie, s níž jste na Barrandov přišel?

Celá multikanálová strategie byla schválená v podstatě před mým příchodem do televize Barrandov letos v dubnu, kdy už byly nastavené parametry, které nové stanice mají přibýt. Cíl je stejný jako u jiných stanic, navýšit podíl sledovanosti. To znamená, že máte hlavní stanici jako v případě České televize, Novy a Primy, které mají kolem sebe své satelity.

Rozjezd nových stanic znamená velké investice, jak za distribuci signálu, tak za program.

Investice do nových kanálů, jak jsem je viděl, nejsou zas tak velké, náklady se drží v přijatelné rovině. Ceny za distribuci jsou tu příznivější než na Slovensku. Jakákoliv suma, kterou si vytáhnete v této souvislosti v Česku oproti Slovensku - a nechci se tu nikoho dotknout -, je lowcostová.

Do kdy počítáte, že by se investice do nových kanálů měly vrátit?

To je komplexní věc. Žádná z nových stanic není etablovaná tak, aby na sebe začala okamžitě v průběhu roku vydělávat, takovou televizi jsem neviděl. Takže by to mělo mít plynulou křivku, první rok náběh, druhý rok konsolidace a až v třetím roce se dá říct, že už je to úspěšný příběh. Všichni pro to chtějí udělat maximum, aby to úspěšný příběh byl.

Televizní skupina Barrandov dosáhla pomocí nových kanálů rekordní sledovanosti za červenec (share 6,5 % v cílové skupině 15 +) a za srpen (7 %). Jaké jsou vaše další cíle?

Moje oblíbená odpověď je z filmu Wall Street 2, kde se ptali jednoho chlapíka, co je vaším cílem, a on jim dal velmi dobrou odpověď, která se dá použít i teď. Odpověď zněla: víc. Jak budete mít jako televizní skupina jednou 8 %, budete chtít 9 %. Jak budete mít 9 %, budete chtít 10 % a tak dále. Každá skupina se snaží pro sebe získat větší tržní podíl. Ale růst má také své limity.

Váš limit je tedy jaký?

Já jsem v těchto věcech velmi konzervativní, ale určitě chceme skupinu Barrandov posílit o několik dalších procentních bodů.

Chystáte v blízkém horizontu ještě nějaký další nový kanál?

Myslím, že na úvod to stačilo. Spíš se budeme věnovat tomu, abychom posílili vlastní obsah stávajících stanic. Potom budeme rozmýšlet, co by to potenciálně mohlo být dál.

Pro samotný Barrandov byl limitující 5% podíl na sledovanosti, přes který to dál moc nešlo. S novými stanicemi skupina začala růst, ale to se hlavně ukáže během podzimní sezóny. Teď se vám dařilo během léta, kdy ostatní kanály vysadily své hlavní programové pilíře.

Ano, ale na to vám povím, že pokud by diváka program nezaujal, nepřišel by ani v létě. To není o tom, že teď přišlo léto a diváci jsou nesvéprávní a přepínají bůhvíkam. Divák si i přes léto vybírá, na co se bude dívat, a to, že byl zvýšený zájem o náš program, nás těší. Programovou skladbu léta jsme koncipovali tak, abychom dosáhli co největší zásah na sledovanosti. Za celé léto jsme řešili možná jednu programovou změnu, co si vzpomínám.

Jaká je vaše programová strategie pro hlavní plnoformátovou stanici Barrandov? Chcete přinést víc vlastní tvorby?

