Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

5 tipů, jak nastartovat úspěšný firemní podcast

Podcasty zajímají čím dál víc posluchačů. Mezi ostatními firemními médií kraluje hloubkou a množstvím pozornosti, které mu posluchač věnuje. Pokud tedy chcete měnit povědomí o své značce, produktu nebo oboru v porozumění, formát podcastu je pro vás to pravé. Přečtěte si, k čemu se vlastní audio pořad hodí a hlavně - jak ho hladce rozjet.

Boomerang natáčí svůj vlastní oborový podcast in_Content ve studiu influencera Petra Máry

Boomerang natáčí svůj vlastní oborový podcast in_Content ve studiu influencera Petra Máry

Podcasty u nás ještě nepatří mezi běžné komunikační kanály. Pokud ale zapátráte, dozvíte se, že je v Česku aspoň jednou týdně poslouchá už 10 až 20 % populace. Běžně jsou to mladší lidé (do 40 let) s vyšším vzděláním a dobře hodnocenou prací. Představte si pod tím třeba markeťáka nebo milovníka technologií z velkého města.

Proč s podcastem začít?

Odpověď je jednoduchá - má obrovský potenciál. Inspiraci můžeme hledat v zahraničí. Celosvětově patří podcasty k nejpopulárnějším formátům online obsahu. Mimo jiné i díky tomu, že jejich tvorba je daleko dostupnější než příprava kvalitních videí. Navíc se tvůrci podcastů věnují specifickým tématům, která přitahují konkrétně definovanou a žádanou cílovou skupinu. „Dalo by se říct, že co obor, zájem nebo téma, to podcast. Na své si tak přijdou rybáři, včelaři, milovníci bosých nohou, fandové aut, zbraní nebo fanoušci Applu,“ říká Martin Vymětal z Boomerangu.

S podcastem nemusíte rovnou ven na veřejnost. Můžete začít i u interní komunikace. Prostřednictvím audia svým zaměstnancům netradičně vysvětlíte vizi firmy nebo dílčí cíle na další kvartál. Ve velkých firmách se vedení přes zvuk přiblíží zaměstnancům, dokáže je motivovat a pravidelně s nimi komunikovat, aniž by muselo tajtrlíkovat na videu. Jde o funkční způsob, jak překlenout bariéru mezi top managementem a zaměstnanci. Kromě toho mohou podcasty sloužit k internímu školení či zaškolení nováčků. A v neposlední řadě jde taky o způsob, jak se prodat.

Kolik znáte firem, které se můžou pochlubit vlastním podcastem? Máte šanci naskočit na vlnu a předběhnout ostatní. Audio je příležitost, jak zapracovat na jménu firmy, vlastním marketingu a jak si budovat autoritu v oboru. Láká vás to? Víme, jak začátek hravě zvládnout. V Boomerang Communication jsme to vyzkoušeli za vás. Takže pět základních pravidel:

1) Základ: představte si toho na druhé straně

Definovat si cílovku je základ každé marketingové aktivity. Zjistěte o lidech, ke kterým v podcastech chcete mluvit, co nejvíc. Jaké mají zájmy, hodnoty, jak se chovají a co je baví a hlavně, jaký jazyk mezi sebou používají. Lidem u mikrofonu to pomůže představit si, ke komu hovoří. Předem si ujasněte, co svému publiku chcete předat. Pokud tápete, k ruce vám je BoomLab, kde se o svém publiku dozvíte víc. Ke znalosti cílovky se pojí také přehled o konkurenci. Jestliže začínáte s novým projektem, nezapomeňte na mini analýzu všeho, co už nyní mezi podcasty existuje. Některá témata můžete mít s konkurenty společná, ale váš obsah by se samozřejmě neměl překrývat.

