Náš panel odborníků z retailu stejně jako v Reklamní katovně Médiáře hodnotí redakční výběr hlavních aktualit z českého maloobchodu uplynulých týdnů. Retailoví experti nabízejí svůj pohled na dění na českém trhu vždy v pátek.
Nově naši experti na maloobchod hodnotí na škále 1 až 5 vybrané novinky podle subjektivně hodnocené důležitosti, stejně jako ve škole je hodnocení číslo 5 považováno za nejméně důležité. Kritériem důležitosti je přínos pro český maloobchodní trh a pro českého zákazníka. Zprávy jsou podle hodnocené důležitosti seřazené.
1. Ikea otevře na Václavském náměstí
Švédský nábytkářský řetězec Ikea otevře během letošního léta na Václavském náměstí v Praze dvoupatrovou přechodnou prodejnu, kde představí sortiment obývacích pokojů. Speciální prodejna by měla být otevřená rok nebo dva. Na tiskové konferenci to sdělil Marek Feltl, generální ředitel řetězce Ikea v Česku, Maďarsku a na Slovensku. Dvoupatrové pop-up studio otevře Ikea na adrese Václavské náměstí 16. Feltl pro Retailek doplnil, že pokud se koncept osvědčí, a to i v rámci celého portfolia prodejních formátů sítě Ikea, lze to považovat za test klasické menší kamenné prodejny sítě Ikea.
Určitě hodně zákazníků přivítá možnost nemuset cestovat a prostě jít do obchodu, když je potřeba. Jsem zvědavá na formu pop-up a vidím i šanci získat další zákazníky a být jim blíž.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
Kika je v centru již delší dobu, pojetí Ikea mi přijde o něco atraktivnější (kavárna, tvorba kuchyní). Jen mi přijde, že to testování nových formátů je relativně pomalé. Pokud je to investice ‚jen‘ patnáct milionů, proč to nemohlo být pár let zpět?
Jan Penkala (Acomware)
Ikee se daří a otevření plánovaného nového konceptu je toho důkazem. Přiblížení se zákazníkům do samého centra bude spíše zajímavým marketingovým počinem pro upevnění vnímání značky na českém trhu. Také obyvatelé centra, tedy pokud tam ještě nějací zbyli, jistě uvítají možnost mít svou Ikeu blíže. Koncept je vlastně pop-upem povýšeným minimálně o level výš, a to jak svoji rozlohou, výší investice tak i dobou, na kterou je plánován. Těším se na výsledky inovace.
Michal Bařina (Global Marketing)
Je to možná stejné jako u zprávy o Hamleys - bude to fungovat, když to je uprostřed města, nemá to bilion čtverečních metrů a ukazuje to severský design? Podle fotografií jsou teda prostory nádherné a věřím, že je Ikea svým nábytkem nezmrví, právě naopak. A zásadní otázka na konec: Budou tam mít také ty masové kuličky s brusinkama?
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)
Pop-up se konečně dostává i do Prahy. Se silnou značkou, na frekventované místo. V dnešní době nejde v retailu jen o distribuci produktů, ale o vytváření vztahu. A k tomu je pop-up skvělý. Aktuální boom internetového doručování tlačí kamenné prodejny do jiné pozice. Více se stávají médiem, kde nejde o prodej zboží, ale vlastně o prodej značek jako takových. Ikea má s tímto zkušenost. Jak z pohledu pop-upů (The Ikea Pop-up Experience, Toronto) tak i přibližování se zákazníkům (Order and collection point, Londýn).
Petr Šimek (Wellen)
Ikea se chytře adaptuje a testuje (např. Order & collection points), to samozřejmě vidíme v mnoha zemích. Lidi začíná opět bavit lokální život, chtějí být inspirováni a nakupovat blízko bydliště a Ikea to chce (musí) využít.
Daniel Procházka (Ipsos)
Tady naopak zase Ikea chce cílit i na ty, co nemají potřebu dát si zrovna masové kuličky. Předpokládám, že vystaveny budou prémiovější produktové řady. A bude to úplně jiná Ikea, než ta vem si krabici, odnes si krabici.
Václav Loubek
Zajímavý koncept na atraktivním místě, který poslouží jako showroom a testování inovací. I když se firmě daří, tak neusíná na vavřínech. V onlinovém prodeji Ikea čelí čím dál silnější konkurenci, např. Bonami nebo agregátorům jako je Favi nebo Biano.
Zdeněk Hašek (marketingový poradce)
Investice do reklamy může mít i takovou podobu. Hlavně aby ale na Václavák chodili i Češi.
