Televize Prima změnila svůj bulvární web Prima Style na Lajk.cz, se zaměřením na youtuberskou scénu. Rebranding následuje poté, co na Prima Style v návštěvnosti vedly už ne celebrity, ale právě youtubeři. Nový web následuje zahraniční 9gag či Ladbible, cílí na mladé, řídí ho Milan Rozšafný.

Běh na desítky kilometrů přitahuje desítky značek

Masová účast lidí s aktivním životním stylem, které navíc zajímají nové věci – to jsou důvody, proč mnohé firmy podporují dálkové běhy pro širokou veřejnost.

Radost ze sportovního výkonu může vytvořit citovou vazbu i se značkou. Foto RunCzech

Radost ze sportovního výkonu může vytvořit citovou vazbu i se značkou. Foto RunCzech

O marketingu se říká, že je to běh na dlouhou trať. A stále víc značek bere toto rčení doslova a zařazuje nějakou formu dálkového běhu do své marketingové komunikace. Mobilní aplikace a sociální sítě navíc stále častěji umožňují „připojit se k běhu“ i těm, kdo se nedostaví přímo na start. Proč se vlastně běhání stalo v marketingu tak populární? A které značky se pokoušejí rozběhat své zákazníky během letošního jara?

Základem je RunCzech

Za popularitou běhu v marketingových aktivitách firem stojí zejména běžecká liga RunCzech, což je celoroční seriál běžeckých závodů pro širokou veřejnost, který v sobě zahrnuje běžecké akce na různé vzdálenosti pro běžce všech úrovní. Závody se navíc běhají v turisticky atraktivních lokalitách. Právě tyto dva faktory – snadná dostupnost závodů běžcům jakékoli úrovně a lákavé prostředí – dělají z běžecké ligy RunCzech přitažlivý koncept pro sponzory.

V ceně startovného bývají i drobné dárky pro závodníky

V ceně startovného bývají i drobné dárky pro závodníky

Dlouholetým hlavním partnerem běžecké ligy RunCzech je automobilka Volkswagen. Ta je také titulárním partnerem tradiční květnové akce Volkswagen Maraton Praha, jejíž jedenadvacátý ročník se běžel v neděli 3. května. Maraton byl součástí největšího běžeckého projektu v Česku, kterým je Volkswagen Maratonský víkend. K jeho podpoře se formou partnerství jednotlivých závodů přihlásil nejen Volkswagen, ale i řada dalších značek: konkrétně Mattoni, Birell, DM a ČSOB Pojišťovna.

Víkend v Praze ovládly maratony

Podle údajů organizátorů se Volkswagen Maratonského víkendu zúčastnilo víc než 10.000 běžců celkem 79 národností. Vyvrcholením projektu byl už zmíněný Volkswagen Maraton Praha, který se běží ve třech různých podobách: jednak jako závod určený jednotlivcům, jednak jako týmový závod a konečně i jako štafeta. K jeho průběhu přispěl Volkswagen coby titulární partner nejen dvěma auty Volkswagen Passat osmé generace, které vezly oficiální časomíru, ae i dalšími osobními a užitkovými vozy sloužícími pořadatelům. Přihlížející navíc mohli zasílat sportovcům videovzkazy na velkoplošné obrazovky prostřednictvím speciální mobilní aplikace Fandíme maratoncům, kterou uvedly značky Volkswagen a Birell společně. Aplikaci bylo možné najít například na stránkách V pohybu, provozovaných společností Plzeňský Prazdroj, produkující Birell. Fanoušci mohli nahrávat vzkazy přes mobilní telefon v jakoukoli dobu z jakéhokoli místa.

Kromě Volkswagen Maratonu Praha se uplynulý víkend běžel v Praze mimo jiné také maraton ČSOB Pojišťovna Zdravotnický běh, určený všem lékařům, zdravotníkům, sestrám a dalším pracovníkům ve zdravotnických zařízeních, a tříkilometrový DM rodinný minimaraton.

