Televize Prima změnila svůj bulvární web Prima Style na Lajk.cz, se zaměřením na youtuberskou scénu. Rebranding následuje poté, co na Prima Style v návštěvnosti vedly už ne celebrity, ale právě youtubeři. Nový web následuje zahraniční 9gag či Ladbible, cílí na mladé, řídí ho Milan Rozšafný.

Bella: vydělat se dá na dlouhých analýzách, anebo na bleskových zprávách

Měsíční provozní náklady nového Denníku N jsou řádově 150.000 eur, příjmy 110.000 až 130.000 eur, řekl šéf online aktivit titulu Tomáš Bella na Internet Advertising Conference.

Tomáš Bella

Tomáš Bella

Mediální „byznys, na kterém se dá vydělat“, vidí Tomáš Bella, spoluzakladatel a šéf internetových aktivit nového slovenského Denníku N ve dvou protilehlých pólech přístupu obsahu a jeho publikování na internetu. „Řekli jsme si, že nás z toho širokého spektra možného obsahu zajímají pouze dva extrémy, a to long-formové analýzy, které jsou na webu, kde se prodávají, a v novinách. A zároveň nás zajímá opačný extrém toho rychlého, co se právě stalo,“ uvedl Bella na čtvrteční Internet Advertising Conference v pražském hotelu Clarion. Bleskovými zprávami míní přehled Minutu po minutě, který tvoří průběžně aktualizovaných zpráv uprostřed webu deníku. Rubrika přitom funguje jako rozcestník – odkazuje nejenom na vlastní zprávy, ale nebojí se poslat čtenáře i na konkurenční weby.

Denník N založili bývalí novináři slovenského listu Sme, kteří z tamního vydavatelství Petit Press odešli po finančním vstupu investiční skupiny Penta. Na Slovensku začal deník vycházet 30. ledna v nákladu 20.000 kusů. Primárním médiem je pro něj web, vedle toho vycházejí tištěné noviny a jejich elektronická verze. „Je to médium pro lidi, kteří chtějí to, o čem jsme léta mluvili na konferencích, tedy analýzy a nikoli to, co se stalo včera. Vycházíme pětkrát za týden, šestý den jde výběr z toho nejlepšího,“ řekl Bella k formátu novin.

Náklady na spuštění titulu podle Belly znamenaly zhruba 150.000 eur (přes 4 miliony Kč) včetně reklamní kampaně. Výnosy z předprodeje předplatného byly do vydání prvního čísla 256.000 eur. Měsíční provozní náklady Bella odhadl řádově na 150.000 eur, příjmy na 110.000 až 130.000 eur. Zhruba třetinový podíl (34 %) příjmu představuje online předplatné, prodej na stáncích pak 17 %. Celkem očekává, že titul bude dva roky v mírné ztrátě. „Při stabilním nárůstu online předplatitelů by do dvou tří let měl být v provozním zisku,“ zmínil. Počet předplatitelů k dnešnímu dni činil zhruba 10.400 lidí.

Projekt od začátku počítal s tím, že hlavním zdrojem bude web a příjmy od předplatitelů. Až poté přišla úvaha o tištěném deníku. „Když jsme přišli na to, že optimální počet je 30 až 40 redaktorů, kteří budou generovat množství obsahu, za které budou lidé platit, tak rozhodnutí, jestli přidat noviny nebo ne, znamenalo velmi malý finanční rozdíl,“ popsal Bella. Nízké náklady na tisk jsou podle něj způsobeny vysokou kapacitou v regionu, kdy se lze rozhodovat mezi slovenskými, maďarskými, rakouskými nebo moravskými tiskárnami. Současně ale provoz deníku musí být ziskový. „Toto se dostalo i do naší akcionářské smlouvy,“ dodal.

Zakladatelé a redaktoři vlastní 49 % Denníku N, vlastní ale typ akcií, které umožňují téměř kompletní kontrolu nad fungováním vydavatelství. Nadpoloviční většinu mají spolumajitelé slovenské antivirové společnosti Eset. „Jediné, co od nás chtěli, aby do tří čtyř let firma byla v zisku,“ řekl Bella. Denník N má měsíčně přes půl milionu návštěvníků, což je asi čtvrtina publika webu Sme.sk.

Do Česka zatím ne

Slovenský Denník N zatím nepřipravuje vstup na český trh. „Zatím ne. Uvidíme podle online prodeje do Čech. Měli jsme nějaké spíše technologické nápady, které kdyby se uchytily, tak si umím představit, že to budeme nabízet českým nebo maďarským médiím,“ odpověděl Tomáš Bella na dotaz ohledně možného vstupu na český trh.

„Nějaká logika by tam byla. Zatím je ale to velmi daleko. Nejdřív musíme ukázat, že ten model umíme nejen nakreslit, ale i realizovat. A potom asi budeme přemýšlet co dál,“ dodal.