Tomáš Hájek (Admez)
2. Alza představila nonstop prodejny
Internetový prodejce Alza.cz otevře v druhé polovině příštího týdne na pražské Floře nový prodejní formát, kterému říká prodejna budoucnosti. Jedná se o minimalisticky zařízenou prodejnu na 60 metrech čtverečních, která se prakticky skládá jen z 360 boxů s umístěným zbožím. Do nové prodejny Alza.cz investovala 5 milionů Kč, její přípravě údajně věnoval tým interních kreativců rok. Prodejna má být otevřená bez přestání ve dne i v noci a fyzicky se v ní nebude vyskytovat žádný personál.
Otevření prodejny ‚without human touc‘ servis je pro tento segment dalším krokem směrem k úplné automatizaci. Prostě pro tento typ prodeje se to hodí. Těším se na další zajímavosti.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
Konečně trochu více ‚inovativnější‘ retailová inovace než ty, co tu běžně vídáme. Určitě je to dál a zajímavější než běžné Alza boxy nebo prodejní automaty. Na Flóru kvůli tomu nepojedu, jinak to rád využiji.
Jan Penkala (Acomware)
Tady není co řešit. Alza jede na plný plyn. Nový koncept je jistě inovací, která kráčí mílovými kroky vpřed. Současně se ale jedná o zajímavý koncept, který by mohl vyřešit dva základní palčivé problémy současné české ekonomiky, neustálé tlaky na úpravu zavírací doby, často pro prodejce ve velmi lukrativních časech, a současně absolutní nedostatek kvalitního, přívětivého a práce chtivého personálu. Navíc obchod vznikl v mé oblíbené lokalitě Vinohrad, nemá chybu.
Michal Bařina (Global Marketing)
Už jsem si toho všiml u samoobslužných čerpacích stanic - když si to můžu udělat sám, tak nějak mě to víc baví (a navíc nejsme v USA, abych nevěděl, kam co strčit, že). V tomto případě od Alzy je navíc ještě dost služný futuristický design. Takže určitě zdvižený palec (což by v případě reakce na státní zákaz prodeje o svátcích mohl být prostředníček...).
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)
Technologie proměňují dnešní retail víc než jsme čekali. Od bezkontaktního prodeje typu Amazon Go se dostáváme i k různým druhům výdejních míst, v tomto případě plně automatizovaným. Škoda jen, že se stále více vytrácí lidský aspekt, který dělá retail retailem již od nepaměti. Prostě si nedovedu představit tržiště bez trhovců. Ale snad tak daleko se nedostaneme…
Petr Šimek (Wellen)
Vyrostl jsem v době, kdy holky byly holky a kluci byli kluci a docela dobře jsme se doplňovali. Holky si (mimo jiné) hrály na paní prodavačky. Nedovedu si představit, že si nějaká malá slečna bude chtít hrát na bílou svítící krabici. No, ale jinak dobrý. Je to Alza a tu máme přeci všichni rádi.
Daniel Procházka (Ipsos)
Tohle vždycky svádí k výkřiku ‚A prodavači nebudou mít co žrát!‘. Důležitá je poznámka o prodeji ve svátcích, business si totiž vždycky najde cestičku. A pokud je ta cestička dlážděna inovacemi, pak i největší nepřítel zeleného skřeta musí uznat, že je to správně.
Václav Loubek
Alza se chová jako správný ecommerce leader, neustále inovuje a udává směr. Koncept je velmi progresivní a řeší několik problémů najednou. Těším se na výsledky a další rozšiřování.
Zdeněk Hašek (marketingový poradce)
Alza zkouší, inovuje, a to je dobře. Konkurence bude mít o čem přemýšlet.
Tomáš Hájek (Admez)
3. Ve velkých řetězcích vznikly odbory
Odborový svaz pracovníků obchodu (OSPO) oznámil, že během roku 2017 rozšířil svou působnost o větší obchodní řetězce jako Marks & Spencer, H&M a Uni Hobby, logistické centrum internetového prodejce Amazon a nápojářskou firmu Karlovarské minerální vody. V každé z těchto velkých firem vznikla základní odborová organizace, která hájí zájmy zaměstnanců a se zaměstnavateli vyjednává výši mezd a pracovní podmínky. Svaz loni vyjednal například lepší podmínky pro zaměstnance sítě Ahold, ke zvýšení mezd zaměstnanců provozu o 7 % došlo od 1. ledna 2018.