2) Rozšiřte to, kde to jde

Doporučujeme podcast spustit na platformách Apple Podcasty, Spotify Podcasty a Podcasty Google. Jsou mezi posluchači nejrozšířenější. Při startování podcastu se ale v této fázi obrňte trpělivostí, protože nestačí jen nahrát zvukový záznam nebo rozhovor a přidat ho na platformy. Po založení účtů vás musí provozovatel schválit. U Spotify to trvá obvykle několik hodin až dnů, podobně u Podcastů Google. Apple Podcasty si se schválením dají na čas. Na všech kanálech si založte dobře zapamatovatelný profil, pracujte na sebeprezentaci a motivujte posluchače k hodnocení. Pokud s podcastovými aplikacemi trochu bojujete, můžete nahrávky vložit i jednoduše na YouTube, kde místo videa vložíte jen zvukovou stopu a fotku, která bude vaši tvorbu charakterizovat. Někteří podcasteři tento kanál využívají s podcasty souběžně, i to je cesta. Distribuce je královna obsahu, takže svůj kanál opakovaně propagujte ve všech vašich firemních médiích, jako je web, blog, sociální sítě, newslettery nebo reklama. Pomoct vám může i online placená kampaň zacílená na vaše publikum.

3) Nešumte a nekoktejte

Zvuk je u podcastů zásadní a nevyplatí se na něm škudlit. Sluch je jediný smysl, o který se čtenář může opřít, takže například oproti videu máte méně šancí zaujmout. Pronajmout profesionálně vybavené nahrávací studio není až taková investice a na kvalitě podcastů se odrazí zásadním způsobem. Druhý zásadní článek je zkušený řečník. Podcastům sluší narativní styl projevu, a pokud se řečník nebo řečníci zadrhávají, mají nevýrazný nebo naopak příliš pronikavý hlas či vadu řeči, mohou posluchače snadno odradit. Samozřejmostí by měl být předem připravený koncept ke každé epizodě, abyste obsáhli vybrané téma komplexně a nezapletli se do vlastních myšlenek. Stačí bodový scénář, kterým chcete projít nebo poznámky, co určitě musí v podcastu zaznít. Naopak podrobný scénář slovo od slova přirozenému projevu spíše ubližuje a na podcastu je to negativně slyšet.

4) Buďte rozpoznatelní a konzistentní

V začátcích si chcete vytvořit základnu posluchačů, kteří se k vám budou pravidelně vracet. Snažte se, aby se na každou novou epizodu těšili. Buďte kreativní, ale v základním konceptu se snažte udržet jednotnou linku. Podcasty vydávejte pravidelně, neměňte formát a zachovejte minimálně jednoho řečníka, který bude „hlasem“ podcastu. S odlišením od ostatních vám může pomoci intro a outro, tedy znělka. Stejné nastavení zkuste udržet minimálně pro jednu sezónu.

Co jsou to sezóny? Úplně jednoduše – možnost třídění epizod chronologicky tak, aby se v nich posluchač neztrácel. Podcasteři nejčastěji třídí podle roků. Mají například sezónu 2018, 2019 a nyní 2020. Sezóny ale můžete oddělit kdykoli, třeba po 10 epizodách. To je ideální příležitost, pokud chcete svému podcastu dát nový „kabát“, něčím ho vylepšit. Nejčastěji asi půjde o zdokonalení znělky nebo o nový formát.

5) Dejte si klidně na čas, ale nevymluvte lidem díru do hlavy

Obrovskou výhodou podcastů je, že pokud už je někdo poslouchá, z 90 % je doposlouchá až do konce. „Pokud posluchače téma zajímá, nevadí jim poslechem strávit delší dobu. Navíc je poslech nelimituje tolik jako třeba čtení nebo sledování videí. Lidé při poslouchání podcastů běžně řídí auto, stojí v MHD, jsou na procházce se psem, běhají nebo třeba vaří. Zkrátka se snaží svůj čas využít efektivně,“ říká Michaela Raková, obsahový stratég Boomerangu. Této výhody ale nezneužívejte a držte se maximální délky v řádech několika nižších desítek minut. Obzvlášť když teprve začínáte, budujete si jméno a získáváte publikum, dělejte podcasty kratší.

Zaujaly vás podcasty, ale pořád si nejste jistí, jestli byste to zvládli a jak by to asi vypadalo? Aktuálně v Boomerang Communication vyrábíme vlastní testovací podcastovou show in_Content o oboru obsahového marketingu.

5 firemních podcastů, co stojí za pozornost

Text je součástí placené spolupráce s Boomerang Communication