
František Borovský. Foto: TV Barrandov
V posledním půlroce se v televizi Barrandov odehrály významné změny: rozjezd nových kanálů, výměna programového ředitele. Cílem bylo zvýšit atraktivitu mediální skupiny pro potenciální investory. To se nakonec podařilo. Do největší tuzemské mediální agentury Médea a mediálního domu Empresa Media, kam patří časopisy Týden, Instinkt nebo právě televize Barrandov, kapitálově vstoupila čínská investiční skupina China Energy Company Limited. Podle oficiální zprávy získává menšinový podíl a roli strategického a finančního partnera v mediálním impériu Jaromíra Soukupa. Ten si má ponechat řízení obchodních, mediálních a provozních aktivit nového uskupení.
Z jedné televize Barrandov se stala během pár měsíců televizní skupina poté, co v rychlém sledu rozjela tři nové tematické kanály: v dubnu stanici Kino Barrandov, která odebírá obsah od společnosti SPI, v květnu stanici Barrandov Plus kombinující dětský a dokumentární kanál po vzoru veřejnoprávní ČT Déčko s ČT Art, a naposledy v září stanici Barrandov Muzika. Novým programovým ředitelem televize se přitom v dubnu stal někdejšího šéf slovenské televize Joj František Borovský.
„Celá multikanálová strategie byla schválena v podstatě před mým příchodem do televize Barrandov letos v dubnu, kdy už byly nastavené parametry, které nové stanice mají přibýt. Cíl je stejný jako u jiných stanic, navýšit podíl sledovanosti,“ upřesnil v nedávném rozhovoru pro Médiář František Borovský. S jeho příchodem souvisí ale řada jiných nových aktivit kolem Soukupova mediálního domu.
Program se prolíná s vývojem nových formátů
František Borovský pracuje pro televizi Barrandov v dvojroli. Kromě toho, že je programovým ředitelem, vlastní producentskou společnosti FBC Media, která pro televizi vyvíjí nové formáty a některé produkuje. Na střet zájmů Borovského na Barrandově upozornil jako první server Digizone.cz v případě pořadu Exploziv.
Jak v rozhovoru Borovský Médiáři potvrdil, FBC Media zajišťovala výrobu podzimních novinek, pořadů Tchyně a Exploziv, vedle toho měla na starosti kreativní proces - tedy tvorbu námětu a scénáře -nového seriálu Bezdružice, který na Barrandově startuje v neděli 18. října. Scenáristou a dramaturgem Bezdružic je Ivan Huljak, který dříve pracoval jako scenárista, šéfdramaturg a ředitel vlastní tvorby v televizi Joj, kde se seznámil s Borovským, jejím tehdejším ředitelem. Poté, co oba z „Jojky“ odešli, Huljak pro Borovského začal pracovat v FBC Media. Vedle Bezdružic firma stojí také za scénářem nových dílů seriálu Stopy života, který se má podle vyjádření Borovského pro Borovan.cz vysílat i příští rok na jaře.
„Než se nějaký pořad dostane do vysílání, schvaluje ho nejužší vedení televize v čele s jejím majitelem,“ popsal Médiáři systém výběru a schvalování pořadů na televizi Barrandov Borovský. Kdo přesně v nejužším vedení je, ale neupřesnil.
Muzika jako Šlágr
Pro Barrandov zajišťují výrobu pořadů i další firmy: Empresou Media vlastněná Real TV, kterou Soukup v roce 2013 koupil od jejich zakladatelů Petra Lesáka a Michaela Richtera, nebo Joy Department slovenského producenta Petera Nuňéze. S ním Jaromír Soukup vlastní firmu Barrandov Muzika, provozující stejnojmenný kanál (Soukup má 51 %, Nuňéz 49 %). Nejmladší televizní stanice Barrandova tak narozdíl od ostatních kanálů vlastnicky nespadá pod Empresa Media.
Část obsahu Barrandov Muzika odebírá od slovenské Senzi TV, která odstartovala loni jako součást portfolia slovenské televizní skupiny Joj v době, kdy ji vedl jako generální ředitel právě František Borovský. Oficiálním provozovatelem Senzi TV je stejnojmenná akciová společnost, jejímiž jednateli jsou rovněž Peter Núňez a Marcel Grega.
Programově obdobně zaměřenou stanicí je na českém trhu televize Šlágr firmy Česká muzika podnikatelů Karla a Jany Peterkových. Té se jako jedné z mála stanic mimo velké skupiny daří v obecnécílové skupině diváků starších patnácti let překračovat 1% podíl na publiku.
