Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

„Big Mac v ČSSR je konečně úmyslné retro“

V poslední prázdninové Reklamní katovně vítězí kampaň McDonald’s od Follow Bubble. Nejméně katy zaujalo černobílé pokračování kampaně Raiffeisenbank od Made by Vaculik.

Ve spolupráci s časopisem MarketingSalesMedia přinášíme pravidelné týdenní hodnocení českých kampaní, hodnocení od těch nejpovolanějších - samotných kreativců, stratégů a klientů tuzemského reklamního průmyslu.

Reklamní katovna: pořadí za 29. týden 2018

  1. Follow Bubble: Big Mac v ČSSR (55 %)
    značka, klient: McDonald’s
  2. Brain One: Je na čase okusit dvojku (44 %)
    značka, klient: CZC.cz
  3. McCann Prague: Rodinám, těm je teď hej (44 %)
    značka, klient: Vodafone
  4. Saatchi & Saatchi: Hotel Růženka (36 %)
    značka, klient: T-Mobile
  5. Made by Vaculik: Rybička (31 %)
    značka, klient: Raiffeisenbank

S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 7 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po 5 bodech, každý ohodnotí každo u z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným přidá slovní hodnocení.

1. Big Mac slaví padesátiny (55 %)

Řetězec rychlého občerstvení McDonald’s slaví padesáté narozeniny hamburgeru Big Mac. Speciálně pro český trh vznikl retro spot, který ukazuje uvedení hamburgeru v socialistickém Československu. Kampaň vznikla pouze pro Facebook a jejím tvůrcem je tým agentury Follow Bubble. „Retro koncept ‚opožděné premiéry‘ je čistě lokálním nápadem. Vycházeli jsme z předpokladu, že pokud chceme v letošním roce slavit 50 let Big Macu, musíme ho napřed slavnostně uvést na trh, což se z pochopitelných důvodů v roce 1968 neudálo,“ popsala pro MarketingSalesMedia pozadí vzniku spotu Zuzana Svobodová, ředitelka komunikace McDonald’s ČR. Zároveň podle Svobodové tento spot navazuje na původní český televizní spot, který běžel v červnu a připravila jej agentura DDB. Ten ukazoval, co vše bylo v posledních padesáti letech in, přičemž Big Mac byl stále stejný.

Za nápad 100, ale ty vole, když dělám dobovku (i jako parodii), tak nestačí přes to hodit filtr v iMovie. Plus drobnosti jako moderní mikrofon nebo všudypřítomná bílá stěna v pozadí... Prostě je vidět, že je to dělaný na koleně, což je hrozná škoda. I tak ale za snahu jasný vítěz týdne.
Martin Svetlík (McCann Prague)

Hezký nápad i zpracování. Úplně si dokážu představit, jak to kreativce bavilo, jak k tomu vymýšleli ty plakátky, dekoraci, jak si hrají se zvukem a barvami. A mě jako diváka to baví taky.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Nápad dobrý, ale vše mohlo být přeci mnohem mnohem vtipnější, chvílema se mi chtělo zívat.
Pavel Jechort

Míla KneprSuper. Takhle reklama mě fakt baví. Svěží nápad, uchvatná dikce socialistických výzkumníků, trefená tonalita bez „zakaždoucenukrativního“ pitvoření. Nevím, jestli to není i proto, že pamatuju „socialistický Mekáč“ - jmenoval se Arbat.... Prostě da-da.
Míla Knepr (Silver Pack)

Ale jo. Konečně jednou retro úmyslné, a ne, že se tak prostě podařilo.
Vilém Rubeš

Chytrá myšlenka, jak přistupovat k výročí. Zábavná forma, perfektní stylizace. Co víc si přát?
Julia Dovlatova (Geometry Prague)

Video se hodí do celého toho vzpomínkového maratonu na 68, je ale dlouhé a místy zbytečně na sílu tlačí humor, cením obraty jako „křupavé bramborové nudličky“.
Petr Kašpar (Cognito)

2. CZC.cz opět staví na dvojkách (44 %)

Prodejce elektroniky CZC.cz pokračuje v sérii kampaní s dvojkami. Sám uvádí, že v segmentu online prodeje IT a elektroniky je na českém trhu dvojkou. V kampani si za symbol dvojek zvolil hrušky, které se neprodávají zdaleka tolik jako jablka. Vybízí k tomu, aby si zákaznici kupovali spíše opomíjené hrušky. Za konceptem stojí agentura Brain One, produkci zajistila Bumerang.film. Nový spot se objeví kromě YouTube i v outdoorových formátech v pražském metru a tramvajích, na bannerech online a také poběží rádiová reklama na Evropě 2. 

„Kromě toho, že hrušky jsou podle nás lepší než jablka, máme pro zákazníky i další argumenty. Nyní mají například možnost získat k nákupu na CZC.cz HBO GO až na tři měsíce jako dárek. Navíc spouštíme u několika set produktů i Garanci skvělé ceny, což v praxi znamená, že budeme hlídat ceny na Alza.cz a později i u další konkurence, a v případě potřeby je na našem e-shopu dorovnávat,“ popsal Milan Duda, marketingový ředitel CZC.cz.

