Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Berkou založený televizní byznys končí: studiím RTA zanikly licence

Pavel Zuna. Foto: Ondřej Aust

Poslední manažerem RTA byl začátkem loňska Pavel Zuna, pak firma zavřela krám

Několika studiím Regionální televizní agentury (RTA) končí licence. Informovala o tom Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV), podle níž k 22. květnu zaniklo oprávnění vysílat firmám RTA Jižní Čechy a RTA Zlín, k 23. květnu pak RTA Jižní Morava, RTA Ostrava, RTA Východní Čechy a Českomoravská televizní (program R1 jih). Všechny spadaly pod akciovou společnost Regionální Televizní Agentura.

Tu zakládal a léta vlastnil mediální podnikatel Jaroslav Berka, od podzimu 2011 ji vlastní britská Malcolm & Whitacker Recovery, u níž se předpokládá, že ji ovládá Jiří Šmejc, blízký spolupracovník miliardáře Petra Kellnera a někdejší spolumajitel televize Nova.

Podstatou existence RTA bylo sdílení kmitočtů s televizí Prima od začátku 90. let, to ji dostávalo k divákům a ekonomicky drželo při životě. Když si Prima na přelomu let 2011 a 2012 vyměnila licenci na Prima Family, studia RTA o místo v éteru přišla. S pomocí Pavla Zuny se RTA snažila začátkem loňska vzchopit, nakonec ale záhy přistoupila k sebelikvidaci.

Mluvilo se tehdy o arbitráži s českým státem. „Vše se bude řešit v právní rovině, kde se otevřely nové možnosti,“ řekl v únoru 2012 Zuna. Se stížností proti postupu Primy ale RTA v dubnu neuspěla u Ústavního soudu, ten tak potvrdil verdikt Nejvyššího správního soudu.

Rada pro vysílání směřuje také k odejmutí licence Berkovu dosud nerealizovanému televiznímu projektu TV7, který hodlal rozjet prostřednictvím své společnosti EBD. Program dodnes nezačal existovat.