Partnerství značek Mattoni a Birell bylo o víkendu patrné zejména v občerstvovacích stanicích. Obě značky však mají v rámci projektu RunCzech i své vlastní závody: Birell Grand Prix Praha 2015 se poběží první zářijový víkend po osvětlené večerní Praze a Mattoni 1/2Maraton (nejmladší ze závodů běžecké ligy RunCzech) navštíví postupně Karlovy Vary (25. května), České Budějovice (6. června), Olomouc (20. června) a Ústí nad Labem (12. září).

Sportisimo 1/2Maraton patří k největším u nás. Foto RunCzech

Sportisimo 1/2Maraton patří k největším u nás. Foto RunCzech

A je-li řeč u půlmaratonech, neměl by být opominut ani Sportisimo 1/2Maraton. Také tento závod,  z něhož dělá jeho kapacita 12.500 závodníků největší půlmaraton v Česku, běhají jednotlivci, týmy i štafety. Letošní 17. ročník se uskutečnil v Praze 28. března.

Mattoni nespoléhá jen na maraton

Výše zmíněná značka Mattoni společnosti Karlovarské minerální vody navíc patří mezi ty, které se snaží popularitu běhání podněcovat dalšími a dalšími projekty.

Projekt Mattoni Free Run podporují Vojtěch Bernatský a Ludmila Formanová

Projekt Mattoni Free Run podporují Vojtěch Bernatský a Ludmila Formanová

Jedním z nich je akce Mattoni Freerun, která právě startuje. Její tváří se stal sportovní moderátor Vojtěch Bernatský a zapojila se do ní i bývalá česká atletka Ludmila Formanová, mistryně světa na 800 metrů z roku 1999. Ta v projektu vystupuje jako trenérka „ambasadorů“, tedy zkušenějších běžců z řad veřejnosti, jejichž úkolem bude získávat další následovníky a sestavit vlastní běžecký tým. Tyto ambasadory Mattoni vybírá na základě jejich registrace na stránkách Free Runs pro většinu větších měst po celé ČR. V prvním kole volí 56 ambasadorů, z certifikačního workshopu pak má vzejít 28 finálních. Ambasadoři mají poskytovat bezplatné tréninky všem zájemcům a vytvářet v souvislosti s tréninky obsah na sociálních sítích a v aplikaci RunCzech (musí například v předstihu zveřejňovat termíny tréninků a se svou běžeckou skupinou musí přes sociální sítě a aplikaci pravidelně komunikovat). Ve všech těchto médiích mají současně „šířit dobré jméno značky Mattoni“. „Vyhlašovatel chce tímto způsobem podporovat rozvoj běhání a obecně zdravého životního stylu v České republice,“ uvádějí Karlovarské minerální vody v oficiálních pravidlech pro uchazeče o titul Ambasador Mattoni FreeRun 2015.

Olympijský běh podpořil T-Mobile

K podpoře běhání se na přelomu března a dubna přihlásil také mobilní operátor T-Mobile, který oznámil, že poprvé v České republice podpoří olympijský běh. Ten probíhá mezinárodně u příležitosti oslav Olympijského dne a v letošním roce připadá na středu 24. června. Také T-Mobile spojil běhání s mobilní aplikací. Závodníci, kteří se nebudou moci zúčastnit některého z hromadných závodů, mohou běžet svůj vlastní prostřednictvím „běžecké“ aplikace Endomondo. Běh s danou aplikací se totiž bude započítávat do oficiální účasti, byť jej dotyčný absolvuje kdekoli.

T-Mobile oznámil podporu olympijského běhu na pražské Ladronce.

T-Mobile oznámil podporu olympijského běhu na pražské Ladronce. Akce se kromě novinářů zúčastnili i přední sportovci, třeba zcela vlevo Šárka Kašpárková

Běžecké závody u příležitosti Olympijského dne, které se v Česku pořádají pro všechny věkové kategorie od roku 1987, tak letos získají jednotnou tvář pod názvem T-Mobile olympijský běh a společný registrační systém, který běží online přes formulář na webu Olympijský běh. Všechny závody by měly odstartovat ve všech městech současně díky partnerství s Českým rozhlasem 1 – Radiožurnálem, který odvysílá startovní výstřel. 

