V Cannes se rozdávali Lvi v kategorii Film Craft, ale na české práce se nedostalo. VMLY&R neproměnila ani jednu ze tří svých nominací. Zůstává ale jedinou českou agenturou, která své práce dostala na shortlist a další šanci má v kategorii PR. Grand Prix z kategorie Film Craft mají agentury Final Cut a Droga5 za kampaň pro noviny The New York Times. V soutěži Young Lions bohužel české týmy nedosáhly na první tři pozice v kategoriích Print ani Marketers.

Brněnské VUT staví poznání proti studijní neúspěšnosti

Vysokou studijní neúspěšností na vysokých školách patří Česká republika mezi nejhorší z vyspělých evropských států. V letošní náborové kampani Technika poznání se Vysoké učení technické v Brně rozhodlo apelovat na středoškoláky, aby z jejich přihlášky na vysokou školu byla informovaná volba. Hlavní hrdinové videa tak uchazečům vyvrací některé mýty o studiu na univerzitě.

VUT Brno: Technika poznání

VUT Brno: Technika poznání

VUT Brno: Technika poznání

VUT Brno: Technika poznání

VUT Brno: Technika poznání

VUT Brno: Technika poznání

VUT Brno: Technika poznání

„Zjistili jsme, že studenty středních škol, když přemýšlí o tom, co a kam půjdou studovat, nenapadne přemýšlet i o tom, že systém vzdělávání bude zcela jiný. Někteří se s tak velkou změnou nejsou schopni poprat a pak odchází,“ uvedla Pavla Ondrušková z Oddělení marketingu a vnějších vztahů VUT, autorka námětu kampaně Technika poznání. Problematika neúspěšnosti studia na vysokých školách v ČR stála poměrně dlouho stranou pozornosti. A to i přesto, že ČR je 3. nejhorší ze sledovaných zemí ve výzkumu OECD, který se na toto téma zaměřil.

Na VUT počet neúspěšných studentů od roku 2011 postupně klesá, nicméně stále jde o vysoká čísla. Po prvním ročníku bakalářského studia v průměru skončí téměř 38 % studentů. „Málokdo si před nástupem na vysokou dělá podrobnou analýzu toho, k čemu mu studium bude, spíše se rozhoduje na základě toho, co ho dosud bavilo a kam ho směřuje nejbližší okolí, alespoň to vyplývá z výzkumů behaviorálních ekonomů. Chtěli jsme, aby to byla spíš informovaná volba. Bylo náročné zpracovat takto náročné téma odlehčenou formou pro naši cílovou skupinu,“ přiznala Ondrušková. Studijní neúspěšnost dle zaměření studia je podle odborníků nejvyšší u zemědělských oborů, ale hned poté následují technické a přírodní vědy. Naopak relativně nízká neúspěšnost je v případě uměleckých oborů.

Kromě videa, které vtipně rozbíjí některé mylné představy o studiu na vysoké škole, je součástí kampaně také možnost kontaktovat studentské ambasadory z jednotlivých fakult. Těm mohou uchazeči posílat své dotazy, a to přes jejich osobní sociální sítě. „Dnešní digitální generace se narodila do éry internetu a sociálních sítí. Při studiu hledají podporu a určitý komfort, dalo by se i říct, že mají vyšší nároky. Navíc je nelze motivovat strachem či hrozbou, protože tito středoškoláci už mají celou řadu možností, nejen studium na vysoké škole,“ naznačila Ondrušková.

Tématu studijní neúspěšnosti se výrazně věnuje také Evropská unie, která na ni nahlíží optikou plýtvání veřejných financí. „Český systém financování vysokého školství vychází z minulosti, kdy byl postavený na financování počtu studentů. V současnosti nastupuje v ČR na vysoké školy 56 % všech 19letých, což znamená, že se na ně dostávají i studenti s nedobrými studijními výsledky na středních školách. Naším úkolem je motivovat budoucí studenty VUT tak, aby získali potřebnou touhu a odhodlanost ke studiu a aby měli už před nástupem na univerzitu dostatek informací o tom, jak to u nás na VUT funguje,“ uvedl rektor Petr Štěpánek.

Loni se brněnské technice podařilo získat atribučními cestami kampaně 54 % všech podaných přihlášek, velmi se také osvědčil Instagram, který autoři kampaně plánují využít i letos. „VUT má každý rok kvalitní náborová videa a kampaň, jež má virální potenciál. Letos se ovšem univerzita rozhodla pro vážnější téma, které nemusí být na první pohled tak vtipné jako v minulých letech. Z toho hlediska to byla skutečně režisérská výzva dostat do videa vážnou rovinu, ale přitom nepůsobit nudně,“ okomentoval náročný úkol režisér Adam Faik, který je spolu s Pavlou Ondruškovou autorem scénáře.

Na webu kampaně najdou zájemci nejen hlavní video, ale také tři extras, kde se může divák setkat se skutečnými studenty, vědci či studentskými spolky z brněnské techniky. „Nebylo jednoduché vymyslet koncept a scénář, který cílovou skupinu zaujme, pobaví a udrží jejich pozornost tak, aby začali nad problematikou přemýšlet,“ přiznala Ondrušková. Kampaně VUT tak znovu přináší společensky důležité otázky, podobně jako třeba v případě projektu, který před dvěma lety mířil na přilákání žen ke studiu technických oborů. Letos se VUT při přípravě kampaně spojilo se společností Epicture.

V rámci VUT, i na ostatních univerzitách v republice, končí nejvíc studentů hned po prvním ročníku, často přechází na jinou fakultu nebo univerzitu, případně zcela opouští vysoké školství. Někteří ale opustí studium i těsně před inženýrským titulem, například v případě IT oborů studenty lákají vysoké nástupní platy v komerčním sektoru. Neúspěšné ukončení studia má tedy různé příčiny. S některými pomůže studentům bojovat například Poradenské centrum Alfons, které na VUT pomáhá studentům se specifickými potřebami.

Vysoké učení technické v Brně kromě již zmíněných ambasadorů připravilo pro uchazeče i elektronickou příručku pro prváka, která nabízí řadu informací potřebných při nástupu na vysokou školu. Všechny materiály najdou zájemci na webu https://www.technikapoznani.cz/.

Technika poznání

  • Námět, koncept: Pavla Ondrušková
  • Copywriter: Pavla Ondrušková
  • Scénář: Pavla Ondrušková, Adam Faik
  • Režie, kreativní produkce: Adam Faik
  • Hrají: Juraj Háder, Kristýna Burantová, Jan Valeš, Kateřina Černá, Martin Urbaník
  • Kamera, režijní konzultace: Jiří Fabík
  • Kamera a postprodukce Extras videí: Radim Kotala
  • Střihová a zvuková postprodukce, SFX, VFX: Luboš Ondráček
  • VFX: Pavol Feješ
  • Zvuk: Michal Gazdag
  • Produkce: Veronika Kočová
  • Asistentka produkce: Hana Jančiová
  • Asistentka kamery: Klára Kvardová
  • Makeup: Nicole Dytrychová
  • Koordinátor speciálních efektů: Jiří Kosorinský
  • Visual designer: Martin Valas
  • Online: Karel Rujzl