Určitě, protože bez vlastní tvorby zahynete mezi televizemi, které vysílají akvizice a nakoupený obsah. Když si chcete sáhnout na pozici stabilní čtyřky na trhu, možná s ambicí na trojku trhu, na obrazovce musí být vlastní tvorba. My to chceme do jisté míry i kombinovat. Nechceme vzít najednou divákovi Barrandova to, co zná a má rád, jako pořady typu Kurňa, co to je? a podobné, ale chceme je zkombinovat s novinkami. Chceme vytvořit programový mix, který možná od Barrandova neočekáváte. To je například reality show Popelka, která výrazně omladila slot, ve kterém se vysílá [každý všední den v 16.15 - pozn. red.]. V této chvíli se ještě stabilizuje, ale vykazuje slušná čísla sledovanosti, což je náš cíl. Chceme stanici posunout i ve vnímání diváka, že nejsme jen vzpomínková televize. Chceme být i televizí, která přinese jistou alternativu v určitých časech vůči jiným stanicím, to znamená, že přinese programy, které nejsou v jiných televizích.

Pořad Nikdo není perfektní na Barrandově s Mahulenou Bočanovou moderuje Jiří Krampol, stejně jako talk show Nikdo není dokonalý dřív na Primě. Foto: TV Barrandov

Pořad Nikdo není perfektní na Barrandově s Mahulenou Bočanovou moderuje Jiří Krampol, stejně jako talk show Nikdo není dokonalý dřív na Primě. Foto: TV Barrandov

Barrandov hodně vysílá zábavní pořady, přejímá často formáty dřív úspěšné na jiných televizích, například místo Nikdo není dokonalý (původně Prima) je Nikdo není perfektní (TV Barrandov). Budete v tom pokračovat?

Těžko v tuto chvíli říct. Jak se něco zajímavého objeví, určitě nad tím budeme přemýšlet. Teď není cílem přinést sedm dalších talk show, ty máme stejně jako zábavu dobře zastoupené. Spíš se snažíme momentálně posilovat segment vlastní tvorby, local fiction jako takové. Naším cílem je přinést dobrý komediální seriál na televizní obrazovky, protože v poslední době tu jsou hlavně vztahové seriály, těch je asi 284. Teď pro jistotu každé české město bude mít krimi verzi seriálu. V podstatě už chybí jen komediální seriál, který teď na podzim ještě nikdo nezrealizoval. Nemyslím si, že Přístav Primy je prvoplánově komediální.

Myslíte seriál Bezdružice. K kdy ho nasadíte do vysílání?

Vysílat začne v říjnu.

Máte pro seriál už konkrétní nasazení?

Máme, ale teď vám ho ještě nemůžu říct. Poběží jednou týdně v prime time. V tuto chvíli mě těší, že Nova vystřílela všechny Babovřesky a české filmy.

Aby znepříjemnila start novince Primy, seriálu Přístav.

Jsem zvědavý, s čím vylezou na nás, ale něco určitě nachystají.

Snažíte se tedy vyhnout vlně vztahových a krimi seriálů a přinést něco jiného. Kromě komediálního seriálu Bezdružice jste nasadili také dokureality jako Popelka, TchyněPodvodníci.

Určitě ano. Nemůžeme kopírovat trend, když v tuto chvíli Nova má tři vztahové seriály a Prima podobně. Česká televize zase kriminální seriály. Ani nemůžeme konkurovat rozpočtům, které Česká televize a Nova mají.

Ve vlastní tvorbě se inspirujete i na Slovensku. Uvedli jste například seriál Soudkyně Barbara

Ano, ale opravuji tuto větu, že na Slovensku jsme se také někde inspirovali. Když vznikala Soudní síň, předloha, kterou jsem měl v hlavě, byla německá verze Richter Alexander Hold nebo Richterin Barbara Salesch, to byly věci, které mě inspirovaly vytvořit dobrou lokální verzi soudní show na Slovenku, protože povahy a preference národů se liší. Paradoxně konstatuji, že česká Soudkyně Barbara je lepší verzí než ta slovenská.

V jedné z rolí soudkyně Barbory se představí Simona Prasková. Foto: TV Barrandov

V jedné z rolí soudkyně Barbory se představila Simona Prasková. Foto: TV Barrandov

Takže se s inspirací pro tvorbu pořadů nesoustředíte pouze na Slovensko?