Další marketingovou aktivitou, která doplňuje komunikační linku dvojky na trhu, je projekt s názvem Fond spokojených dvojek. Jeho cílem je pomoci dvojkám splnit si svůj sen. Za své 22vteřinové video získají dvě nejpřesvědčivější dvojky odměnu 52 222 korun. Druhá kampaň vznikla in-house a poběží do 31. října.

„Pojďme prodávat HBO GO na tři měsíce zdarma. Začneme 35 vteřinami příběhu o hruškách a jablkách, protože dvojka na trhu.“ Přátelé, říká se tomu dramatizace vlastní myšlenky a vyhazuje se to na prvním kreativním review.
Martin Svetlík (McCann Prague)

Video, které mě baví dokoukat až do konce, a to už jsem ho viděla asi pětkrát. Jdu si koupit ňáký hrušky!
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Není problém být dvojka, problém je vydávat tenhle fakt za USP. Jestli je nejlepší nabídka HBO na 3 měsíce zdarma, můžete být klidně brzy trojka.
Pavel Jechort

Míla KneprTak se nám to „We try harder“ posouvá. A „hrušky“ mohou být tou cestou, protože to nejsou „druhá nejlepší jabka“. Samotná exekuce je plná vaty, jasná myšlenka si zaslouží jasnou jednoduchou exekuci. Nevěřím, že lidi jsou tak omezení, že potřebují tááááákhle dlouhé vysvětlování. A závěrem: závěrečný V/O s pusou plnou hrušek mi vadí, protože mu akusticky nerozumím. Na druhou stranu, tohle prodat klientovi, to je fakt majstrštych.
Míla Knepr (Silver Pack)

Body za snahu. Ale neftip konce to přebil.
Vilém Rubeš

Humor a překvapivý kreativní přístup, jak obrátit „jsme druzí“ do pozice hrdého prohlášení. Líbí se mi to.
Julia Dovlatova (Geometry Prague)

CZC.cz dlouhodobě propaguje myšlenku, že jsou dvojka na trhu, takže v tomto si drží linku. Mně to ale jako námět a přesvědčovací prodejní agrument přijde slabé. Metafora s jablky a hruškami není špatná, kdo ale sledoval souboj Apple a Blackberry, je zvyklý na větší jízdu.
Petr Kašpar (Cognito)

3. I ve Vodafone rodině končí prázdniny (44 %)

Vodafone si v nové kampani utahuje z puberťáků a začátku nového školního roku. Ukazuje, jak pomohou technologie zvládnout hektické období konce prázdnin. Ve spotech se opět objevuje už známá rodina složená z herců Ondřeje Sokola, Jiřího Vyorálka, Lucie Žáčkové, Štěpána Mikoláše a Agáty Zimové

Natáčení a focení kampaně na dvou lokacích trvalo tři dny. Režie se znovu chopil Vojtěch Kotek, hudbu speciálně pro kampaň složil Viliam Béreš. Kampaň pochází z dílny kreativní agentury McCann-Erickson Prague, Stink Films a UPP. Poběží od 15. 8. v televizi, v online médiích, tisku a na venkovních plochách.

Nemůžu říct, že bych se nějak extrémně pobavila, ale zůstal milý, nikoliv trapný pocit. Rodina je mi sympatická takovou svou přirozeností a samozřejmostí. A herci nepřehrávají, což je povzbudivé.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Vtípky nezvoní a co je vlastně ta nabídka red+home (nebo jak se jmenuje) vůbec netuším a zjišťovat se mi nic nechce. Neměla by reklama něco říkat o produktu?
Pavel Jechort

Míla KneprJá si nemůžu pomoct, mně se to fakt líbí. Jako ze života, v tom nejlepším slova smyslu. (Spot „Integrál“ snad zažil každý rodič. ) Nesedí to na zadku, nemá to žádné zbytečné kudrlinky, jednoduché. Seriál týdne.
Míla Knepr (Silver Pack)

Jsem až takový pamětník, že jsem zažil dobu, kdy reklamy mobilních operátorů nebyly prudy z nudy!
Vilém Rubeš

Další varianta komiksové série mobilního operátora s řadou mini vtipů z reálného života. Zřejmě to zapadá do celkového TV obsahu a komunikace nabídky. Svůj účel to plní, ale nic víc.
Julia Dovlatova (Geometry Prague)

Za mě skvělá, vypointovaná videa. Jsou svižná, navazují na sebe, odkazují a na rozdíl od T-Mobile jsou stavěny na jednoduchém vtipném sdělení, nejsou překombinavaná ani dlouhá.
Petr Kašpar (Cognito)

4. Příběh Hotelu Růženka pokračuje (36 %)

T-Mobile pokračuje v marketingové kampani z prostředí horského hotelu Růženka. Její další část propaguje výhody digitální televize a nový fotbalový obsah. V kampani se opět objeví Kryštof Hádek, Veronika Kubařová, Jiří Langmajer a Ctirad Götz. Poběží až do konce října a kromě televize se objeví také na venkovních plochách, v tisku, online včetně sociálních sítí a také v místě prodeje.