Odbory proč ne, na prodejnách se toho bohužel pro zaměstnance moc nedělá, například ve srovnání s centrálami. Pakliže to přinese i zlepšení podmínek a nebude to jen o platech, proč ne.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
Chápu vzniku odborů, které by měly zastupovat zájmy zaměstnanců a být určitou pákou pro optimalizaci vzájemného vztahu obou stran. Jenom se obávám, že odbory po česku znamenají většinou jen neustálý tlak na zvyšování mezd, který ovšem není doprovázen souběžně rostoucí produktivitou práce. To může být do budoucna docela problém. Odbory také těžko vyřeší obrovské množství chybějícíh kvalitních lidí a stejně tak nedokáží změnit českou zakořeněnost neochoty pracovat ve službách, což je v Česku vidět na každém kroku.
Michal Bařina (Global Marketing)
Neberu odbory jako něco zastaralého nebo zpátečnického a popravdě při těch všech zprávách o pracovních podmínkách třeba v obchodních řetězcích nebo logistických centrech, se ani nedivím, že zrovna tady vznikají.
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)
Doufejme, že zaměstnanci i zaměstnavatelé jen získají a společně budou vytvářet spokojené až nadšené nakupující, jinak je to jen společenská hra na šest.
Daniel Procházka (Ipsos)
Snad budou teď mít zaměstnanci lepší pozici při vyjednávání. A snad se lepší mzdy projeví na jejich přístupu. Přeci jen ještě pořád je mnohde zákazník spíš na obtíž. A to nemluvím jen o nejnižších pozicích. A možná by se nemělo mluvit jen o mzdách, ale i o těch pitominách typu zákaz pití na pracovišti...
Václav Loubek
Přirozený vývoj vhledem ke stavu ekonomiky, vývoji nezaměstnanosti a výši platů. I tady pomalu doháníme západní zvyklosti.
Zdeněk Hašek (marketingový poradce)
Vcelku chápu, že zaměstnanci touží po vyšších mzdách. Pomohou-li odbory, je to jejich úspěch. Druhou stranou plošného navyšování mezd může ale být růst cen zboží denní potřeby.
Tomáš Hájek (Admez)
4. Hamleys bude v Praze třikrát
Provozovatel hračkářství Hamleys, firma Inexad, plánuje letos zprovoznit další dvě prodejny. Zprávu přinesly Lidové Noviny. Přesné lokality zatím nebyly potvrzeny, v obou případech ale půjde o Prahu. Jisté je, že nová hračkářství budou umístěná v obchodních zónách, mimo centrum města. Jako první by podle dosavadních vyjádření mělo být nové Hamleys otevřeno v outletu Prague The Style Outlets nedaleko letiště. V porovnání s vlajkovou lodí obchodu s hračkami v ulici Na Příkopě se bude jednat o výrazně menší a na provoz méně náročné pobočky, nebudou v nich například placené atrakce.
Zajímavá zpráva, jen nevím, co z toho bude mít běžný český zákazník. Letiště je prima destinace, téměř každý z nás zná otázku: ‚Co jsi mi přivezl?‘. Jinak je to hezké hraní s pěkným produktem.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
Překvapivá úvaha o umístění další pobočky světoznámeno hračkářství, ze samého centra na periferii, a navíc do obchodního centra s přívlastkem outlet. Chápu úvahu o předpokládáném úspěchu a vysoké návštěvnosti dlouho očekávaného centra, ale nejsem si moc jistý, že takto vysoko posazený brand bude v rámci outletu správně pochopen. Budou tam prodávat medvídka z loňské kolekce s 30% slevou ??
Michal Bařina (Global Marketing)
Ač nyní chodím do hračkářství už jen jako doprovod nebo zákazník (a ne jako nadšený obdivovatel všeho vystavovaného), přiznám se, že Hamleys by mě lákalo navštívit (z profesních důvodů, samozřejmě; s tou skluzavkou to nemá nic společného... ). Jen přemýšlím, jestli koncept bez atrakcí a ještě zaměřený na privátní značky bude fungovat. Zvlášť pokud bude někde v outletu...
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)
Tak co komentovat? Ochodní centrum, jež se vyloženě nazývá ‚Outletem‘ nebo ‚v srpnu či spíše v druhé polovině roku‘, něco jiného? Obchodu se daří a chce využít potenciál, na vhodném místě. Asi zpráva pro konkurenci, nebo pro Královnu?
Daniel Procházka (Ipsos)
Čistě můj osobní dojem, s vědomím, že o hračkářstvích nevím nic, ač mám čtyřletou dceru. Trochu mám pocit, že rozšíření z Příkopů do okrajových částí sebere Hamleys punc luxusu a zařadí se vedle všech těch Dráčiků a dalších stoprocentně zaměnitelných hračkářství. Na druhou stranu získá lepší dostupnost, protože s tím parkováním kolem Florence to není valné, pokud nechcete platit ledvinu a půl za každou další započatou hodinu...