Spíš je to o tom, co kde funguje. Když si vezmete žánr scripted reality [hrané příběhy na základě reálných skutečností - pozn. red.], jako jsou Podvodníci, ten zažil enormní boom o rok dřív v Německu. My jsme se mu v Joj jako první na Slovensku věnovali, potom přišla Markíza se svojí verzí. Je to jedna z cest, kdy nemusíte vysoce investovat do produkce vlastního seriálu, ale vyrobíte ho v rozumných částkách. Diváci vám spíš odpustí, že tam nejsou úplně áčkoví herci, ale ocení dobrý příběh inspirovaný skutečnými událostmi.

Vlastníte producentskou společnost, která pracuje i pro televizi Barrandov. Web Digizone.cz psal o střetu zájmů, jelikož jste zároveň programovým ředitelem televize. Jsou majitel  Jaromír Soukup i vedení televize se situací srozuměni?

Samozřejmě. Víte, Digizone.cz je takový mediální portál asi jako já jsem operní zpěvák. Nejprve o vás napíšou článek, ale nezeptají se vás na to, jak to reálně je. Když jsem na Barrandov přišel, už jsem měl fungující společnost FBC Media, ve které je za vlastní tvorbu zodpovědný můj spolupracovník Ivan Huljak, někdejší ředitel vlastní tvorby na TV Joj, a domluvili jsme se na spolupráci. Nebylo to tak, že bych sem přišel, zavřel společnost a poslal lidi pryč, protože jedeme do Prahy. To si někdo představuje moc zjednodušeně. Můj tým tu není sedm dní v týdnu, takže může čerpat inspiraci i jinde, a přemýšlet nad tím, jak zlepšit stávající pořady, programové schéma a podobně, což je výhoda. Od začátku to bylo takto nastavené. Digizone.cz kolem toho vytvořil bublinu, někdy se stačí jen zeptat. Dobře, dodáváme zde program, ale že bychom se starali jen o své pořady, to je zcestné uvažování.

Šéfredaktor Digizone.cz Jan Potůček přeposlal Médiáři e-mail s dotazem, který směřoval na tiskové oddělení Barrandova tři dny před vydání zmíněného článku. V něm se ptá, jaké pořady pro Barrandov vyrábí FBC Media a zda to televize nepovažuje za střet zájmů.

Jaké pořady konkrétně vaše firma pro televizi Barrandov vytvořila?

Momentálně je to kreativa pro seriál Bezdružice, reality Tchyně, scripted seriál Podvodníci a denní zpravodajskou relaci Exploziv.

Jak na televizi Barrandov funguje řetězec vývoje nových formátů, produkce a programu? Kdo u vás pořady schvaluje?

Než se nějaký pořad dostane do vysílání, schvaluje ho nejužší vedení televize v čele s jejím majitelem. Tak to bylo i u prvního nového formátu, který se schvaloval, seriálu Soudkyně Barbara. Od momentu schválení šel do vysílání za tři týdny, přesto se našla společnost Petera Ňunéze, která ho zvládla vyrobit. Tady musíte jít na jistotu, není prostor pro subjekt, který se to teprve učí za pochodu.

Takže vy máte primárně nápad, co by se mohlo udělat, který přednesete vedení televize, a navrhnete, kdo by jej mohl realizovat?

Ano, ale primárně jsme se na začátku bavili jen o seriálech. To bylo něco, co nás zajímalo. Nebavili jsme se ani o vlastní tvorbě a dalších věcech. U Tchyně to byl sled událostí, že ji nakonec spoluprodukujeme s televizí Barrandov.

Televize Barrandov spolupracuje hodně s externími produkcemi?

