Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Blogy o tématech životního stylu jsou pro časopisy konkurencí i zdrojem inspirace

Zpravodajka ČTK Irena Nováková promluvila s několika českými blogery o jejich aktivitách.

  • ČTK
  • 27. 09. 2012 11:04

Internetové blogy zaměřené na módu, design či gastronomii sice časopisům odlákaly část čtenářů, zároveň ale tištěným titulům slouží jako zdroj inspirace. Koncem roku 2008 na trh tištěných médií dolehla krize, která příjmy vydavatelů snížila o desítky procent. Čistý zisk z inzerce se v roce 2009 podle odhadů snížil o pětinu na 6,7 miliardy Kč. A právě v tento rok se českým internetem začaly šířit fotky a příspěvky módních blogerek, které získávaly tisíce příznivců.

Zatímco tištěné náklady klesaly, počet blogů zaměřených na módu, kosmetiku a životní styl rostl. Česká verze nejprodávanějšího módního časopisu Elle v roce 2009 meziročně snížila prodaný náklad o 4 % na lehce přes 46 tisíc kusů. Web jedné z prvních českých fashion blogerek Sandry Leopardové ve stejný rok začalo denně sledovat několik tisíc čtenářů. Drobnou studentku gymnázia s vizáží Audrey Hepburnové následovaly stovky dalších dívek, které na svých webech zveřejňovaly módní fotky, články o trendech i osobní názory a postoje.

Právě autenticita je faktor, který přispěl k blogovému fenoménu. „Každého zajímá ženský svět a osobní názory. Blog je autentický. Majoritní média se o autenticitu snaží, ale kdo jim to věří? Přizpůsobují obsah inzerentům a ostatním zájmům vydavatelů,“ řekla ČTK jedna z předních módních blogerek Sandra Kisić, jejíž blog Boo needs new shoes zaměřený kromě módy také na cestování, jídlo nebo kosmetiku navštěvuje denně až 3 tisíce lidí.

I přes krizi na tiskovém trhu vstoupily do odvětví nové tituly. Sanoma v roce 2009 uvedla českou verzi módního magazínu Marie Claire, Hachette Filipacchi 2000 ve stejný rok nabídla první číslo lifestylového magazínu o designu a architektuře Elle Decor. Česká edice mezinárodního titulu se zaměřila na originální české i zahraniční bydlení, které začaly sledovat také české blogerky. Vznikly první blogy věnované designu a bydlení, které sice nevzbuzují tolik vášně jako móda, ale i tak díky stovkám čtenářů ukrojily velkou část blogového prostoru.

Situace v segmentu časopisů o bydlení sledovala opačný trend, který ale například nekopíroval titul Moderní byt, jehož prodaný náklad v roce 2009 meziročně stoupnul o více než pět procent na zhruba 14.500 kusů. O 2 % na lehce přes 22 tisíc kusů ale klesly prodeje časopisu Marianne Bydlení, o zhruba sedm procent na necelých 12 tisíc kusů se proti roku 2008 snížily také prodeje měsíčníku Bydlení.

Tematicky zaměřené blogy mají proti časopisům mimo jiné výhodu v časté aktualizaci a specializaci. „Blogy jsou rychlejší v přinášení nových informací, bývají specifičtěji zaměřené a najdou si svého přesně vyhraněného čtenáře,“ řekla ČTK Jana Sedláčková, autorka blogu Jak se bydlí.cz, který má přibližně 7 tisíc návštěv za měsíc. Stejně jako Kisić pak upozorňuje na personální rovinu. „Blogeři mohou být v komunikaci se čtenáři daleko osobnější než jakákoliv redakce klasického časopisu,“ podotkla Sedláčková.

Zhruba po dvou letech blogového boomu se vášnivé čtenářky začaly měnit v kritičky, kterým vadila komercializace módních webů. Hojně navštěvovaných blogů si totiž začaly všímat firmy, které autorkám výměnou za reklamní články nabízely finanční produkty nebo zboží zdarma. Osobní rovina blogů se tak začala v některých případech lehce posouvat směrem ke komerčnímu charakteru časopisů, kterým ale i nadále klesaly prodané náklady. Průměrné loňské prodeje časopisu Elle loni meziročně o 1 % poklesly na 44.500 kusů, Marie Claire snížila prodané kusy o více než 8 % na zhruba 23.600 výtisků.

I když se na první pohled může zdát, že blogy a časopisy jsou v odlišných kategoriích, které spolu soupeří, realita je zřejmě jiná. Věhlasné tituly jsou totiž pro některé blogery modlou i zdrojem inspirace, kterou blogy zároveň nabízí časopisům. „Tištěné časopisy mají své místo a dokonce většina blogerů je miluje, kupuje a podporuje - pokud přinášejí zajímavý a unikátní obsah,“ myslí si Sedláčková, která ale zároveň připouští, že rozmach tematických blogů prodejnost tištěných časopisů určitě negativně ovlivňuje.

S tím souhlasí také autor nejčtenějšího kulinářského blogu Cuketka Martin Kuciel, jehož web měsíčně navštíví přes 100 tisíc čtenářů. „Z rostoucí návštěvnosti online titulů, blogů a magazínů lze usoudit, že se část čtenářů přesunula od nákupu tištěných titulů ke čtení online a zdarma,“ řekl ČTK Kuciel, který zároveň uvedl příklad ze zahraničí, kdy v roce 2009 zanikl nejstarší a nejrespektovanější americký titul o jídle Gourmet Magazine, který nepřerušeně vycházel od roku 1941.

Některé tištěné tituly ale mohou končit ve prospěch nových, které se tvoří právě z blogů. Tak například vznikl internetový časopis Bohemia Living, do kterého přispívají přední designové blogerky včetně Sedláčkové. Právě na něm se ukazuje tvrdé jádro tištěných titulů, které blogy jen tak nerozlousknou. „Naši čtenáři se na nás často obracejí s dotazem, zda mohou někde zakoupit i tištěnou verzi magazínu. Lidé jsou zvyklí si s časopisem sednout v pohodlí do křesla či na zahradu,“ řekla ČTK šéfredaktorka Bohemia Living Jana Pěkná. Čtyři vyšlá čísla časopisu si zatím virtuálně prohlédlo v průměru kolem 36 tisíc čtenářů.

Možnost doteku se u prohlížení kvalitních magazínů asi jen tak neomrzí, ty digitální ale zase nabízí možnost odkazů, přehrávání videí či propojení se sociálními sítěmi. Technických výhod si všímají i vydavatelé, které tištěné tituly prodávají také ve verzi pro smartphony a tablety a zároveň jsou aktivní právě v blogovém prostředí.

Blogy čtenářek i redaktorek nabízí například weby časopisů Elle či Marie Claire. Činné jsou v této oblasti i televize. Provozovatel televize Nova CET 21 vlastní blog.cz, Česká televize zase v souvislosti s novým seriálem Ententýky spustila imaginární blog o vztazích a mateřství Jsemvtom.cz.