Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Bloomberg po stížnostech odstřihl své redaktory od údajů o přihlašování klientů

Redaktoři znali detaily přihlašování jednotlivých obchodníků a opakovaně je obvolávali s dotazy na možné propouštění.

  • ČTK
  • 11. 05. 2013 22:41

Zpravodajská a finanční agentura Bloomberg uznala svou „chybu“ a zrušila zvláštní přístup svých novinářů k datům, které jim umožnily sledovat aktivitu klientů společnosti na agenturních terminálech. Učinila tak poté, co si na novináře a jejich praktiky sledování klientů stěžovala minulý měsíc přední americká investiční banka Goldman Sachs.

Podezření Goldman Sachs vyvolala jedna reportérka Bloombergu, která se banky vyptávala, zda od ní neodešel jeden ze zaměstnanců, a poukazovala přitom na to, že se už řadu týdnů nepřihlásil ke svému terminálu. O skandálu v pátek psaly listy New York Post a The Wall Street Journal. Terminály souží k dodávání zpráv a finančních dat a zároveň k obchodování na trzích.

Generální ředitel Bloombergu Daniel Doctoroff poté v oběžníku pro zaměstnance konstatoval, že firma svým novinářům „dlouho umožňovala omezený přístup k údajům o zákaznících“. Dodal ale, že „nyní jsme si uvědomili, že to byla chyba“ a že „ihned“ po dubnové stížnosti banky omezila novinářům přístup na terminálech pouze na to, k čemu se dostávají i zákazníci.

Novináři Bloomberg News mohli přes terminály zjišťovat, kdy se k nim přihlásil kdokoli ze 315.000 platících zákazníků agentury, mezi nimiž je většina obchodníků s akciemi a dluhopisy. Viděli také typy „funkcí“, k nimž byl právě zákazník připojen, to znamená, zda sledoval zprávy, nebo sbíral údaje pro obchodování. Doctoroff ale ubezpečil, že novináři neměli přístup do systémů pro obchodování a dalším finančním systémům, ani ke vzkazům, které si klienti přes terminály posílají.

Vedle Goldman Sachs vyjadřovala obavy z přístupu novinářů Bloombergu k citlivým datům i banka JPMorgan Chase, zjistila agentura AP. Podle jejího zdroje blízkého bance údajně řada novinářů agentury využívala v posledních letech dat ze sledování klientů k exkluzivním zprávám. Jeden z nich například znal doby přihlašování jednotlivých obchodníků a denně je obvolával s dotazy na možné propouštění. JPMorgan si u novinářů na tyto praktiky stěžovala, k manažerům Bloombergu se ale údajně stížnosti nedonesly.

Novináři Bloombergu mají přístup ke sledování klientů přes terminály už od 90. let, kdy agenturu vznikla, sdělil mluvčí firmy Ty Trippet. Reportéři Bloombergu jsou od počátků agentury známi svými agresivními metodami získávání informací.

Bloomberg zaměstnává přes 2.400 novinářů a většinu příjmů získává z pronájmu terminálů finanční sféře. Firmy na Wall Street platí za pronájem každého terminálu kolem 20.000 dolarů ročně (téměř 400.000 Kč).