Jako každý rok: newsletter, o který si tolik píšete, budeme v červenci a v srpnu posílat jen v pondělí.

Budař, Macháček, Český lev: starý virální koncept

Jaké důkazy ještě výzkumníci v TNS ASIA chtějí, aby dokázali jasně identifikovat, že jde o cílený virál?

Češi v síti: Český lev

Výše úvedená infografika pochází z dílny výzkumné agentury TNS ASIA (v rámci jejich dlouhodobého projektu Češi v síti) a odkazuje na virální boom „uniklého spotu“ na Českého lva.

Grafika se mi líbí - tedy není to nic světoborného, ale u nás v Česku jsem rád za každou vlaštovku a rád ji sdílím. U videa už je to o něco horší, nicméně alespoň splňuje virální prvky.

Nejhorší je ovšem samotný komentář na blogu TNS ASIA a důvod proč toto píšu. Tedy dobře, ještě tomu pomohli „novináři“ z Mafry a bulvár na iDnes.cz. Ale pojďme s pochvalou a kritikou popořadě:

Grafika

  • PLUS: v českých končinách vyjimečné, natož u výzkumných agentur
  • PLUS: chválím rychlou odezvu, rychlou publikaci a přehledné zpracování
  • proč je ale na grafice to nejviditelnější logo YouTube a nikoli TNS ASIA či odkazu na Češi v síti?
  • proč není celá infografika v češtině?
  • proč jsou uvedeny pouze pochvalné komentáře?

Video

  • PLUS: virální hook - tedy samotný obsah plný sexuálních naráže a tabu + známé tváře
  • PLUS: zpracování - orámování „nesestříhaného videa“ budí opravdu dojem uniklého videa a nezpracovaného hrubého materiálu
  • PLUS: dobré otagování a pojmenování videa
  • čistě subjektivně: celé video mi ovšem přijde moc prvoplánové (od první chvíle vím, že to na mě hrajou)
  • „banned ad“ / „uniklé video“ - kolikrát už to tady bylo? Zíííííív
  • je to virál na Magnesii, nebo na Českého lva?
  • musí tam ta Magnesie opravdu být? Platí to tedy Karlovarské minerální vody, nebo Vachler?
  • co je cílem kampaně kromě pobavit (nebo edukovat ženskou část populace)? Tedy Magnesii si občas dám, ale hnusí se mi právě podporou trapnosti zvoucí se Český lev, na níž se nedívám už roky.

iDNES aneb „Novináři“ a „uniklé video“

  • PLUS: media coverage - článek na zpravodajském webu, který čte cílová skupina
  • Celý text je ovšem tak špatně napsaný, až to bije do očí tak, že si to vyloženě říká o žalobičku za neoznačenou reklamu (komerční prezentace). Tady je na místě pochybovat o IQ novináře nebo podezřívat Mafru z ústupku velkému zadavateli reklamy (v naších mediálních končinách nic nového pod sluncem).
  • Korunu tomu dodává citace samotného Vachlera: „To, že tato raritka unikla na internet, mě mrzí, ale zároveň baví...“ (samotná diskuse pod článkem dokazuje, že i čtenáři bulváru mají větší pojem o světě, než samotná média).

Tohle všechno by snad mohli v TNS ASIA alespoň trošku vědět. Respektive nechápu, proč pak Tomáš Pfanzer píše:

Uniklá upotávka na Českého lva... Ale uniklo video doopravdy nebo se jedná jen o podařenou virální kampaň?

Video je šokující, zábavné a lidé ho začali šířit. To vše svědčí o tom, že se jedná o virální marketing.Ale i kdyby ne, není teď pro všechny lepší, nechat video žít a sledovat jak roste jeho sledovanost? Vytvořit dobrou virální kampaň je velmi těžké, občas se agentury, ve snaze přijít s něčím šokujícím, mohou dostat až za hranici přijatelnosti. Stalo se to nyní? A bude se „reklama“ Čechům líbit? Evidentně se líbí, více infografika.

  • Proč mi text přijde šitý horkou jehlou a nic neříkající omáčka - jen aby u grafiky bylo pár řádek?
  • Jaké důkazy ještě výzkumníci v TNS ASIA chtějí, aby dokázali jasně identifikovat, že jde o cílený virál?
  • Proč text chápu tak, že se v TNS ASIA spíše bojí vyjádřit svůj (fundovaný) názor, což bych od agentury očekával?
  • PS: VIRÁL není VITAL - viz tagy (vím, je to jen překlep, ale rozesmálo mě to.