Přinášíme pravidelné týdenní hodnocení nových českých kampaní, a to hodnocení od nejpovolanějších - samotných kreativců a stratégů z tuzemského reklamního průmyslu.
Reklamní katovna: pořadí za 47. týden 2020
- Saatchi & Saatchi: Katastrofa (66 %)
značka: T-Mobile, klient: T-Mobile Czech Republic - neuvedená česká agentura: Vánoce společně (57 %)
značka: Lidl, klient: Lidl Česká republika - Ogilvy: Vyheurekujte si to! (55 %)
značka: Heureka, klient: Heureka Group - VCCP: Ať sněží pravé Vánoce! (52 %)
značka: Albert, klient: Albert Česká republika - McCann: Giga Vánoce (51 %)
značka: Vodafone, klient: Vodafone Czech Republic - Konektor Social: Vánoce 2020 (47 %)
značka, klient: Zoot - Hullabaloo: Vánoce hezky česky (38 %)
značka: Penny, klient: Penny Market - inhouse: Alzákova vánoční dílna (36 %)
značka, klient: Alza.cz - VMLY&R: Česká nadílka (35 %)
značka, klient: Česká spořitelna - Oliver: Letos jsou dárky na nás (30 %)
značka: O2, klient: O2 Czech Republic
S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 9 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po pěti bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným kampaním můžou experti přidat slovní hodnocení.
1. T-Mobile sdílí rodinné katastrofy
„Největší katastrofa by byla, kdybychom spolu neměli co sdílet. Proto vám dáváme spoustu dat navíc. Tak sdílejte radost až do aleluja!“ sděluje letošní vánoční kampaň mobilního operátora T-Mobile, tradičně od kreativní agentury Saatchi & Saatchi, s písní zpívanou Karlem Gottem. Do kampaně spadá hlavní spot o 35 vteřinách, taktické desetivteřinové spoty s konkrétní vánoční nabídkou a bumpery na YouTube i promo na sociálních sítích.
Když se dívám na letošní vánoční kampaně, říkám si, že agentury se letos ukázaly v tom nejlepším světle (a klienti také, pochopitelně!). Výjimkou není ani nová kampaň pro T-Mobile. Tvůrci v ní doručili to, co velká část Čechů miluje: Káju a poťouchlý humor. Nejvíc si na téhle kampani cením myšlenky, že opravdová katastrofa by byla, kdybychom neměli co sdílet. Je to přesné, aktuální, chytré. A popadá vás z toho vztek: proč, sakra, něco takového nenapadlo mě?! Bravo!
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Ano, ano, ano. Od A do Z. V tomto se najde každá česká rodina. Podtrženo božským Kájou. Interaktivita v reklamě na YouTube je skvěle zvládnutá. A nechybí ani kočka v podobě ikony na závěr. Prosím více takových reklam.
Stanislav Pluháček (Better)
Bál jsem se, ale tak moc to nebolelo, když srovnám s O2. Pořád mi ale přijde strašné, jak se tady 3 GB dat vydává za superdar. Vždyť je to fakt hrozný.
Pavel Jechort
A do finále o zlatou Vánočku 2020 postupuje Karel Gott a Václav Neckář! Blahopřeji, bude to těsné!
Štěpán Zálešák (Zalesak.tv)
Největší katastrofa by byla, kdyby žádné pěkné reklamy na Vánoce nebyly. Protože v tomhle pitomým roce jsem nakonec šťastnej jak blecha, že jsme to nevzdali. Že jsou klienti, kterým stojí za to utratit peníze za hezkou kreativu, a že jsou lidi v agenturách, kteří ještě pořád věří na dobrou reklamu. A tohle je prostě parádní práce! Šťastné svátky, přátelé.
Petr Laštovka (Geometry)
Vítěz operátorského vánočního truelu, neboli dělat si prču z nehod na mě funguje. Nebrat Vánoce příliš vážně a užít si neštěstí členů rodiny je dobrý nápad a ještě se povedlo i elegantně prodat služby. Někdy to nemusí bolet a výsledek je super, ale je fakt, že možná zde to někoho bolelo.
Michal Šoller (Cognito)
Klasicky t-mobilovsky dobrá práce. Sdělení sedí na aktuální dobu i na produkty a celkově to funguje pěkně dohromady. Kája podtrhává vánoční atmosféru a mezi řádky ho slyším zpívat něco o tom, že „takhle se to dělá, Alberte“.
