Poblíž stanice metra Hradčanská v ulici Pod Kaštany 5 v Praze otevřela 19. září nová, bezobalová prodejna, za níž stojí nezisková organizace Bezobalu. Ta se v Česku snaží šířit koncept zero waste, v němž jde o předcházení vzniku odpadu. V praxi to znamená, že výrobky jsou v nové prodejně nabízeny bez obalů, volně ložené. Prodejna funguje jako samoobsluha. Zákazník si donese vlastní dózy nebo pytlíky, zváží jejich hmotnost, samolepkou označí nádobu a sám si z regálů nabere suroviny, které chce koupit.
V prodejně Bezobalu lze nakupovat suché potraviny, čerstvé pečivo, ovoce, zeleninu i stáčenou drogerii a kosmetiku. „Zatím máme v sortimentu přes 400 artiklů, ale hodláme jej rozšířit až na 1.000 a kromě potravin v nejvyšší kvalitě plánujeme nabídnout i cenově dostupnější alternativy v konvenční kvalitě,“ přesvědčuje Ondřej Tesař, vedoucí nové prodejny. „Tím se přiblížíme i početné cílové skupině mainstreamových zákazníků. Právě u nich je totiž, při změně jejich spotřebitelských návyků, potenciál výrazného dopadu. Nemotivujeme pouze ekologickými argumenty, ale i ekonomickými výhodami či designovou atraktivitou bezobalového nakupování. Nechceme totiž přesvědčovat přesvědčené, což se u mnoha ekologických iniciativ děje často,“ argumentuje kreativec a mluvčí Bezobalu Petr Hanzel.
Obchody Bezobalu budou provozovány obchodně standardním způsobem pod hlavičkou společnosti Nekonzum, jejímž spoluzakladatelem a hlavním podílníkem je neziskovka Bezobalu. „Chceme se vyhnout domněnkám o tom, nakolik je obchod svým ziskem skutečně soběstačný a zda ho náhodou nedotujeme granty, a vyslat do světa jasný signál, že provozováním bezobalového obchodu se i v Česku uživíte stejně jako jiným podnikáním,“ prohlašuje finanční manažer obchodů Bezobalu Jiří Sedlák.
„Do dvou let bychom chtěli otevřít v Praze dalších pět bezobalových prodejen,“ sdělil Retailku Sedlák. „Vlastní pražské obchody bychom rádi provozovali v dobře dostupných a frekventovaných lokalitách, nejpravděpodobněji v širším centru města, jak vyplynulo z průzkumu, který jsme dělali letos v březnu a dubnu,“ upřesňuje. Ačkoliv prý zvažovali rovněž možnost vytvoření franšízové sítě v regionech mimo hlavní město, nemají na takový projekt v současné době kapacity.
„Proto jsme se rozhodli zařídit novou prodejnu zároveň jako školicí středisko, v rámci kterého plánujeme předávat své know how samostatným prodejcům, kteří by chtěli myšlenku redukování tvorby odpadu podpořit a přivést do svého města,“ popisuje finanční manažer. Vytvořila by se tak síť partnerských bezobalových prodejen, pro něž by byla neziskovka mentorem: „Je to v zásadě podobné principu, na němž funguje pražírna Mamacoffee se svými odběratelskými kavárnami.“ Účastníkům školení chtějí nabízet konzultaci obchodních plánů, hygienických podmínek, legislativy i marketingové komunikace. „Zároveň také plánujeme vstoupit do velkoobchodu,“ odtajnil pro Retailek Sedlák, „na velkoobchodní úrovni bychom mohli vyvíjet větší tlak na redukci odpadů přímo u dodavatelů, to je místo, kde vidíme velký prostor pro zlepšení.“
Obchod na Hradčanské je už druhou prodejnou Bezobalu v Praze. První byla otevřena před třemi lety na Vinohradech, na dvorku v Bělehradské ulici 96, zde se však prodávají pouze trvanlivé potraviny jako obilniny, sušené plody, oleje či luštěniny a koření. Plánovaný obrat tržeb obou prodejen za letošní rok je 7 milionů Kč.
Dalším projektem neziskovky je také kampaň Co se mi stalo?, jejímž cílem je upozornit na množství odpadu vyprodukovaného během obyčejného dne a která v úterý otevřením prodejny vyvrcholila.