„Nechci se dotknout televize Šlágr, ale myslím si, že je to první televize, která vymyslela čtyřiadvacetihodinový stroj času a dokáže vás vrátit regulérně do roku 1992. Takže, při vší úctě, respektuji její čísla, ale taková stanice se dá vytvořit, povězme, s nádechem i nějaké kvality, nebo smyslu pro styl. Teď se nebavíme o samotných klipech, ale o tom, jak jsou natočené, jak to vypadá na televizní obrazovce. Případ stanice Senzi TV na Slovensku ukázal, že tento žánr se dá dělat i se vkusem,“ prohlašuje Borovský.
Faktem je, že jednou z hlavních tváří Muziky je slovenský zpěvák Otto Weiter známý právě díky Šlágru (na Muzice dostal vlastní estrádní show s hosty každou sobotu od 18 hodin).
Sledovanost začala růst
Co se týká sledovanosti televizní skupiny Barrandov, nemohou se Borovskému upřít konkrétní výsledky. Televizní skupina díky novým kanálům i úpravě schématu plnoformátové stanice Barrandov začala růst, minimálně během letního období, kdy ostatní velké televizní skupiny vysadily své programové pilíře.
V červenci dosáhla televizní skupina Barrandov podílu na sledovanosti 6,5 % a v srpnu zatím rekordních 7 %. Rostl přitom i hlavní kanál, pro který byl dlouhou dobu limitující 5% podíl na sledovanosti. V měsíci září se výkon skupiny udržel na podílu 6.4 % v CS 15+.
František Borovský se podle svých slov snaží měnit televizi Barrandov ze „vzpomínkové“ na televizi, která nabídne alternativu v určitých časech vůči jiným stanicím, důraz přitom klade na vlastní tvorbu. „Jak si chcete sáhnout na pozici stabilní čtyřky na trhu možná s ještě větší ambicí, na obrazovce musí být vlastní tvorba,“ je přesvědčen Borovský.
Chce přitom kombinovat zavedené pořady typu Kurňa, co to je? s novinkami. „Chceme vytvořit programový mix, který možná od Barrandova neočekáváte. To je příklad reality show Popelka, která výrazně omladila slot, ve kterém se vysílá, každý všední den v 16.15,“ podotkl programový ředitel.
Konečně komediální seriál
Borovský chce posílit zejména segment vlastní seriálové tvorby a přichází s už zmíněným novým seriálem Bezdružice. V seriálu hrají například Václav Vydra, Alice Bendová, Josef Carda nebo Roman Skamene. Pilotní díl se má vysílat v neděli 18. října ve 20.20, ačkoliv původně televize oznamovala jeho start už 5. října s tím, že poběží každé pondělí ve 21.40. Pondělky ale budou od 12. října patřit obnovené Partičce z Primy, skečům Michala Suchánka, Richarda Genzera, Ondřeje Sokola a Igora Chmely, na Barrandově nově uváděné pod názvem La Parta.
„Naším cílem je přinést na televizní obrazovky dobrý komediální seriál, protože v poslední době tu jsou hlavně vztahové seriály, těch je asi dvě stě osmdesát čtyři. Teď pro jistotu každé české město bude mít krimi verzi seriálu. Chybí komediální seriál, který teď na podzim ještě nikdo nezrealizoval. Nemyslím si, že Přístav Primy je prvoplánově komediální,“ naráží na hlavní novinku konkurence Borovský a dodává: „V tuto chvíli mě těší, že Nova vystřílela všechny Babovřesky a české filmy. Jsem zvědavý, s čím vylezou na nás, ale něco určitě nachystají.“
Na hlavní kanál Barrandova přivádí také žánr rekonstruované reality, tedy hraný příběh inspirovaný skutečnými událostmi, Podvodníci. Ten se na základě skutečných příběhů věnuje problematice takzvaných „šmejdů“, kteří vydělávají na neznalosti a strachu lidí, v programu má místo o čtvrtcích od 21.20. A jak Borovský tvrdí, rád by v budoucnu uvedl také původní programové projekty na internetu.
František Borovský
Programovým ředitelem televize Barrandov je od 1. dubna 2015. V managementu televizních společností se pohybuje od roku 2002. Zastával vedoucí pozice ve slovenských televizích STV, Markíza a Joj. V poslední jmenované televizní skupině působil v letech 2007 až 2014, od roku 2010 na pozici generálního ředitele. Po odchodu z televize Joj na začátku roku 2014 se věnoval vlastním online a televizním projektům v rámci své společnosti FBC Media. Pomáhal rovněž s rozjezdem HNtelevízie slovenské větve mediálního domu Mafra.
Jeho pravou rukou v FBC Media je Ivan Huljak, který má na starosti hranou tvorbu - scénáře a kreativu. Zaštiťuje nový komediální seriál televize Barrandov Bezdružice. Dříve působil jako scenárista, šéfdramaturg a ředitel vlastní tvorby v televizi Joj, kde se seznámil s Františkem Borovským.

Marketér Martin Charvát vede komunikaci vládního projektu digitalizace