Lukáš Bašta (Konektor Social)
Největší katastrofa je, že reklamy na T-Mobile už nejsou jako dřív. Asi si nikdo nemyslí, že by se o tomhle díle národ bavil, jako tomu bylo dřív. Ať si jakejkoliv politik říká, že chce spojovat národ, tak ten spojuje záliba ve fenoménech, jako je Cimrman, Česká soda nebo reklamy na T-Mobile. Jo, jo, nic netrvá věčně.
Ondřej Souček
2. Lidl má parní vlak, Půlnoční i bratry Neckáře
Tuzemská divize německého obchodního řetězce Lidl představila vánoční kampaň, kde jako ústřední píseň zazní Půlnoční od Václava Neckáře a skupiny Umakart. V jedné z hlavních rolí se kromě Václava Neckáře objeví i jeho bratr Jan. Vánoční kampaň s podtitulem Vánoce společně má poukazovat na to, že nejdůležitější je být spolu. Natáčení probíhalo v Kryštofově údolí na Liberecku a dalších lokacích v Česku. O tvůrcích Lidl neposkytuje podrobné informace, na dotaz Médiáře sdělil pouze, že „vánoční kampaň pochází z dílny české agentury“.
Vánoční atmosféra je tu tak hustá, že by se dala krájet. Půlnoční je podle mého názoru nejpovedenějším songem minimálně poslední dekády, takže to snad ani nemohlo dopadnout špatně. A vzhledem k tomu, že písnička byla melodií filmu Alois Nebel, ten vlak tam přirozeně pasuje.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Ze začátku jsem si říkal „vlastně proč ne!“. Vlak, sníh, koleje, Neckář (i když ten už dávno není princem, jak ho známe). A opravdu na to někdo namontoval Rockin‘ 1000? Včetně rozmanitosti účinkujících od pankáča až po babičku? Za mě velký špatný.
Stanislav Pluháček (Better)
Taková Coca-Cola ve slevě. Dávám plus za fakt, že to není zemdlená rodinka předstírající vánoční atmosféru. Začátek mi produkčně hodně chutnal, ale další dvě minuty záběrů na zpívající lidi a falešný sníh se už vlekly jak svět.
Pavel Jechort
Parní vlak, bratři Neckářové, Kryštofovo údolí a stovka muzikantů - tak tomu řikám big ad! Moc pěkný vánoční spot, který navíc nemá potřebu vysvětlovat, že v Lídlu prodávají vánoční kokosy a chlazený lososy.
Štěpán Zálešák (Zalesak.tv)
Perfektní! Jsem poslední dobou nějaká plačka. A z tohohle jsem naměkko. Jsem moc rád, že se tu točí reklamy, které vypadají jako z vyspělého západu.
Petr Laštovka (Geometry)
Na papíře to vypadá mohutně a propracovaně, možná až moc, protože samotný spot jsem musel přeskákat, jak hrozně mě to nebavilo. Omlouvám se všem dvě stě padesáti účinkujícím.
Michal Šoller (Cognito)
Harry Neckář se po 60 letech vrací do Bradavic a cestou si udělá zastávku, aby zazpíval vánoční hitovku. Chvíli jsem si říkal, že v Česku někdo udělal kampaň ve stylu Coca-Coly nebo John Lewis, ale tohle vyletělo digitálním komínem. Půlnoční to i tak docela táhne a je škoda, že slogan o společných Vánocích je spíš jako přání než skutečnost.
Lukáš Bašta (Konektor Social)
Tohle je velký a smutný. Ghost train, ve kterym sedí Neckář. Je sám v kupé. Venku na něj čekají pochodně. Uf.
Ondřej Souček
3. Heureka radí „VHRST!“
Po delší době se s novou kampaní objeví v televizi nákupní rádce Heureka.cz. V kampani nabízí, jak vyřešit snadno a rychle vánoční dárky za pomoci svého dárkového rádce. Web darky.heureka.cz je tak hlavním inspirativním místem kampaně. Zákazníci tam najdou nejoblíbenější kategorie produktů pro muže, ženy i děti, vybírané na základě datových analýz a statistických predikcí. „Dárkovač“ umožňuje vyfiltrovat si produkt pro kohokoliv a v jakémkoliv cenovém rozmezí. Insight kampaně vznikl interně v Heurece, kreativní návrh připravila a následnou realizaci kampaně zajistila agentura Ogilvy.