Kreativní koncept potažmo nadlinkovou část kampaně připravila Saatchi & Saatchi, produkci spotu měla na starost Boogie Films a režie se ujal Tomáš Bařina. Podlinkovou část kampaně připravila Havas Worldwide, o digitální linku se stará Proboston Digital a sociální média řídí Newcast. Nákup médií má na starost MediaCom Praha.

Myslím, že změna na pozici marketingového ředitele T-Mobilu je samo o sobě nejlepší hodnocení týhle kampaně. Děkujeme a těšíme se na nový koncept.
Martin Svetlík (McCann Prague)

„Semolinové čakry“ a Hádek, který se promění ve figurínu, mě rozesmály. Spoty T-Mobile už se staly specifickým žánrem. Mají svůj rukopis a styl humoru, kdo z vás to má?
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Pořád jim reklamy jdou, marná sláva. Tu telku mám a jsem na ně kvůli reklamě o trochu méně naštvanej.
Pavel Jechort

Míla KneprFotbal a T-Mobile. Dva spoty, dva různé poločasy. Fotbal na tajňačku je mile inspirovaný známou pivní kampaní. Ok, jen nechápu to žvatlavé intro. Možná by pomohlo občas se zeptat: Je to dost jednoduchý? No a druhý poločas, to je tak doslovné, až to bolí. A to jsem si myslel, že ČS s claimem „bankomat na každém roku“ a obrazem bankomatu u rohového praporku nic nepřekoná. I překoná - Stará dáma...
Míla Knepr (Silver Pack)

Ještě tam chybělo, aby někdo uklouz na banánový šlupce. Naprostý odpad!
Vilém Rubeš

Formát „komiksové série“ dobře vyhovuje mobilním operátorům s jejich nekonečnými nabídkami. Líbí se mi pokus jít do absurdního humoru, ale exekuce z mého pohledu postrádá vkus.
Julia Dovlatova (Geometry Prague)

Asi nejsem na stejné vlně humoru, reklamy jsou řemeslně provedené dobře, obsah a styl jde mimo mě. Video negraduje a zbyde z něj dojem trapnosti.
Petr Kašpar (Cognito)

5. Detektiv Artur opět na scéně (31 %)

Raiffeisenbank v srpnu pokračuje ve svém černobílém komunikačním konceptu, kdy se opět objevuje detektiv Artur (Victor Solé) a jeho kolegyně Viktorie (Erica Bigiou). „Letošní spoty jsou opět natočeny stylem připomínajícím krátké filmy a zachovali jsme i černobílé ladění, které nás dlouhodobě odlišuje od konkurence,“ uvedla Michaela Kuželová, manažerka marketingové komunikace Raiffeisenbank. „Ke změně však došlo ve světelném ladění. Zatímco spoty loňské série se, až na jednu výjimku, odehrávaly v noci, letošní jsou prosvětlené, optimistické a díky nově zvolené hudbě mají jinou dynamiku a švih. Kampaň zahajujeme 20. srpna 2018 TV spotem na produkt eKonto Smart, ve kterém představujeme benefit vedení účtu zdarma. Dostal pracovní název Rybička,“ doplnila Kuželová.

Součástí kampaně je i sada desetisekundových YouTube a facebookových videí, které dějem navazují na televizní spoty. Zároveň se kampaň objeví také na venkovních nosičích a ve formě displejové kampaně na bankomatech. Kreativu kampaně připravila Made by Vaculik, režii televizních spotů zajistil opět Tomáš Řehořek a produkci obstarala Armada Films. Fotografkou produktových plakátů se letos poprvé stala Lucie Robinson.

Co se stane, když koncept založenej na estetice film noir „prosvětlíte“ a dáte tam veselou hudbu, aby to působilo „optimisticky“. Nepochopím.
Martin Svetlík (McCann Prague)

Já nevím. Mám z toho depresi.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Jednak tam konto mám a platím přes kilo, asi jako odměnu za věrnost, jednak tenhle vlak už jel tak asi před 5 lety, no ne?
Pavel Jechort

Míla KneprKreativní idea, taky spíš „stórka“ mi připadá stejně jako hlavní hrdinka - malá a hodně přifouknutá...... Ostatně i klient charakterizuje odlišnost kampaně od té loňské tím, že je optimističtější, s jinou hudbou a především - odehrávající se ve dne. Další komentář netřeba.
Míla Knepr (Silver Pack)

Nekrmte ji! Chápete? Rybičku, ani banku! Jak sivý dvojsmysl! Kdyby mi bylo pět, plácám se do kolen. Škoda práce a času...
Vilém Rubeš

Není to můj šálek kávy, žádný insight, pouze hra se slovy.
Julia Dovlatova (Geometry Prague)

Šroubovaný až doslovný humor, ve videu se kloubí snaha o laskavý humor s podivnými byznysovými grimasami. Výsledný dojem je pak všelijaký.
Petr Kašpar (Cognito)

Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, napište na ondrej@aust.cz a připojte odkaz na svou práci.