Už příští pondělí proběhne soutěžní přehlídka mobilních aplikací AppParade. Vyhrajte Apple Watch.

Britský bulvár News of the World špicloval ve velkém, proto dnes končí. Po 168 letech

První stranu posledního, 8674. čísla nedělníku, tvoří koláž minulých titulních stran, titulek a podtitulek, v němž list dává „smutné, ale hrdé sbohem“.

  • ČTK
  • 10. 07. 2011 12:57
Poslední číslo News of the World

Poslední číslo News of the World

V Británii dnes vyšlo poslední číslo bulvárního nedělníku News of the World (NoW). Končí svou existenci po 168 letech kvůli skandálu kolem odposlechů celebrit, ale také obětí zločinů a pozůstalých teroristických útoků a padlých vojáků. Na první stránce se redakce loučí se čtenáři jednoduchým titulkem Děkujeme & na shledanou a na třetí stránce se za skandál omlouvá [poslední číslo k prolistování na webu].

Vlastník bulváru, společnost News International australského tiskového magnáta Ruperta Murdocha, se překvapivě rozhodla NoW uzavřít minulý týden. Podle britských komentátorů je hlavním důvodem likvidace nejprodávanějších brtiských novin zachránit důležitější obchod, tedy Murdochovo převzetí britské televize BSkyB.

V poslední době byl náklad listu asi 2,6 milionu výtisků, poslední číslo však vychází v nákladu kolem pěti milionů. Výtěžek má jít na charitu. Zatím se zdá, že číslo, které se zřejmě stane „sběratelským“ předmětem, jde na dračku. „Bylo to hned pryč a měli jsme jich hromadu,“ řekla prodavačka v trafice v severním Londýně Níla.

V době, kdy šly poslední NoW do rotaček, zástupce šéfa Soctland Yardu John Yates se omluvil za liknavost policie při vyšetřování skandálu, který se táhne už od roku 2005 a v roce 2009 propukl nanovo po odhaleních listu The Guardian.

„Je jasné, že jsem mohl udělat víc,“ řekl Yates nedělníku The Sunday Telegraph. Dal najevo také „mimořádnou lítost“ nad tím, že právě před dvěma lety nenechal vyšetřování znovu otevřít.

Aféra představuje vážnou krizi také pro premiéra Davida Camerona. Jako hlavní mediální poradce pro něj donedávna pracoval Andy Coulson, který byl šéfredaktorem NoW v době odposlechů. Coulson, který popírá, že by o odposleších věděl, byl v pátek zatčen.

Bývalý šéf liberálních demokratů Paddy Ashdown nedělníku The Observer řekl, že několik dní po volbách loni v květnu premiérův úřad před Coulsonem varoval. „Varoval jsem je, že utrpí ohromné škody, pokud se nezbaví Coulsona, až tyto věci vyjdou najevo. Bylo nevyhnutelné, že se tak stane,“ řekl Ashdown. Liberální demokraté loni vytvořili vládní koalici s Cameronovými konzervativci.

Osmdesátiletý Murdoch, který se zatím k aféře příliš nevyjadřoval a nechával volnou ruku svému synovi Jamesovi, by měl dorazit do Londýna. Podle původních zpráv měl přiletět z USA v sobotu, teď britská média tvrdí, že dorazí dnes.

News of the World koupil v roce 1969 a později k němu přidal další bulvár The Sun, seriózní The Times a 39 procent podílu na televizi BSkyB.

Brooksová má „naprostou“ podporu

Murdoch v sobotu řekl, že uzavření NoW bylo „kolektivním rozhodnutím“. Prohlásil také, že šéfka New International Rebekah Brooksová má jeho „naprostou“ podporu. News International spravuje všechny Murdochovy britské tituly.

Brooksová byla šéfredaktorkou NoW před Coulsonem a v době, kdy soukromý detektiv najatý bulvárem odposlouchával v roce 2002 hlasovou schránku unesené a později zavražděné třináctileté dívky Milly Dowlerové. Odhalení o tomto odposlechu znamenalo obrat celé aféry, která se přestala týkat jen celebrit a politiků, ale také obyčejných lidí, často potenciálních čtenářů NoW.

Fakt, že Brooksová zůstává na dobře placeném místě, zatímco dvě stovky zaměstnanců NoW přijde o práci, vyvolalo vlnu pobouření. Brooksová v dopise zveřejněném v sobotu zdůrazňuje, že o odposlouchávání Milly Dowlerové „naprosto nic nevěděla“.

První stranu posledního, 8674. čísla nedělníku, tvoří koláž minulých titulních stran, jednoduchý titulek a podtitulek, v němž list dává „smutné, ale hrdé sbohem“. Na třetí straně redakční komentář nazvaný „Dějiny jsme zaznamenávali a také jsme je dělali“ vyjadřuje také lítost nad skandálem.

„Odposlouchávání telefonů opravdu litujeme. Není pro ně žádné ospravedlnění… Neexistuje ospravedlnění pro bolest způsobenou obětem, ani pro temnou skvrnu, kterou to zanechalo na skvělé historii listu,“ tvrdí komentář a vyjadřuje naději, že „dějiny budou list soudit nakonec podle celé jeho činnosti“.

Šéfredaktor NoW Colin Myler se s celou redakcí rozloučil emotivně před televizními kamerami před budovou listu. „Tady jsme nechtěli být a ani si to nezasluhujeme. Toto je poslední pocta sedmi a půl milionu našich čtenářů a redakci, děkuji vám,“ řekl.