Dobrá práce! Pěkná hudba a kamera. Jen nevím, jestli se slovo „vyheurekujte“ skutečně ujme, na to je podle mého soudu příliš krkolomné.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Kreativa hravá, produkce na jedničku, wording na konci výbornej.
Stanislav Pluháček (Better)
Zrzavá slečna, Garfield a naopak bez rzi opečovávaný veterán Volvo. Moc pěkné obrázky - dobrá práce, Lukáši!
Štěpán Zálešák (Zalesak.tv)
„VHRST?“ Cywe, tak to si zapamatuju! To se mi líbí hodně.
Petr Laštovka (Geometry)
I když to nepůsobí moc vánočně, přesně takový spot bych od Heureky čekal a vlastně mi to nevadí. Takže cajk.
Michal Šoller (Cognito)
V Heurece si Ježíškovi asi napsali, že chtějí mít vlastní slovo. Jenže Heureka není Google. Na spotu musím nicméně ocenit, že to „vyhjrkkujte si to“ někdo skutečně přečetl. U vánočního spotu bych nicméně čekal trochu víc, no, Vánoc.
Lukáš Bašta (Konektor Social)
Tyhle textový bubliny zrovna o Vánocích nechci vidět. Je to příliš doslovný a taky exekučně lehce za zenitem.
Ondřej Souček
4. Albert s Darebáčkem vzývají bílé Vánoce
Vánoční kampaně pro řetězec Albert se znovu zhostila agentura VCCP a už potřetí v něm ukazuje postavu Darebáčka, opět o rok staršího. „Letos chceme vyprávět příběh pravých bílých Vánoc. V tuto chvíli je obtížné odhadnout, zda na svátky bude sníh. Bez ohledu na to, zda Česko přikryje sněhová nadílka, budou Vánoce v Albertu pro naše nejbližší bílé,“ řekla marketingová ředitelka Albertu Kateřina Harris. „Vyprávění celého příběhu vychází z kouzla bílých Vánoc, které menší děti nikdy nezažili, podobně jako Darebáčkova sestra Sára. Bez ohledu na počasí ale chce Darebáček své sestřičce přání splnit. S pomocí maminky jí nachystá sváteční bílou atmosféru doma tím, že napeče spoustu bílého cukroví, kterým navodí pocit kouzelných, zasněžených Vánoc. Albert tak emocionálním příběhem znovu komunikuje svůj cíl sbližovat pomocí skvělého jídla a ze srdce připravených pokrmů,“ uvádí agentura. Spot stejně jako v předchozích dvou letech režírovala Jasmína Blaževič v produkci Bistro Films. Hudebně ho doprovází známá skladba White Christmas od Deana Martina.
Možná jsem přecitlivělá, ale mě tohle prostě dostalo. Stranou ponechávám i to, že princip, že sourozenec udělá na Vánoce radost druhému sourozenci, jsme už viděli. Je to skvěle natočené, citlivé, dojemné, má to atmosféru... prostě vánoční kampaň, jak má být.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Produkčně výborné, kreativně taky. Body dolů za Deana Martina.
Stanislav Pluháček (Better)
Další z řady připomínek, že Vánoce jsou za rohem a je třeba spoustu věcí udělat. Proč ale zrovna v Albertu, to netuším, takže je udělám jinde.
Pavel Jechort
V dnešní době je touha po bílých vánocích originální ekologický apel, který se podařilo propsat i do nového textu písně. Super! Nicméně ani sněhová pokrývka nezakryje fakt, že rodina nepotřebuje vločky z vody ani z Albertu, ale mužský vzor pro Darebáčka. Aby se příští rok dočkal, posílám script. Darebáček volume 4 se jmenuje Bush Pilot. Kdo je jeho táta, vrtá Darebáčkovi hlavou už dlouho. Dokud byl malý, tak mu odpověd „přinesl tě čáp“ stačila. Ale už je mu deset. Deset! A tak se pustil do pátrání na vlastní pěst a zrovna teď si prohlíží mámin deník z roku 2010. Otáčí stránky: na párty s holkama; víkend v horách; máma narozeniny... nic zajímavého. Až do srpna. Hned druhá srpnová stránka je celá pokreslená srdíčky kolem jména Jeff Trafford. Stopa! Na Facebooku vylistuje všechny Jeffy Traffordy, které mu tato sociální síť dokáže nabídnout, a pustí se do psaní. A rovnou všem.