To není takto definované. Barrandov si většinu věcí v principu vyrábí sám, potom má vlastní produkční společnost Real TV, která vyrábí primárně pro Barrandov. Potom spolupracuje se společností Joy Department, která vytvořila několik programů. Pořad Babica vs. Sapík se také vyráběl externě. Moje firma se dostala k produkci Tchyně a Exploziv vedle kreativního procesu - tedy tvorby námětu a scénáře - nových formátů (Bezdružice, Stopy života).

Podle obchodního rejstříku je obchodní podíl produkční společnosti Real TV, vlastněné Empresou Media, pod kterou spadá i TV Barrandov, zastaven. Projevilo se to nějak v její činnosti?

Toto je mimo mé kompetence.

Aktuální podoba zpravodajského studia Barrandova

Aktuální podoba zpravodajského studia Barrandova

Inovovali jste nedávno zpravodajskou relaci Naše zprávy, v čem spočívají hlavní změny?

Změny probíhaly kontinuálně. Primární výzva byla, aby se zpravodajství přiblížilo víc typu relace, na kterou jsou diváci tady zvyklí. Platí to o studiu, které je modernější, vypadá dospělejší, a k tomu patří i grafika, aby měl divák pocit, že se nachází v roce 2015 a sleduje něco, co vypadá moderně.

Po relaci Naše zprávy jste přidali pořad Exploziv, který je podobný Krimi zprávám na Primě.

Ano, a Prima se tehdy inspirovala Krimi zprávami na TV Joj, to už je pár let dozadu, zhruba v roce 2008. 

Jsou pro vás zajímavé reality show jako formát, třeba i ve spolupráci se slovenskými televizemi, jako to dělá Nova nebo Prima?

Jak které, některé jsou. Ale nemyslím si, že by pro nás byla výhodná spolupráce s některou ze slovenských televizí na show typu SuperStar nebo Got Talent, dát za to 15 až 20 milionů korun. To pro nás nemá efekt, jeden den by byl silnější než ostatní, ale za ty peníze raději vygenerujeme pravidelnější slot. 

Během června uzavřelo vedení televize Barrandov smlouvu o spolupráci s čínskou televizí CCTV a předtím v květnu i s ministerstvem pro tisk, rozhlas, film a televizi Čínské lidové republiky o dodávce pořadů. Objeví se něco z těchto balíčků už na podzim ve vysílání, jak bylo avizováno?

Ty věci probíhají, momentálně se výběr pořadů z jejich nabídky finalizuje. To je vše, co k tomu mohu momentálně říct. Určitě tam jsou věci, které mohou obohatit některé naše programové sloty. 

A objeví se něco už na podzim?

Pokud se to stihne uzavřít včas, vyloučené to není.

Dohoda má být reciproční, poskytoval by Barrnadov pořady naopak do Číny?

Takové spolupráci by se nikdo nebránil, ale zatím se to vše dává dohromady.

Plánujete rozvoj onlinové části televize Barrandov?

Intenzivně se zabýváme asi třemi verzemi onlinových projektů, které bychom chtěli realizovat v dohledné době. 

Máte na mysli původní věci pro online?

Určitě, jiné věci ani nemá smysl dělat. Chceme původní unikátní projekt. 

František Borovský

Programovým ředitelem televize Barrandov je od 1. dubna 2015. V managementu televizních společností se pohybuje od roku 2002. Zastával vedoucí pozice ve slovenských televizích STV1, Markíza a TV Joj. V poslední jmenované televizní skupině působil v letech 2007 až 2014, od roku 2010 na pozici generálního ředitele. Po odchodu z TV Joj na začátku roku 2014 se věnoval vlastním onlinovým a televizním projektům v rámci své společnosti FBC Media. 

Jeho pravou rukou v FBC Media je Ivan Huljak, který má na starosti hranou tvorbu - scénáře a kreativu. Zaštiťuje nový komediální seriál TV Barrandov Bezdružice. Dříve působil jako scénarista, šéfdramaturg a ředitel vlastní tvorby v TV Joj.