Václav Loubek
Hamleys boduje se zážikovým konceptem a vcelku logicky si nechává za zábavu zaplatit zvlášť. Nové prodejny zaměřené více na prodej se přizpůsobují svému místu, Na Příkopě 14 je v tomto smyslu unikátní. Náročný a drahý koncept, ale rozhodně odlišný od zbytku hračkářského trhu.
Zdeněk Hašek (marketingový poradce)
5. Coca-Cola získala Aperol, nově uvádí Fuzetea
Distribuci alkoholických nápojů Aperol, Cinzano, gin Bulldog a Carolans přebírá od dosavadního distributora Rémy Cointreau firma Coca-Cola HBC Česko a Slovensko. Všechny značky patří do portfolia skupiny Gruppo Campari. Coca-Cola jejich distribuci v Česku a na Slovensku přebírá od letošního ledna. Kromě toho rozšiřuje i portfolio nealkoholických nápojů, na které se dosud orientovala, a na tuzemský trh přivádí značku ledových čajů Fuzetea.
Co se týče příchutí, jedná se o novou položku do už tak dost širokého sortimentu. Takže bude opět důležitý marketing. A ohledně distribuce, zákazníkovi je to asi jedno, kdo mu sortiment doveze do prodejny. Krok ale může přinést i zajímavý marketing, nebo možná i lepší cenu...
Patricia Jakešová (U & Sluno)
Já tyhle ledové čaje moc nemusím. A je jedno, jak se jmenují a kdo to distribuuje. Dají se udělat i doma a mnohem kvalitnější.
Jan Penkala (Acomware)
Zajímavé rozšíření sortimentu, a to jak o alkoholické, tak i nealko nápoje. U ledových čajů je jistě zajímavostí, že výroba bude probíhat v Česku, a to postupně až pro dvacet evropských zemí. Distribuce portfolia Gruppo Camapri otevírá pro Coca-Colu novou kapitolu, práci s brandy v oblasti alkoholu. Symbióza díky silné distribuční síti je asi nasnadě.
Michal Bařina (Global Marketing)
Nejdřív trochu z copywriterského soudku - říct mi někdo, že je ta chuť neobvyklá, asi si dvakrát rozmyslím, jestli se napít. Ale třeba se najdou tací, co budou rádi objevovat. A jak to tak čtu, bude to další nápoj buď se spoustou cukru nebo naopak bez něj, ale zato se stévií. Ani v jednom případě nic pro mě, ale jak zpívají Visáči ‚Každý zboží má svýho kupce‘.
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)
Změny v distribuci silných značek alkoholu jsme zažili, a protože koncovému spotřebiteli je celkem jedno, kdo jeho oblíbené nápoje distribuuje, přejme mu, ať tuto ‚distribuční rošádu‘ nepozná. Nicméně, udržet image a preferenci uvedených značek nebude úplně lehké. Rémy Cointreau nastavili laťku hodně vysoko. Budeme to sledovat a dáme si k tomu Fuzetea?
Daniel Procházka (Ipsos)
To se docela těším na letní sezónu míchaných drinků. Se silnou marketingovou podporou se zase určitě objeví na zahrádkách zákaznická skupina model ‚pražská sekretářka srkající Aperol Spritz Nero‘ zbrusu novou novinku s colou, jakoby ho srkala už několik let. A až pofrčí reklama na Fantano (Cinzano s Fantou a limetkou), bude se zase stejně tvářit u něj. Jo a provize za názvy drinků mi kdyžtak posílejte v akciích. Rozhodně ne v naturáliích. Nejsem pražská sekretářka. Takže ani s tím čajem to nedopadne...
Václav Loubek
Logické rozšiřování portolia, Coca-Cola ledové čaje potřebuje, poté co už nedistribuuje Nestea. Alespoň to pojala více moderně. Alkoholické značky jsou novým prvkem, které se budou asi chvíli zabydlovat. Rémy Cointreau to dělalo dobře, alkoholické nápoje mají svá specifika. Hozená rukavice pro Coca-Colu.
Zdeněk Hašek (marketingový poradce)
V muzeu Coca-Coly v Atlantě lze zjistit, že i základní Coke chutná v různých končinách různě. Na firmě obdivuji, že i v dnešní době se v žebříčcích umisťuje na předních místech mezi technologickými společnostmi.
Tomáš Hájek (Admez)