Sledujeme prostřihy na několika Jeffů - první nad doručenou zprávou zakroutí hlavou, za druhého Jeffa to přečte manželka, která svému muži hackla počítač, aby našla důkaz nevěry, třetí Jeff už je jen jméno na náhrobku, až konečně zprávu najde Jeff, který se živý jako bush pilot na Aljašce. Když mu zapípal mobil, Jeff se svým hydroplánem právě dosedl na nekonečné bílé pláni. „Hello, Jeff, do you know Mrs. Sylvie Suknickova? I’m looking for my father. Please, write me back. Albert Suknicka. Kozí ulice 6, Praha 1, Czech Republic.“
Jeff, který nevylezl z kokpitu, si v messengeru dlouze prohlíží Albertovu (Darebáčkovu) fotografii - ta se mu prolne do tehdy pětadvacetileté Sylvie Sukničkové. S touto proměnou se dostaneme do romantických vzpomínek ON a SYLVIE tenkrát v Praze. Jeff, dnes už bývalý voják, před 10 lety sloužil v Evropě jako pilot na americké vojenské základně v Německu. Často jezdil s kámošema do bývalých zemí východního bloku se pořádně odreagovat. V prvním desetiletí nového milénia být Američan v Praze byl už sice jen homeopatický odvar toho, co zažívali jeho starší kolegové na začátku devadesátek, ale někdy to přece jen ještě zafungovalo. Ale se Sylvií to tenkrát bylo jiné. Cítil to. Proč se mu ztratila ze života? Hledal ji, ale marně. Tak Sylvie má syna. Jeho syna! Emoce i vrtule hydroplánu se roztáčí na plné obrátky. V krátkých prostřizích sledujeme Jeffovu sedm tisíc kilometrů dlouhou cestu do Evropy, na které musí mockrát tankovat, dokonce i na vojenské letadlové lodi - ještě že má všude kamarády.
Je Štědrý den a neúplná rodina Darebáčků je na procházce na pražské náplavce. Nábřeží je plné lidí, někteří přišli pustit kapra, jiní krmí labutě, nebo si fotí selfie až do okamžiku, než nad Vltavou zaburácí Jeffův hydroplán, který dosedne doprostřed vodního toku (na vánoční big ad potřebujete kreativní vehicle, a to doslova - Lidl má parní vlak, Coca-Cola americký truck a vy budete mít hydroplán a s tím se toho dá dělat opravdu hodně). Jeff doroluje k pravému břehu Vltavy a vyleze na břeh, na kterém už stojí hlouček lidí, kteří si jeho i letadlo zvědavě prohlížejí. Jeff se rozhlíží a najednou ji spatří: „Ahoj, Sylvie!““ řekne s brutálním anglickým přízvukem. Sylvii vypadne mobil z ruky. „Are you Jeff?“ zeptá se zvědavě darebáček. Slyšíme komentář: „Nejkrásnější Vánoce jsou ty, které prožijeme spolu. Albert. Stojí za to žít lépe.“
Štěpán Zálešák (Zalesak.tv)
Tykrabe! Tady hodně sněžilo. Plusové body má Albert za cameo Sonnyho Vargase!
Petr Laštovka (Geometry)
Lepší než kdyby fetovali.
Vilém Rubeš
Není to poprvé, kdy vidíme, že se z rošťáka stane svatoušek, a funguje to i zde. Stopáž je trošku delší, ale u Vánoc vám to odpustím.
Michal Šoller (Cognito)
Já nejsem nijak nacionalisticky založený a krabičku od sirek bych si vždycky vzal tu z USA, tady mi ale hudba z Home Alone vyloženě vadí a vlastně nechápu, proč se nevzalo něco českého. Je ale hezké, že někdo myslí i na expaty...
Lukáš Bašta (Konektor Social)
Bílý Vánoce, hm, no, tak Darebáček to zachraňuje a je to milý, vánoční. A letos bílý Vánoce budou. Někdy vám řeknu, proč to vim.
