Sněmovna pátrá, kdo vynesl záznam z neveřejného říjnového semináře o České televizi, píšou Seznam Zprávy, v podezření jsou poslanci ANO. Záznam posléze ve dvou dílech na YouTube zveřejnil Luboš Xaver Veselý, externí moderátor Českého rozhlasu, zde první a zde druhý díl.

Barrandov znovu pokutován za nevyvážená tvrzení

Televize Jaromíra Soukupa dostala od regulační rady pro vysílání další statisícovou pokutu.

Kauzy Jaromíra Soukupa. Foto: TV Barrandov

Scéna pořadu Kauzy Jaromíra Soukupa věnovaného hospodaření ČT, březen 2018. Foto: TV Barrandov

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání vyměřila minulý týden na své pravidelné schůzi pokutu 400.000 Kč televizi Barrandov za neobjektivitu a nevyváženost v pořadu Kauzy Jaromíra Soukupa. Majitel televize Soukup v pořadu podle předsedy rady Ivana Krejčího kritizoval firmy, které dostávají pobídky od státu, ale vyvádějí peníze do zahraničí. Jmenoval při tom automobilku Škoda Auto. „Problém je, že tam [Soukup] prezentoval poměrně výběrově určitá fakta a ta firma se neměla možnost hájit,“ uvedl předseda rady, která dohlíží na vysílání televizí a rádií. Televize se proti pokutě může bránit, pokud s ní nebude souhlasit. „Může to napadnout žalobou a bude rozhodovat soud,“ doplnil Krejčí.

Podle Soukupa se už verdiktem rady zabývají právníci a plánují soudní žalobu. „Rozhodnutí vysílací rady považuji za nepatřičnou invektivu a snahu o cenzuru českého mediálního prostředí. Ve svých závěrech nesmíme být selektivní. A jedním z hlavních úkolů médií je právě hlídat podporu z veřejných zdrojů i to, jak s těmito veřejnými prostředky zachází. Tuto kritiku médií musejí snést všichni příjemci veřejných peněz, ať už jde o automobilku Škoda Auto, nebo například o koncern Agrofert,“ uvedl generální ředitel a majitel Barrandova Jaromír Soukup.

Napadeným pořadem byl díl z loňského 12. září. „Provozovatel v předmětném vydání pořadu prezentoval pouze jeden vyhraněný pohled na problematiku působení nadnárodních společností v České republice a na státní investiční a dotační politiku. Pořad představoval jasný, předem stanovený postoj a nabídl pouze jednostranné interpretace zveřejněných informací, které se týkaly závažných politických otázek souvisejících s distribucí veřejných prostředků. Provozovatel se tak dopustil porušení povinnosti poskytovat objektivní a vyvážené informace nezbytné pro svobodné vytváření názorů,“ vysvětluje rada v tiskové zprávě, čím Barrandov porušil zákon o vysílání.

„Když v televizi mluvím o nakládání s veřejnými prostředky, což dotace jsou, nepotřebuji pro to žádné vyjádření příjemce. Veškeré podklady totiž čerpáme z databází, které kontroluje a vytváří státní instituce, takže žádná další potvrzení nejsou potřeba,“ argumentuje Soukup vůči hlavní připomínce rady, že firmy nedostaly prostor k vyjádření. Pořad Kauzy Jaromíra Soukupa bude Barrandov vysílat pravidelně opět na podzim.

Rada: Moje zprávy nejsou objektivní

Televizi Barrandov uložila regulační rada pokutu už letos na konci dubna. Podle rady má televize zaplatit 200.000 Kč za tendenční a nevyváženou reportáž v pořadu Moje zprávy z loňského listopadu. Reportáž Ryba smrdí od hlavy se zabývala státními zakázkami pro agenturu Dorland a podle rady prezentovala předem stanovený pohled snažící se ovlivnit postoje diváka ve prospěch záměru tvůrců.

Dál rada zahájila s Barrandovem řízení o přestupku proti vysílacímu zákonu kvůli pořadu Moje zprávy z letošního 16. června, konkrétně příspěvku Národní divadlo na výletě. „Příspěvek obsahoval tvrzení ohledně fungování a nehospodárné činnosti Národního divadla, jež byla předkládána jako fakta, přičemž zainteresovaný subjekt nedostal prostor se k těmto domnělým faktům vyjádřit a celý případ byl prezentován jednostranně. Pořad tak neposkytl objektivní a vyvážené informace nezbytné pro svobodné vytváření názorů,“ vadilo radě.