Každého ale zánik NoW tak nedojímá. „Byl to xenofobní, misogynský list… v kanále byli už před touto aférou“ prohlásil známý herec Steve Coogan, který byl také obětí odposlechů. „Je to skvělý den pro tisk a malé vítězství pro slušnost a lidskost.“

Také podle trafikantky Níly je dobře, že nedělník zaniká. „Byly to odporný noviny. Nechápu, jak je někdo mohl kupovat,“ řekla.

David Cameron v pátek oznámil, že pověří soudce, aby celý skandál vyšetřil. Opoziční labouristé naléhají, aby šetření začalo ihned, aby News International nemohla zničit důkazy.

Šéf labouristů Ed Miliband dnes potvrdil, že ve středu bude v parlamentu hlasování o Murdochově záměru převzít televizi BSkyB. I když hlasování není pro vládu závazné, bude pro Camerona jeho výsledek těžké ignorovat, obzvlášť, pokud se k opozici přidají někteří konzervativní a liberálneděmokratičtí poslanci.

Kabinet již dal k lukrativnímu ale také kontroverznímu projektu předběžný souhlas, ale Cameron v pátek naznačil odklad schvalovacího procesu. Kritici se obávají, že Murdoch by ovládnutím této televize dál posílil již tak mimořádný vliv na britská média i politiku.

*

VÝROKY K AFÉŘE ODPOSLECHŮ

Cameron o Coulsonovi: „Dal mi své ujištění. Řekl, že rezignoval u NoW kvůli tomu, co se stalo, ale že o odposleších nevěděl. Vědomě jsem se rozhodl dát druhou šanci někomu, kdo to zvoral. Pracoval pro mě, pracoval pro mě dobře, ale nakonec se rozhodl, že druhá šance nefunguje a že musí znovu rezignovat kvůli prvnímu prohřešku.“

Cameron o podílu politiků na jednání médií: „Pravdou je, že jsme v tom všichni společně… Šéfové stran tolik chtějí získat podporu novin, že zavírali oči nad potřebou tuto věc řešit. Lidé u moci věděli, že věci nejsou v pořádku, ale neřešili to v dostatečné míře a s dostatečnou rychlostí.“

Šéfredaktor NoW Colin Myler: „Je to nejsmutnější den mé profesionální kariéry.“

Vedoucí politického oddělení NoW David Wooding: „Je to šok. V redakci je 200 lidí. Snad jen tři zde působili v době odposlechů.“

The Independent o faktu, že NoW končí, zatímco šéfredaktorka NoW v době odposlechů a blízká Murdochova spolupracovnice Rebeka Brooksová zůstává šéfkou News International sdružující Murdochovy britské tituly: „Noviny byly obětovány pro záchranu jedné ženy“

Herec Hugh Grant, který byl také terčem odposlechů, o uzavření NoW: „Je to velmi cynický manažerský manévr, který připravil několik set lidí… o práci a ponechal ve velmi dobře placené funkci jednu ženu, která byla šéfredaktorkou v době, kdy byla (unesená třináctiletá) Milly Dowlerová odposlouchávána.“

Graham Foulkes, jehož syn David zahynul 7. července 2005 při teroristických útocích v Londýně a jehož telefon byl také zřejmě odposloucháván: „Jediné, čemu (Rupert) Murdoch rozumí, je jazyk peněz a tato věc ho musela tvrdě zasáhnout.“

David Cameron o tom, kdy dá vláda definitivní souhlas k tomu, aby Murdoch převzal televizi BSkyB v rámci kontroverzního a lukrativního projektu: „Vzhledem k událostem posledních dní, to bude nějaký čas trvat.“

Šéf labouristické opozice Ed Miliband o Cameronově tiskové konferenci: „Zjevně mu to pořád nedochází. Stále pokračuje s projektem BSkyB, jako by se nic nedělo. Neomluvil se za katastrofální chybu, když přivedl Andyho Coulsona do centra vlády. Jeho zcela nepřesvědčivé odpovědi na otázky o tom, co věděl o aktivitách Andyho Coulsona a kdy to věděl, podkopávají jeho schopnosti stát v čele změn, které Británie potřebuje.“

Komentátor David Hughes v The Daily Telegraph: „Tento krok má především zajistit, aby projekt převzetí BSkyB pokračoval. To je v centru Murdochovy strategie, nikoli osud nejprodávanějšího britského bulváru.“

Komentátor Financial Times Philip Stephens: „Jako vždy jednala (Murdochova) News International s takovou bezohledností a v takovém rozsahu, že nechala rivaly za sebou. Mezi novináři se mluvilo o tom, že News of the World se vymkly kontrole. Rupert Murdoch reagoval špatně na každém kroku. Místo, aby jednal rozhodně minulý rok, kdy se začala vršit obvinění, podpořil strategii uhýbání a mlžení. Nyní už na to nemá čas. Rebeku Brooksovou nelze zachránit. Možná nelze zachránit ani poslední Murdochův velký mediální sen. Nemesis rychle dohání pýchu.“

Komentátor Andrew Gilligan v The Daily Telegraph: „(My novináři) někdy za informace platíme. Někdy užíváme lsti. Ale na rozdíl od News of the World, kde odposlouchávání bylo zřejmě reflexem, většina novin využívá lstí, peněz a podobných prostředků zřídka, opatrně a v případě záležitostí skutečného veřejného zájmu. V tak tajnůstkářské zemi, jako je Británie, někdy není jiné cesty, jak získat důležité informace veřejného zájmu.“

James Murdoch, syn Ruperta Murdocha a šéf jeho evropských operací: „Vše dobré, co News of the World dělají, bylo poskvrněno nesprávným jednáním… jsou-li tvrzení z poslední doby pravdivá, jsou takové činy nelidské a nemají v naší společnosti místo. Darebáci zkazili dobrou redakci. To se nedostatečně chápalo a nevěnovala se tomu příslušná pozornost.“