Loňské tržby českých e-shopů během celého týdne, na který připadá Black Friday dosáhly podle odhadů Asociace pro elektronickou komerci (APEK) výše 4,2 miliardy Kč, což znamenalo pětinový meziroční nárůst. I pro letošní rok se očekávalo stejné tempo růstu, což by znamenalo dosažení pětimiliardové hranice. Jen na samotné páteční prodeje tak mohla připadnout zhruba miliarda.
Alza.cz meziročně o 17 % víc
Dojít k jednoznačnému závěru, jak dopadl letošní Black Friday, není jednoduché, protože málokterý obchodník se s touto akční nabídkou soustředil pouze na pátek 29. listopadu. Například největší tuzemský internetový prodejce Alza.cz nabízel zboží pod hlavičkou Black Friday poslední tři týdny a podle sdělení Patricie Šedivé, tiskové mluvčí Alzy, e-shop během této doby ve všech zemích dosáhl obratu 3,3 miliardy Kč bez DPH. Větší vypovídací hodnotu tak má jiné komunikované číslo, totiž že se jednalo o meziroční nárůst tržeb o 17 %.
Celkem Alza prodala přes 4 miliony kusů zboží a vyřídila přes 1,1 milionů objednávek. „Špička v tomto období přišla právě v pátek 29. listopadu. V tento den se odbavilo celkem 75.000 objednávek, za 237 milionů Kč, což je dorovnání dosavadního rekordu,“ říká Petr Bena, obchodní ředitel Alza.cz a dodal, že firma dosáhla i rekordu v hodnotě zboží na skladech – v nich měla 6,5 milionů kusů zboží za 6 miliard Kč.
Žebříček nejprodávanějších položek tvořily mobilní telefony, set-top boxy, propojovací kabely, knihy, televize a stavebnice Lego. Vůbec nejprodávanějšími produkty se staly vybrané modely iPhone, herní konzole PlayStation, jedna z televizí Samsungu nebo náramek Xiaomi.
V Mallu stejně jako u Alzy
Skupina Mall Group, hlavní konkurent Alzy, ohlásila, že za celou kampaň Black Friday, která ovšem začala už 18. října, přesáhly tržby 4,7 miliardy Kč. Se srovnatelným obdobím loňska se pak jedná o 60 %. Jen e-shop Mall.cz prodal za tu dobu zboží v hodnotě 1,8 miliardy, meziročně o 50 % víc. Z ostatních zemí, kde Mall působí, se rekordmanem stalo Chorvatsko s meziročním nárůstem tržeb o víc než 160 %.
„Letošní Black Friday potvrdil, že tato akce oslovuje čím dál víc Čechů. Od startu kampaně jsme viděli skokové růsty prodejů u většiny dárkových kategorií, od mobilních telefonů a drobné elektroniky přes hračky až po oblečení a doplňky,“ říká Oldřich Bajer, šéf Mall Group, „náš web Mall.cz jen za uplynulý víkend navštívil více než milion zákazníků.“
Největší zájem o nakupování měli lidé v pátek 29. listopadu, který se stal vůbec nejsilnějším pro celou skupinu Mall. Největší špičku však web Mall.cz zaznamenal v neděli ve 20 hodin, kdy na něm bylo v jeden moment více než 8.000 zákazníků.
Během uplynulého víkendu zde byl největší zájem o hračky, malou bílou techniku a mobilní telefony. V hračkách podobně jako u Alzy vedlo Lego, vedle něj pak produkty s pohádkovými motivy Frozen. Z elektroniky se stěžejní kategorií staly televizory a i zde stejně jako i Alzy vedl v prodejích jeden z modelů značky Samsung, náramek Xiaomi nebo produkty značky Apple.