Ondřej Souček
5. Vodafone slibuje „Vánoce po Vánocích“
V polovině srpna odstartoval Vodafone nový komunikační koncept Domácnosti, v němž kromě komunikace Gigabit internetu formou autentických komentářů a výpovědí spustil i castingovou výzvu na členy své nové „Giga rodiny“. Tu se na základě zaslaných videí podařilo najít a pod taktovkou režiséra Ondřeje Sokola se s novými hereckými aktéry lze seznámit v aktuální vánoční kampani Vodafonu. Protagonisty televizní vánoční kampaně se po důkladném výběru a diskusi s přihlášenými nakonec stali bratři Sam a Max, které diváci mohli zahlédnout už v srpnové kampani. Hlavním cílem však bylo ukázat Vánoce autentické rodiny, a tak kluky doplnila jejich maminka Michaela. Do digitální části kampaně byli pak obsazeni další vybraní účastníci castingové výzvy, kteří myšlenku Vánoc rozvádějí v krátkých online spotech, vánočních advertorialech a rádiových spotech. Celý koncept kampaně je postavený na nápadu Ty pravé Vánoce jsou až po Vánocích. Pod kampaní je podepsána agentura McCann Prague.
Už jsem to tu psala minule: tenhle přístup k točení reklam mě u Vodafone baví. Není to kampaň, která vejde do dějin, ale oceňuji přirozené herce a líbí se mi, že tvůrci netlačí na pilu, spoty plynou tak, jako byste se pomalu ani nedívali na reklamu. Sympatické.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Je to dobrý. Řemeslně skvěle zvládnuté, autentické. Výbornej print. Ale vítěz to není.
Stanislav Pluháček (Better)
Jsem otrávenej jak ta matka ze spotu, akorát to nehraju. Viděl jsem tam produktovou nabídku, ale pod nánosem klišé jí nedokážu vnímat.
Pavel Jechort
I když je ve světě klid, tak nacastovat a pracovat s celými rodinami neherců je obtížná cesta - v době covidové to musel být doslova klus zaminovaným pralesem, ale tvůrci se nelekli a svou cestu zvládli moc dobře.
Štěpán Zálešák (Zalesak.tv)
To je tak hezký! Fakt ale! I když je to od pana Sokola, je to jak od paní Poledňákový. Je mi ouplně fuk, jestli ty kluci hlásí takhle sami, nebo jim to někdo předříkával, ale tenhle koncept je paráda. Děkuju.
Petr Laštovka (Geometry)
Body jsou za ty dva výborný kluky a za to, že se nebáli ukázat neklasickou rodinu.
Vilém Rubeš
Vodafone/Oskar měl vždy super vánoční spoty, které byly správně ulítlé. Autentické výpovědi mě neberou. Tak snad příště.
Michal Šoller (Cognito)
Výborná práce, a přitom taková blbost, co? Dát do reklamy skutečné lidi. No a ono to funguje a Vodafone mi vykouzlil úsměv na tváři. Sice budu muset chvíli přemýšlet, kdy vlastně ty Vánoce po Vánocích začínají (v lednu?), ale takový to teplíčko u srdíčka ve mně pořád je.
Lukáš Bašta (Konektor Social)
No, tak pravda je, že o Vánocích fakt nikdo nechce nic dělat. To jo, insight dobrej, ale bude z tohohle nějakej hit? Budou si o tomhle lidi vyprávět?
Ondřej Souček
6. Zoot se Štíbrovou připomíná vánoční filmy
Tváří vánoční kampaně českého online prodejce módy Zoot je influencerka Nikol Štíbrová. Vůbec poprvé se v reklamě objevuje i její partner Petr Leitgeb. Společně se převtělují do postav z populárních vánočních filmů. Štíbrová například ztvárňuje Marfušu z legendárního Mrazíka, Kevina z rodinné komedie Sám doma, nebo se objeví s prskavkou ve vlasech či s krabicí s botami, kde imituje známé scény z českého filmu Pelíšky. Leitgeb je zachycen jako Ivan z ruské pohádky, zloděj ze Sám doma a rovněž jako nezbedný strýc a přísný otec z Pelíšků. Na kampani firma pracovala externě s agenturou Konektor Social.

Pelíšky

Prskavka

Marfuša

Harry
Ze „zapojení influencerů“ mi obyčejně vstávají vlasy hrůzou na hlavě, ale tohle se povedlo. Hezky nafocené, pěkně otextované. Konečně je Zoot zase vidět.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Kombinace hravého wordingu s fajn kreativou a dobrou exekucí. Proč ne. Jen ty barvy mohly být trochu kýčovitěji vánoční.