Jdem zpátky do lesů

Většina výše zmíněných závodů spojuje běhání s městským prostředím (trasa ústeckého Mattoni 1/2Maratonu vede kvůli zvýšení atraktivity dokonce areálem chemického závodu Spolchemie). Město nabízí větší návštěvnost akce, s tím spojenou vyšší viditelnost sponzorských značek, přijatelnou infrastrukturu a jednoduchou dostupnost pro všechny účastníky. Přesto se ale objevují i projekty, které vracejí běh zpátky do přírody. Často to souvisí s tím, kdo je jejich generální partner.

Sportovně-komunikační agentura Raul spustila na konci dubna nový běžecký seriál Běhej Lesy, který se má odehrávat právě v atraktivních přírodních lokalitách. Generálním partnerem je totiž státní podnik Lesy ČR.

Seriál Běhej Lesy tvoří čtyři akce od června do září v různých lokalitách Česka. Závěrečným podnikem bude loni založená běžecká varianta lyžařského závodu Jizerská 50, letos nově doplněná o ultramaratonský závod na 50 kilometrů. Podle očekávání agentury se do projektu aktivně zapojí přes 3.500 běžců. „Běhej Lesy míří do jiného segmentu než městské běhy a chce lidem nabídnout nové zážitky,“ vysvětluje managing director agentury Petr Lešek. Projekt realizuje tým vedený Davidem Doušou.

Agentura Raul je marketingovým partnerem Jizerské 50 a veslařských Primátorek a kromě nového běžeckého seriálu Běhej Lesy organizuje i závod horských kol Bike Prague a největší seriál v běhu na lyžích SkiTour.

Silný příběh pořád platí

Popularita sportu coby marketingového nástroje má ještě jeden významný důvod: a tím je silný příběh. Příběhy inspirují, příběhy prodávají a příběhy sportovců, kteří museli na své cestě za úspěchem překonat sami sebe, fungují ještě lépe než jiné. 

Za Milku běhá Jiří Gruntorád

Za Milku běhá Jiří Gruntorád

Spojit výzvu k masovému běhání s inspirativním osobním příběhem zkusila na přelomu dubna a května značka čokolády Milka společnosti Mondelez Czech Republic. Její kampaň Poslední kousek tak provází dálkový běh dvou sportovců napříč Českou a Slovenskou republikou. „Při běhu člověk překonává sám sebe a navíc je dnes velmi populární činnost, proto nám do kampaně přirozeně zapadl,“ uvedl Josef Chrpa z agentury PR.Konektor, která připravuje celou kampaň. „Jako ambasadora jsme se rozhodli najít běžce schopného uběhnout kolem sedmi set kilometrů, který však na druhé straně není profesionální ultramaratonec.“ V Česku padla volba na Jiřího Gruntoráda, na Slovensku na běžkyni Veroniku Otrubovou, přičemž konkrétně Gruntorád vypráví v kampani svůj příběh o překonávání nemoci zad. 

Na jeho ultramaratonu napříč Českem jej bude provázet profesionální tým

Na jeho ultramaratonu napříč Českem bude Jiřího Gruntoráda provázet profesionální tým

Proč je běh u značek tak populární? Důvodů je víc. Za prvé je to skutečně současný trend, jemuž propadá stále víc lidí. Za druhé tito lidé představují atraktivní cílovou skupinu s aktivním životním stylem, která je navíc otevřená a vstřícná ke zkoušení nových věcí. Jak zaznělo třeba na nedávné konferenci Big Data v pražské Národní technické knihovně, právě při sportu často lidé začínají využívají nové aplikace a technologie, které měří jejich fyzický výkon a jež pak mohou využít i v jiných oborech své činnosti. Konkrétně dálkový běh je navíc poměrně náročný na správné vybavení, takže jeho prostřednictvím značky oslovují spíš movitější zákazníky. A velké běžecké projekty se navíc těší mediální i návštěvnické pozornosti. Proto se dá čekat, že komerční zájem o ně nebude polevovat.