A podle rozhodnutí z letošního 4. června Barrandov dokonce nesplnil licenci, na jejímž základě vysílá. Rada pro vysílání tehdy seznala, že licenční podmínky porušila Soukupova televize tím, že letos 21. ledna 2019 odvysílala denní zpravodajský přehled pouze jedenkrát (pořad Naše zprávy), ačkoli další programové podmínky licence stanovují, že součástí programové skladby je denní zpravodajský přehled zařazovaný několikrát denně. V odebrání licence to ale rozhodně nevyústí. „Od uložení správního trestu se upouští, neboť vzhledem k okolnostem spáchání přestupku lze důvodně očekávat, že již samotné projednání věci před správním orgánem postačí k nápravě,“ konstatovala rada pro vysílání.

Rada k vysílání Barrandova před volbami

Řízení o přestupku si Barrandov letos od rady pro vysílání vysloužil čtyřmi vydáními Jak dopadly Kauzy Jaromíra Soukupa v období před loňskými volbami do zastupitelstev obcí a Senátu, konkrétně 13., 20. a 27. září a 11. října: „Způsob moderace jednotlivých dílů pořadu vykazuje systematický a záměrně nevyvážený přístup moderátora ke kandidujícím politickým subjektům. Na straně jedné bylo favorizováno hnutí ANO, respektive jeho předseda Andrej Babiš a dále pak osoba Davida Ratha. Na straně druhé byly zaznamenány defavorizační praktiky poškozující stranu ČSSD, ale i TOP 09. Komunikační strategie moderátora měla silný manipulativní potenciál a v kontextu probíhající volební kampaně mohla poškodit/zvýhodnit zvláště výše jmenované subjekty kandidující v daných volbách.“

Podobně rada podezřívá Barrandov z přestupku v případě pěti vydání pořadu Duel Jaromír Soukupa ze 13., 20. a 27. září a 4. a 11. září 2018, ve kterých podle rady docházelo k opakovanému porušování vyváženého a objektivního přístupu k politickým subjektům kandidujícím ve volbách do zastupitelstev obcí a Senátu. „Nevyváženost se projevila na úrovni výběru hostů-politiků, pozvaných v předvolebním období do jednotlivých vydání pořadu bez vysvětlení kritéria jejich výběru. Dále ve způsobu moderace jednotlivých dílů pořadu, který vykazuje systematický a záměrně nevyvážený přístup moderátora ke kandidujícím politickým subjektům, favorizováno bylo zejména hnutí ANO a strana KSČM, defavorizována strana TOP 09 a kandidát do Senátu PČR Jiří Drahoš.,“ tvrdí rada a i zde použila tvrzení o „silném manipulativním potenciálu“ komunikační strategie moderátora.

„Opakované porušování vyváženého a objektivního přístupu k politickým subjektům kandidujícím ve volbách“ viděla rada taktéž v šesti vydáních pořadu Aréna Jaromír Soukupa ze 4., 11. a 18. září a 2. a 9. října 2018: „Na straně jedné bylo favorizováno hnutí ANO, respektive jeho předseda Andrej Babiš, dále pak Tomio Okamura (SPD) či Jaroslav Kubera (ODS, kandidát do zastupitelstva Teplic). Na straně druhé byly zaznamenány defavorizační zmínky o Miroslavu Kalouskovi (TOP 09), Michaele Šojdrové (KDU-ČSL), Tomáši Petříčkovi (ČSSD) i straně ČSSD obecně.“

A přestupkem podle rady byla i barrandovský pořad Bez cenzury z 9. září 2018: „Hostem tohoto pořadu byl lídr kandidátky hnutí ANO na primátora hlavního města Prahy Petr Stuchlík, který dostal opakovanou možnost propagovat konkrétní prvky volební kampaně ANO v Praze bez jakékoli korekce ze strany moderátorky. Ostatním kandidujícím subjektům prostor pro takovou formu politické sebepropagace poskytnut nebyl. Taková podpora jednoho subjektu v diskuzním pořadu je v rozporu s povinností zpravodajských a politicko- publicistických pořadů dbát zásad objektivity a vyváženosti.“

Kvůli porušení zákonné povinnosti objektivity a vyváženosti ve zpravodajských a politicko-publicistických pořadech se rada zaměřila i na barrandovský Týden s prezidentem, kam si Soukup pravidelně zve Miloše Zemana. Regulátor hodnotil vydání z předvolebního období od 9. září do 11. října včetně: „Moderátor pořadu neplnil v daných vydáních pořadu roli názorového oponenta svému hostu, opakovaně a záměrně poškozoval některé politické subjekty (konkrétně Jiřího Paroubka, Michaelu Šojdrovou, Miroslava Pocheho, Tomáše Petříčka, Antonína Staňka, Jiřího Drahoše, Marka Hilšera, Pavla Fischera, Miroslava Kalouska, Andreje Babiše a obecně i stranu ČSSD) netransparentními, subjektivními a manipulativními tvrzeními, čímž zasahoval do rovné politické soutěže před volbami.“