Tržby rostou už měsíc
Obrovské tržby a jejich meziroční nárůsty ohlásil také online prodejce parfémů Notino. Ten zveřejnil údaje za prodej během celého týdne, na který připadá Black Friday, a během této doby prodal u nás i do zahraničí 1,6 milionu parfémů v rámci 450.000 objednávek, na Česko přitom připadlo přibližně 20 % objednávek. Jenom pro představu: za celý loňský rok firma prodala 29 milionů produktů.
Celkové tržby Notina v rámci týdne s Black Friday se meziročně zvedly o 30 %, vrchol v zájmu zákazníků pak představoval samotný pátek. „Přímo 29. listopadu si zákazníci koupili bezmála 400.000 parfémů a dalších produktů. Pro porovnání – loni jsme v pátek prodali 301.000 produktů. Tehdy šlo o prodejně nejúspěšnější den roku 2018,“ přiblížil marketingový ředitel Notina Radek Ondrášík.
Notino aktuálně působí ve 24 zemích. Nejvíc se tržby zvedly v Česku, Polsku, Rumunsku, Itálii, Německu a Rakousku. „Nedá se však říct, že by Češi čekali s nákupem pouze na Black Friday, vyšší zájem o nákupy sledujeme od začátku listopadu,“ dodává Ondrášík.
Průměrná sleva byla 50 %
Podle výzkumu konzultační společnosti Acomware se letos do slevové akce Black Friday zapojilo 61 % obchodních řetězců v Česku. „Ze zhruba 160 největších obchodních řetězců, které v rámci našich výzkumů sledujeme, se jich do Black Friday zapojilo meziročně o 20 % víc,” komentoval zjištění David Vurma, ředitel Acomware. Prodejci nejčastěji lákali na část sortimentu s průměrnou slevou 50 %. S takovou nabídkou přišlo 70 % zkoumaných řetězců. Nejčastěji se zvýhodněné nabídky týkaly vybavení do domácnosti, elektroniky, oblečení, obuvi nebo sportovního zboží. Naopak jen výjimečně se slevy týkaly potravin, drogerie nebo léků.
Třetina obchodníků pak Black Friday pojala jako poskytnutí slevy na celý nákup. Výše slevy se nejčastěji pohybovala mezi 20 až 30 %. Ve většině případů šlo o prodejce oblečení, obuvi, kosmetiky nebo sportovních potřeb. „Příkladem výhodné nabídky je Yves Rocher, kde je výše slevy 50 % na celý nákup. Jsou také případy, kdy prodejce využívá Black Friday pro dobré účely. DM drogerie neposkytuje slevy zákazníkům, ale věnuje 5 % z obratu domovům pro seniory,“ popsal přístup vybraných prodejců Vurma. Podle Acomware 70 % prodejců letošní akce Black Friday spustilo už začátkem nebo v průběhu daného týdne a 60 % je protáhlo až do neděle.
Poskytovatel e-shopových platforem Shoptet, který spravuje 20.000 e-shopů, pak vyčíslil průměrnou výši slev velkých e-shopů na 35 %, v případě malých e-shopů pak jen 16 %. V obou případech se ale slevy týkaly výprodejového zboží. Například u elektroniky se jedná o starší modely, které jsou jinak hůře prodejné.
Od týdne s „Černým pátkem“ až do Vánoc utratí podle APEK čeští zákazníci v e-shopech zhruba 20 miliard Kč.
Co se bude dít po Black Friday, naznačuje Miroslav Uďan, šéf Shoptetu: „Nejčastější uváděné slevy [v rámci Black Friday - pozn. aut.] jsou mezi 30 až 40 %. Má to ale háček, ty slevy jsou často na výprodejové zboží, například na starší modely televizí a mobilů. To znamená, že jde o přirozenou slevu. Před Vánoci se staré zboží zlevňuje a e-shopy se ho snaží prodat. Poté se ceny na velmi krátkou dobu opět zvýší. A to jen z důvodu, aby se zboží po umístění do novoročních výprodejů prodalo s vysokou procentní slevou.“