Stanislav Pluháček (Better)
V tom videu, byť to není hlavní nosič, mě fakt zaujalo, jak se Nikol autenticky celou dobu tváří nešťastně. A jako musím říct, že to je i můj převládající dojem z kampaně. Je to utahaný a neatraktivní asi retro, které mne nijak nemotivuje k akci.
Pavel Jechort
Všechny tyhle hlášky známe, všichni si je aspoň jednou ročně přece řekneme. A Zootu se povedlo udělat pěknou montáž. Mě to baví!
Petr Laštovka (Geometry)
Jsou tu Vánoce - a mně docházej nuly. Fuj. NKP.
Vilém Rubeš
Finále působí lépe, než jsem myslel. Hodně záleží na dané scénce, ale třeba Harry to zabil. Takže jo, beru!
Michal Šoller (Cognito)
7. Penny obsadil dodavatele, v Ondříčkově režii
Zadáním letošní vánoční kampaně řetězce Penny bylo natočit tradiční spot s atmosférou českých svátků spojením s typickými tuzemskými vánočními produkty, které má Penny ve své nabídce. Byly k tomu vybrány vánočka, kapr, řízky, pivo a jablka. Hlavní myšlenkou kampaně je, že Penny společně se svými dodavateli celý rok pracují na tom, aby se na vánočních tabulích zákazníků objevily ty nejlepší české výrobky. Vánoční atmosféru české rodiny, které prostírají čeští dodavatelé, vytváří ve vánočním spotu přímo ti, kteří každý den tyto produkty připravují, a to pod režisérským vedením Davida Ondříčka. V jeho produkci Lucky Man Films kampaň vytvořila agentura Hullabaloo.
Na první pohled mě spot příliš nezaujal. Rodina u svátečně vyzdobeného stolu, rozkrojená jablíčka a šťastné úsměvy, občas prostřih na výlov rybníka nebo krájení syrového masa. Co tam máte dál? Na druhou stranu: proč ne? Je to patetické tak akorát, neokázalé, civilní. Prostě takové „pennyovské“. A právě to může být cesta, jak se odlišit od konkurence...
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Hledal jsem alespoň jednu originální myšlenku. Marně.
Pavel Jechort
Spolu to zvládneme! Když tam dáte Barťáka, nemůže to dopadnout blbě.
Petr Laštovka (Geometry)
Lepší než kdyby obsadili Prahu wehrmachtem.
Vilém Rubeš
Líbí se mi nápad s propojením dodavatelů a konzumentů na konci u vánočního stolu. I když je to celé malinko kýčové, u těch Vánoc to nevadí, možná se to i očekává.
Michal Šoller (Cognito)
Hezky česky i v reklamě. A nemyslím to úplně sarkasticky. Penny ukazuje Vánoce tak, jak u většiny Čechů jsou, nepřepálené, při zemi, i na směně v pekárně. Nejspíš to tolik nezaujme, ale ta „obyčejnost“ mi mezi tím vším přepalem vánočních světýlek přijde vlastně osvěžující.
Lukáš Bašta (Konektor Social)
Že tam Bartoška v tom studiu usnul. Bodejť by ne, když mu pustíte písničku zpomalenou asi o půlku. Tuhle reklamu prosím pouštějte až po štědrovečerní večeři jako ukolébavku.
Ondřej Souček
8. Alza.cz otevřela „vánoční dílnu“ už v říjnu
Největší tuzemský e-shop Alza odstartoval svou letošní vánoční kampaň už v pondělí 5. října. Kampaň v několika komunikačních vlnách potrvá až do Štědrého dne, a to v Česku, na Slovensku a v Maďarsku, kde Alza působí. Kreativa tradičně vznikla inhouse. Kampaň v souvislosti s pandemií koronaviru klade mimo jiné důraz na bezpečné nákupy a vyzvednutí zboží. Její součástí je vánoční katalog s více než 300 produktovými tipy, neboť - jak zní stálé heslo Alzy - „všechny dárky vyřešíte na Alza.cz“.
Reklamy na Alzu přijímám s takovou samozřejmostí, jako že ráno vyjde slunce. Většinou ani nevnímám, co Alzák drmolí, prostě počkám, až to odplyne. Ale tentokrát jsem se zaposlouchala a ta myšlenka se mi vlastně líbí: nakupte včas, ať před Vánoci nešílíte a máte klid. A vánoční dílna působí docela pěkně. Začínám být nějaká sentimentální, pomoc!
