Od ledna převezme billboardy na pražském letišti od skupiny BigBoard konkurenční firma JCDecaux, která tam už provozuje vnitřní reklamní plochy. Vyplývá to ze smlouvy z roku 2012 a ČTK to potvrdil mluvčí letiště Roman Pacvoň. Firma také nyní kvůli poklesu cestujících jedná o slevě z nájemného na stávající reklamu. Zároveň se objevila anonymní kampaň na billboardech a internetu, podle které JCDecaux dluží letišti na nájemném.
„Podle platné smlouvy se společností JCDecaux uzavřené v roce 2012 má převzít pronájem venkovních reklamních ploch na letišti společnost JCDecaux,“ potvrdil Pacvoň. Podle smlouvy, kterou má ČTK k dispozici, má JCDecaux letišti platit částku specifikovanou jako podíl na výnosech z reklamy, minimálně však 62 milionů Kč ročně. Po převzetí reklamních ploch se tato částka má od ledna zvýšit o dalších 12 milionů. Kontrakt je platný do roku 2025.
BigBoardu letos skončí téměř dvacetiletá smlouva na provoz venkovních ploch. Jejich převodem na jinou firmu bez výběrového řízení se dřív zabýval Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), podle Pacvoně mu letiště poskytlo veškerou součinnost. „Podle nám známých skutečností ÚOHS v rámci těchto smluv ani v rámci procesu jejich vzniku žádné pochybení neshledal,“ uvedl mluvčí.
Tento týden se v souvislosti s reklamou na letišti objevil web okradliletiste.cz, podle něhož JCDecaux letos přestala letišti hradit předepsaný nájem. Anonymní tvůrci stránek tvrdí, že kvůli smlouvě s firmou letiště přichází každou sekundu o dvě koruny. Na web odkazují i billboardy rozmístěné okolo letiště. Mluvčí BigBoardu Pavlína Stránská pro web Zdopravy.cz popřela, že by skupina s kampaní měla něco společného. Doména je podle registru Nic.cz psána na jméno Frantz Nowak s adresou Poštovní 39/2, Ostrava. O něm dosud v médiích není zmínka.
Letiště informace na webu označilo za zkreslená, pomlouvačná a poškozující dobré jméno společnosti. „Letiště Praha už proto podniká patřičné právní kroky, včetně přípravy trestního oznámení na neznámého pachatele pro pomluvu,“ stojí v jeho prohlášení. Společnost podle něj také podá stížnost na Radu pro reklamu z důvodu podezření na neetické využití reklamního prostoru a právní cestou bude žádat o zablokování internetových stránek. U těch plakátů, které jsou na billboardech firmy BigBoard, vyzve letiště firmu k jejich sundání.
Na to, jestli JCDecaux skutečně nájemné dluží, mluvčí letiště neodpověděl s odůvodněním, že jde o důvěrnou obchodní informaci. Věc nechtěl blíž komentovat ani mediální zástupce JCDecaux Jiří Chvojka. Řekl, že firma s ohledem na komplikovanou situaci způsobenou pandemií a výrazným poklesem cestujících s letištěm intenzivně jedná o podmínkách provozování ploch. Ohledně kampaně podle Chvojky firma podala podnět na Radu pro reklamu a živnostenský úřad. Další právní kroky zvažuje.
Francouzská JCDecaux v září zahájila s českým státem arbitráž. Důvodem jsou spory o smlouvu na pronájem všech ploch v pražské MHD mezi firmou Rencar většinově vlastněnou JCDecaux a pražským dopravním podnikem. Tu podnik vypověděl a v následném právním sporu soud loni rozhodl, že je neplatná. Téhož názoru byl v odvolacím řízení senát Městského soudu v Praze, který nicméně z důvodů nejasnosti věc vrátil soudu první instance. Ten zatím nerozhodl. JCDecaux v arbitráži tvrdí, že dopravní podnik vypovězením smlouvy porušil dřív poskytnuté záruky. Firmě příští rok skončí také smlouva s pražským magistrátem na provoz více než 900 přístřešků MHD. Město je plánuje nahradit vlastními.