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Alza je Alza. U svého vzniku vsadila na protivného Alzáka a ten protivnej zůstane. Tím je nezaměnitelný a skvělý. Nicméně zůstává pořád stejný a ničím nepřekvapuje.
Stanislav Pluháček (Better)
Alzák řešící top of mind za prachy vendorů. Osvědčená a funkční kvalita.
Pavel Jechort
Alzák funguje skvěle a udělali jste dobře, že jste si ho doteď udrželi, ale aspoň o vánocích byste mohli udělat něco jinak. Jste opravdu big! Tak co takhle udělat kvalitní ad adekvátní své velikosti? Ano, myslím pořádnou big ad! Reklamu, která bude vypadat jako teaser na nový blockbuster od Marvela. Příští vánoce UFOukněte pár míčů z médií a napumpujte kreativu.
Štěpán Zálešák (Zalesak.tv)
Alza je moje guilty pleasure. Jsem v němém úžasu, co všechno jde dokázat s takovou značkou, když kdekdo říká, jak toho mimozemšťana nesnáší. Kolikrát jsem si už pustil Alzáka maďarsky? No? Kolikrát!
Petr Laštovka (Geometry)
No jo no, Vánoce. Kdyby se slavil Zombieden, přiskočili by taky. Nevím, co hodnotit, NKP.
Vilém Rubeš
Ten zelenej poděs ze sebe už dělá i Ježíška, no míří vysoko, sopel jeden. Alza nemůže šlápnout vedle, ať už bude skřet hlásat cokoli. Vymyšlení pana opruze byl nápad století.
Michal Šoller (Cognito)
Spot ničím nepřekvapí, stejně jako ničím nepřekvapí rekordní prodeje Alza.cz i tyto Vánoce.
Lukáš Bašta (Konektor Social)
Já taky někdy nakupuju na Alze, ale o Vánocích tenhle zelenej, mutující mutantík nemůže přes práh. Ani v reklamě.
Ondřej Souček
9. Česká spořitelna podporuje české výrobce
„Pojďme letos společně nakoupit dárky u českých výrobců a udělat tak radost na dvakrát.“ Tak zní hlavní motto letošní vánoční kampaně od VMLY&R Prague, kterou začátkem listopadu spustila Česká spořitelna. Jejím hlavním cílem je podpořit české výrobce, podnikatele a firmy. „V kampani inspirujeme a vyzýváme: pojďme společně podporovat a nakupovat vánoční dárky u českých výrobců a dělejme radost na dvakrát – našim nejbližším i českým firmám. Kromě toho, že jsme letos nakoupili vánoční dárky pro klienty a zaměstnance výhradně u českých výrobců, propojili jsme tuto myšlenku a projekt i s nově vzniklou iniciativou Darujeme české Vánoce,“ říká Monika Hovorková, šéfka brandu České spořitelny. Inspirace na dárky od českých výrobců s hashtagem #darujemeceskevanoce firma průběžně zveřejňuje a aktualizuje na webové stránce k letošním Vánocům a na svých sítích.
Je to milé, ale vyprávění jako by prostě okopírovalo brief, chybí tu něco originálnějšího - buď v myšlence, nebo v exekuci.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Spořku mám rád. Dalo by se říct, že je to i můj lovebrand. Ale abych se na reklamu musel podívat třikrát, než mi dojde celá kreativa, se mi dlouho nestalo. Takže body dolů.
Stanislav Pluháček (Better)
Kreativa nepřekvapí, myšlenka jakoby dobrá, ale pochybuju, že kdokoliv bude uvažovat stejně. Nakupovat dárky pro klienty u domácích výrobců je ale určitě fajn.
Pavel Jechort
Moc pěkný nápad. Nijak patetický a funguje to.
Petr Laštovka (Geometry)
Zakažte helmutům Vánoce! NKP.
Vilém Rubeš
Zpáteční chod tomu měl dodat něco speciálního, ale s ním to taky není žádná výhra. Nezanechalo to ve mně žádné emoce, a zrovna na Vánoce by se to hodilo.
Michal Šoller (Cognito)
Dárky, které makají dvakrát, ale sdělení končí na půli cesty. Z (jinak povedeného) spotu lidi úplně nepochopí, co mají dělat online. A ve skupině na Facebooku zase neví, co to (ne)má společného se Spořkou. Vtip o tom, co taky maká dvakrát, si nechám na jindy. Jsou Vánoce.
Lukáš Bašta (Konektor Social)
Fíha, tohle je ale filozofickej spot. Časem se vrací ti, kteří chtějí potěšit dvakrát... Zde se dostáváme k samotné podstatě bytí. Pane Heidegger, co vy na to?
Ondřej Souček
10. O2 posílá na Zem dárkové komety
Telekomunikační operátor O2 odstartoval 1. listopadu svou vánoční kampaň, v rámci které chce podpořit prodej mobilních telefonů a dalších zařízení. Ty si budou moct zákazníci pořídit buď přímo v kamenné prodejně nebo v novém e-shopu, který umožní čerpat veškeré výhody vánoční kampaně v klidu domova. Zákazníci si sami vyberou, jak svůj nákup dokončí - doručením kurýrem až domů, rezervací nebo doručením na jednu z více než 150 prodejen O2, kde mohou konzultanti poradit s nastavením telefonu a výběrem vhodného příslušenství. Ve všech případech získává zákazník dopravu zdarma. I letos o Vánocích pokračuje operátor ve svém dlouhodobém komunikačním konceptu s Chytrou sítí O2, která na Štědrý den posílá ze svého světa na Zem dárky v podobě komet, jež nesou různá elektronická zařízení. Kreativní koncept kampaně vytvořila agentura Oliver, televizní spoty vznikaly ve slovenském 3D studiu Alien.
Žena v modrém neoprenovém obleku a intenzivním pohledem mě dlouhodobě děsí, a teď mi má dokonce donést dárky místo Ježíška. A povšimněte si: dítě rozbalí dárek - a zahalí ho namodralé světlo jako nějaké hypnotizující digitální mračno. Mám pocit, že ve spotech O2 už jsme všichni roboti. Ale brand je tu samozřejmě silný, to zase jo.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Odvaha dát k tradičním svátkům „modrou kyborgyni“ v kombinaci s anglicky zpívanou „koledou“ a do toho namontovat obyčejnou rodinu z obyčejného pražského bytu. Výborná produkce to nezachrání.
Stanislav Pluháček (Better)
Vyřízněte prostředek, ten je beztak generický, úplně zbytečný, a perte do nás 20 vteřin bubliny a modrou. Jak to děláte pořád.
Pavel Jechort
Už mockrát jsem slyšel marketéry, že by chtěli mít ze svého brandu něco, jako je Alza. Chápu, funguje skvěle, ale co mě opravdu zaráží, že jsem nikdy neslyšel žádného markeťáka toužit mít brand, jako je O2. A přitom je to jeden z nejlépe vymyšlených brandů vůbec. Je to trošku off-topic, uznávám, ale když se mi tu tyhle dva brandy sešly pod sebou...
Štěpán Zálešák (Zalesak.tv)
Tak letos dárky nosí ta slečna Chytrá síť. A kdy přesně? Jenom abych věděl. Klip jak z Chobotniček z II. patra. A ty já rád.
Petr Laštovka (Geometry)
V kategorii Vánoční průjem z recyklovaných vizuálů velký favorit, NKP. Ale hodně NKP.
Vilém Rubeš
Padající jehlany z nebe, nic blbějšího jsem snad od té baby ještě neviděl. Já ji vážně nemám rád a ani o Vánocích si u mě nešplhla. Už se těším, až O2 přijde s něčím novým.
Michal Šoller (Cognito)
No, od O2 bych se asi na svařák pozvat nenechal. Pod pojmem „je to na nás“ totiž máme každý něco jiného.
Lukáš Bašta (Konektor Social)
Co kdyby místo této vesmírné paní nastoupila Dáda Patrasová? Aspoň by reklama od O2 získala nějaké emoce, které létající jehlany jaksi nedokážou doručit.
Ondřej Souček
Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, vyplňte rodný list kampaně a spolu s odkazy na spoty či vizuály v dostatečném rozlišení odešlete na ondrej@aust.cz.

Moderátor Michael Rozsypal uvedl vlastní online pořad

Komentátor David Klimeš odchází z Aktuálně.cz

Novým šéfredaktorem Aktuálně.cz bude Pavel Švec

Hušek a Zima z vedení Seznamu: Koupě Borgisu stále čeká, co řekne úřad. Deník Právo zachováme
